Каква е квалификацията на монтьора, който поправя колата ви? Какъв е произходът на частите, които се използват при ремонта й? Има ли гаранция за изправността на автомобила, след като е взет от сервиз? Това са въпроси, които би трябвало да имат своя нееднозначен отговор, но се оказва, че никой у нас не контролира дейността на автосервизите. Няма нормативна уредба, няма изисквания за качеството на услугите, отчетност и яснота кой носи вината, ако неизправността на колата стане причина за инцидент на пътя.
За да провокира обществена дискусия по темата и да привлече вниманието на държавните институции, Сдружението на автосервизите в София /САС/ стартира кампания, с която цели да алармира за опасностите от съществуващите практики в сектора. В нея се включва и в. "24 часа". Иницативата има три основни цели - въвеждането на задължителна регистрация на всички авторемонтни съоръжения като търговски обекти на подходящи места, създаване на регистър на легалните автосервизи от ИА "Автомобилна администрация" и въвеждането на задължителни „сервизни картони" за всяка кола, с които да се преминава технически преглед.
Цената, която ще продължат да плащат обществото и държавата, ако не се предприемат спешни мерки за регулация на автосервизните услуги, е сериозна. Всеки ден на пътя безопасността на движението е застрашена, защото остарелият автопарк в България (със средна възраст на колите от 17 години) не се поддържа и ремонтира качествено. Според КАТ неизправността на автомобилите е четвъртата поред причина за произшествия, но специалисти обясняват, че голяма част от „несъобразената скорост", която оглавява черната класация, също е заради проблеми, възникнали при ремонтните дейности. Когато те са извършени без документи и гаранция обаче, санкционирането им е невъзможно.
Автосервизните услуги, предоставяни в частни гаражи и дворове, тенекиени постройки, в градинки или дори на самото шосе, на практика функционират изцяло в „сивия" сектор на икономиката, което струва на държавата над 300 милиона лева от невнесени данъци, осигуровки, ДДС и лицензни такси. Такава е над 90% от дейността на сервизите в страната, като по-ниските цени на тези места ни излизат доста скъпо. Потърпевши са и самите работници там, които често нямат необходимата техническа подготовка и не спазват правила за безопасност. След като от миналата година вече не се контролира и монтирането на газови уредби и те се проверяват единствено при общия технически преглед, сериозно са зачестили инцидентите с пожари в подобни нелегални работилници. Освен всичко останало, те представляват и заплаха за околната среда, тъй като нямат договори за изхвърляне на опасните отпадъчни материали - масла, акумулатори, стари гуми.
Получава се нещо като параграф 22, обясняват от Сдружението на автосервизите в София, органите, които трябва да контролират дейността на сервизите (НАП, пожарна, ХЕИ, трудова медицина и безопасност на труда, агенция за опазване на околната среда и т.н.), са налице, но не могат да извършват проверки в нерегистрираните обекти, без да имат законово основание за това, а такова не съществува.
Ако и вие сте пострадали от некоректно отношение в нелегален автосервиз, ако сте ставали свидетел как тази нерегламентирана дейност застрашава безопасността на пътя, природата и нормалното функциониране на икономиката, очакваме мнението ви по темата на имейл адрес: [email protected], на телефон: (02) 942 25 14 или като коментар на статията!