Преди повече от десет години имах удоволствието да тествам спортните модификации ST на моделите на Ford - Focus и Mondeo. Оттогава имам спомен за влизане в острите завои с вратите и изпилени "до болка" гуми след неколкочасово каране по трасето на легендарното рали "Монте Карло".
Сега изпробвах най-свежото поколение на Focus ST, което разполага и с комби версия, която всъщност ще замести Mondeo ST. Юнашкото каране на спортната кола отново бе в района на Ница, но не по крайбрежието, а нагоре-нагоре по стръмните и тесни пътища на Алпите. Карането бе толкова дълго и увлекателно, че по едно време помислихме, че ще отидем чак до Гренобъл, "прескачайки" стръмните баири в истинския френски прованс. Въпреки трудното и дълго трасе новият Focus ST е направен така, че да не чувствате
умора, а и нямаше и помен от така характерните болки в гърба от дългото седене на шофьорската седалка.
Определено новият вариант на Focus ST е по-комфортен от този отпреди 10 години. Специалстите от компанията са се опитали да създадат спортен семеен автомобил, особено в модификацията комби (където окачването и управляемостта се различават от хечбека), който да се хареса не само на маниаците с бензин в кръвта, но и на обикновените шофьори. Няма как да е иначе, щом новият Ford Focus ST е първото глобално "наточено" возило на фирмата, което ще се продава по целия свят в един същи вариант. Моделът ще излезе на пазарите в 40 страни.
Колата разчита на двулитров модерен бензинов турбодвигател EcoBoost с мощност 250 коня. Чрез него Focus ST ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди и на максимална скорост 248 км/ч. С тези показатели, ако наблюдавате отстрани автомобила, ще ви се стори, че той никога не е на фокус, т.е. достатъчно бърз е да се справи с всички предизвикателства както по нормалните шосета, така и по магистралите.
Както може да се очаква, вече прочутите по цял свят агрегати EcoBoost предлагат с 20 процента по-малък разход на гориво (7,2 литра на сто при комбинирано каране) въпреки голямата мощ.
Освен това моторът има прекрасни показатели на въртящия момент от 360 Нм, разпределен равномерно по широка и плоска крива. 6-степенната ръчна скоростна кутия пък пасва идеално, а последната предавка е предназначена главно за пестене на гориво.
Звукът от двойния ауспух, много важен детайл за този тип автомобили, ще се хареса на мнозина. Той е усъвършенстван със специален акустичен синтезатор. Това носи допълнителната тръпка на спортна кола. Ръмженето от ауспуха е деликатно при ниски обороти и по-осезаемо при натискане на педала на газта.
Кормилната уредба е направена така, че намалява чувствителността при движение по прав участък и я повишава при завои. Воланът може да се завърти почти до блокиране, без да сваляте ръцете от "геврека", което прави контрола на колата перфектен дори и при критични ситуации.
Също така водачът може да разчита на помощта на електронен хидроусилвател на кормилото (EPAS), който е специално доизкусурен за новия Focus ST. Системата за електронна стабилизация (ESP) пък има три режима. Шофьорът може да изключи ESP и да разчита на други системи, които предлага Focus. В ограничения режим ESP се активира само тогава, когато е абсолютно необходимо, а в третия ESP е напълно изключено.
Focus ST разполага също така и с помощната програма за контрол на тягата при завои (TVC). Умната джаджа може да разчете недозавиване, като "освобождава" вътрешното колело за компенсация. Естествено Focus ST разполага и със специално настроено спортно окачване. Форсираните амортисьори и ресори помагат шасито да се спусне с 10 мм, което също помага колата да върви като по релси в завоите.
Задното окачване е подобрено с много нови елементи, разработени специално за Focus ST. На пресконференцията при представянето на колата шефовете на фирмата изтъкнаха още, че комби вариантът на Focus ST е най-бързият автомобил в света от този клас със задвижване на предните колела.
Креслата вътре в салона са Recaro, които са се доказали с времето. Седалката е разположена по-ниско от обичайното и може да се регулира дори по дължина. Като хванете пък специално измисления за модела спортен волан, веднага ще забележите три циферблата, завъртени към очите на шофьора и поставени над централната конзола. Те показват температурата и налягането на маслото, както и нивото на турбото.
Задните седалки са напълно обновени, като са напълнени със специална пяна, която гарантира комфорт на возещите се. Малко е неудобен интерфейсът на мултимедията. Голямото централно копче е снабдено с вътрешна шайба, чрез която се сменят функциите, за което се искат специални умения. Малко дразни и блестящата черна пластмаса, с която е покрита централната конзола.
Тези дребни забележки естествено не променят общото впечатление за уникалност и отлична управляемост на една спортна кола за всеки ден.