Нови автомобили за депутатите. А защо?

https://www.24chasa.bg/Article/1441236 www.24chasa.bg

Cпоред актуално обявление за обществена поръчка Народното
събрание иска да си купи 85 превозни средства (75 автомобила, 5 микробуса и 5 лекотоварни).

Прогнозната цена е 4,35 милиона лева без ДДС, т.е. общо над 5 милиона лева с ДДС. Общо взето, както изглежда, парламентът смята да обнови почти целия си автопарк.

Къде е обосновката?

Нови автомобили за депутатите. А защо?

Когато се харчат толкова много пари, би било добре това да е добре мотивирано и обосновано. Обаче като мотиви за поръчката парламентът посочва само едно изречение: "Необходимост от подмяна на остарелия автопарк на Народното събрание." Едва ли това може да се приеме за достатъчно като обосновка.

Една добра финансова обосновка би трябвало да отговори на въпроса защо се подменя автомобилният парк чрез числа - например да се изчислят евентуалните спестявания на разходи за ремонти и поддръжка и да се изчисли колко приходи биха се получили от продажба на старите автомобили.

Съответно да се определи оптималният брой на автомобилите, които трябва да се подменят.

Може да се влезе и по-дълбоко. Например как е определено, че парламентът има нужда точно от 85 превозни средства? Защо да не са по-малко или въобще да няма автомобили?

В някои страни парламентите осигуряват служебни автомобили само на ръководството и лидерите на партиите, а останалите ползват лични автомобили или друг вид транспорт с осребряване на разходите.

Дали това може да се приложи в България и дали ще спести разходи - възможно е, но не е направен анализ по въпроса, преди да се реши колко автомобила да се купуват.

Трябва да имаме предвид, че освен над 80 автомобила парламентът разполага и с 45 гаража и над 100 души персонал в съответната дирекция. Има разходи за горива, поддръжка, почистване и пр.

Автомобилното обслужване е един от най-големите разходи на парламента и заслужава сериозен поглед с оглед на възможностите за спестявания.

Средната цена на един лек автомобил, който ще си купи парламентът, е близо 60 хиляди лева с ДДС. Възниква въпросът дали то задължително трябва да ползва само скъп и луксозни автомобили?

За ръководството на парламента и лидерите на парламентарни групи това може да е обосновано, но дали има нужда всички депутати да се возят в скъпи автомобили? Спокойно може да се купят и по-евтини автомобили, които са достатъчно качествени.

Бюджетът на парламента.

Нека обаче погледнем разходите за автомобили в по-общата рамка на парламентарния бюджет.

Парламентът има бюджет от 53 милиона лева през 2012 година и сумата е значително увеличена спрямо най-добрата предкризисна година (2007), когато парламентът се справяше с 34 милиона бюджет.

През 2009 парламентът се справи с 40 милиона бюджет.

По кой индикатор българската икономика се намира по-добре от 2007 година, че Народното събрание има по-голям бюджет?

Не трябва ли той да е обвързан с реалното състояние на икономиката и по този начин парламентаристите да усещат ефекта от своята дейност? Когато няма реформи и подобрено законодателство, икономиката страда, трябва съответно да страда и бюджетът на Народното събрание.

Не е лошо парламентът да използва наличието на самостоятелен бюджет, за да дава пример на останалите институции - а не да харчи без икономически анализ и с ниска ефективност.

Нека си зададем въпроса дали автомобилите са най-големият проблем на българския парламент? Не е ли най-големият проблем ниското качество на законодателството, постоянните скандали около различни лобистки поправки?

Защо се инвестира в автомобили, а не в аналитичен капацитет, обществени обсъждания, анализи, оценки върху проектозаконите?

Премиерът каза, че не бива да се приемат закони без публични обсъждания - а законът изисква и оценки на въздействието. Обаче, за да се изпълнят тези изисквания, има нужда от процедури, капацитет, прозрачност и правила, които не допускат вкарване на промени в законите на тъмно.

Вярно е, че много закони са подготвени от съответните министерства, но парламентът ги приема и носи отговорност за тях.

Затова точно той трябва да е инициатор на промени в Закона за нормативните актове, които да променят начина на подготовка на законите.

И да не гледаме само автомобилите и гаражите - българският парламент има също така почти 200 апартамента, както и магазини, други сгради и почивни станции и съответния персонал за тях.

Също така, хранителен комплекс, социологическа агенция и икономически и социален съвет, също с персонал и бюджет.

А наскоро парламентът обяви и поръчка за копирни машини за над 100 хиляди лева - защо, след като депутатите би трябвало да могат да ползват компютри и таблети и съответно могат да се премахнат изцяло хартиените документи (нали въвеждаме електронно правителство?!?)

Георги Ангелов, старши икономист, Институт "Отворено общество"

  • Има ли газова връзка в темата на матурите

    Има ли газова връзка в темата на матурите

    На българските зрелостници им се падна да пишат съчинение за поета Димчо Дебелянов. Може би това е в контекста на газовия проблем, защото Дебелянов загива край град Сидерокастро (Демир Хисар, което на български значи Желязна крепост). Оттам минава старата газова връзка между Гърция и България и оттам фактически ще влиза американският втечнен газ
  • Слави Василев, политолог

    Слави Василев: Украйна ще стане западна държава, когато и Русия стане

    Защо политическият ни елит си съдира ризата Искам да напиша няколко думи за Украйна. Чувам през последните седмици какви ли не мнения по темата. Политическият ни елит подкрепя гледната точка на украинските властимащи и оттам в обществото се заражда една лавина от еднопосочни мнения, които анатемосват всичко

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо