Станишев положил два пъти повече асфалт от Борисов

https://www.24chasa.bg/Article/1445448 www.24chasa.bg
Сергей Станишев открива отсе„ката от 35 км от Карнобат до Бургас в края на 2006 г. заедно с Асен Гагаузов.

Два пъти повече асфалт е бил поставен по времето на Сергей Станишев в сравнение с управлението на Бойко Борисов. Това показват изчисления на в. "24 часа" на базата на новопостроени и ремонтирани километри шосета от 2005 г. досега заедно с планираните дейности до лятото догодина.

Според сметките за строителството на магистралите и ремонта на пътищата в предишния мандат са отишли над 11,4 млн. тона асфалт общо, а до края на сегашното управление ще са около 5,45 млн. тона.

133 са километрите изградени магистрали по времето на Сергей Станишев, 260 ще бъдат в мандата на Бойко Борисов. Това сочат данните, които дава всяка от двете страни за своята работа в любимия спор на двамата партийни лидери - пътищата.

"24 часа" поиска официална статистика за това колко километри са изградени и пуснати в експлоатация по години в мандата на предишното и сегашното правителство досега. Тъй като не получихме информация, обобщихме това, което е известно - от годишни отчети на институциите, отговори на питания в парламента и от данни на спорещите.
БСП сама посочи своите постижения в периода 2005-2009 г., според които изградените и пуснати в експлатация магистрали са 133 км. За ремонтираните и рехабилитирани шосета през четирите години се хвалят с 6840 обновени километри.

Изчислихме, че инвестициите в пътища и магистрали през периода, заедно с проектирането, са около 1,8 млрд. лв.

За ГЕРБ стъпихме на базата на прогноза на президента Росен Плевнелиев, направена като министър на регионалното развитие - 260 км магистрали до 2013 г. Въпреки че от опозицията се съмняват в успеха и очакват изпълнението на максимум 202 км. Така или иначе, по думите на Плевнелиев управляващата партия "приоритизира" магистралите и очевидно ще построи повече километри от тройната коалиция.

В случая ГЕРБ печели точка, защото аутобаните са по-бързи, по-комфортни и, естествено, по-желани и от пътническия, и от товарния трафик. Освен това
Брюксел очаква от нас именно да се постараем при изграждането на аутобаните
и удължаването на километрите по тях.

Цялата републиканска пътна мрежа е близо 19 500 км. От тях магистралите ни, уви са около 440 км, или мизерните 2,25%. Следват 3000 км първокласни - 15%, второкласни - над 4000 км - 20%, и третокласните - над 60 на сто.

Любопитно е и това, че все още около 50% от трафика в страната се осъществява по третокласни шосета. А те са в раздела тежко състояние. Досега европрограмите и инвестиционните заеми са насочени предимно към аутобани и реконструкция на пътища първи и втори клас, а реално за най-масовите - третокласните, тук-там има някой проект. Общинските пътища, които са около 21 000 км, само ще ги споменем - всяка година държавата отделя за тях по около 45 млн. лв. за рехабилитация.
Затова е важно да се види освен строежа на магистралите какви о

Оновни ремонти и реконструкции се правят. По времето на Станишев БСП изчислява, че са реконструирани 6840 км. Очакванията за работата на Борисов в раздела рехабилитация са за 2286 км - това са данните на БСП, но те са според програмата, която има правителството на Борисов. Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова посочи, че в момента се строят около 3000 км пътища.

При Станишев пуснатите магистрали са: 76 км от "Тракия", 12 км от "Хемус", 34 км от "Марица", 22 км от "Струма". Много важно трасе, което можем да добавим към проектите и на двете правителства, е южната дъга от околовръстното на София - 4 км е приносът на тройната коалиция.

С голяма преднина в магистралите ще води Борисов с трите отсечки от "Тракия", първата от които бе открита вчера.

Става дума за общо 116 км между Стара Загора и Карнобат, като последният участък трябваше да е готов в началото на идната година. Плюс за ГЕРБ са 19-те км на най-скъпата ни магистрала "Люлин". По "Марица" също се изграждат близо 70% от трасето. От магистрала "Хемус" по времето на Борисов се добавиха още 7 км в района на Шумен, в момента се изграждат 8,5 км от началото на трасето до София, прави се ремонт и на отсечката при Девня.

Важно обаче е да се отчете разликата между пуснати за движение
километри и трасета в процес на изграждане Например "Люлин" беше на 40% построена при предходното правителство, а бе пусната при сегашното.

Опозицията изтъква своето постижение, че проектът за "Люлин" тръгнал и наваксал в края на мандата на тройната коалиция. Но през януари 2008 г. Брюксел ни спря финансирането заради скандала с конфликт на интереси на Батко и Братко, от времето на Станишев. Едва след година и половина бяха освободени 1,25 млрд. евро по програмите "Транспорт", "Регионално развитие" и ИСПА.

На "Позитано" Сергей Станишев изчисли, че сигурно ГЕРБ ще построи по време на мандата си повече километри магистрали, но по отношение на строителството и рехабилитацията на друг тип пътища съотношението било 2 и половина пъти в полза на неговото управление.

По думите на министър Лиляна Павлова изказването на лидера на социалистите се дължи на началото на неформалната предизборна кампания, която започват от БСП. От управляващото мнозинство предпочетоха да се разграничат и да не влизат в полемиката. Борисов дори се обърна към Павлова със съвета да заведе Станишев да види какво са построили ГЕРБ.

"Ние не искаме нито да показваме колко повече сме свършили, нито да омаловажаваме направеното от ГЕРБ. Но нека спрат да внушават, че строят повече. Ако е вярно твърдението на Лиляна Павлова, че им е свършил асфалтът, ние сигурно сме строили по технологията "Стелт", коментира депутатът от левицата и бивш зам.-министър на Гагаузов Димчо Михалевски.

Големият проблем, ако оставим магистралите, е че останалата пътна мрежа се срива, защото не се поддържа. Основно заради липсата на пари. Още преди време шефът на пътната агенция Лазар Лазаров напомни, че годишният бюджет при управлението на
коалицията е бил в пъти по-голям в сравнение с парите, които сега се отделят за пътища. Само в края на една от предкризисните години - с бюджетния излишък, от него за пътища бяха разпределени 240 млн. лв.

Димчо Михалевски пък от своя страна опонира, че при мандата на Станишев са били оставени готови проекти за 260 километра магистрали и за пътища на стойност общо 2 млрд. евро. Според него няма друго правителство с такава висока проектна готовност. На това се дължи и фактът, че ГЕРБ пускат толкова километри магистрали, категоричен е Михалевски. А сега почти не се готвели проекти за следващите години - с изключение на западната дъга на софийското околовръстно и пътя към Калотина.

Според статистиката на БСП изградените, рехабилитирани и ремонтирани пътища в мандата на тройната коалиция са над 6840 км, а при ГЕРБ ще стигнат едва 2286 км.
Павлова коментира, че ако това е вярно - а именно, че ако една трета от пътищата бяха наистина рехабилитирани, нямаше всички да се оплакваме, че живеем в страна с пътища, осеяни с дупки и в лошо състояние. Още през март тя обобщи, че по ОПРР се рехабилитират над 800 км втори и трети клас пътища.

Над 240 км са завършени досега. Това означава общо над 1000 км ремонтирани шосета към момента.

Остават неоспорими няколко факта. В държавата има само една изцяло построена магистрала - най-малката от 19 км - "Люлин". Забавянето ни е толкова голямо, че имаме да наваксваме не един, а 2-3 мандата може би. От таблиците се вижда, че след като пуснем "Тракия", имаме да довършим "Хемус", "Марица" и "Струма". Само на етап идея пък са проекти като магистрала "Черно море", а тя е част от бъдещата черноморска магистрала. Както и забравеният проект за "Рила", която трябва да свърже "Хемус", "Тракия" и "Струма".

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Руският хокеист Никита Щербак може и безуспешно да си търси отбор, но е намерил супер жена. Тя се казва Лори и е зашеметяващ канадски модел. Двамата се запознават, докато Никита играе в първенството зад океана. След като договорът му с "Онтарио" изтече, Щербак се прибра в родината си и взе със себе си жената

Нападателят на "Пари Сен Жермен" Мауро Икарди е зачеркнал сестра си Ивана и не иска да има нищо общо с нея. Причината е войната й с жена му Уанда Нара. Сексапилната роднина на голаджията не може да понася снаха си. И не го крие. Ивана не пропуска възможност да нападне Уанда. "Брат ми и аз не сключихме мир - признава Ивана

Николай Михайлов най-вероятно повече няма да играе за "Левски", научи "България днес". Стражът приключва втория си период в родния клуб, въпреки че има договор за още 1,5 г. В момента вратарят не тренира с тима, а се подготвя отделно. Официалната информация е, че има контузия в левия глезен. Не се очаква да попадне в групата за последните два мача