Екстремно влакче ви прави космонавт

https://www.24chasa.bg/Article/1452825 www.24chasa.bg
Най-бързото влакче "Формула Роса" в Абу Даби достига скорост 239 км в час. СНИМКИ: РОЙТЕРС И АРХИВ

Най-новата тенденция при екстремните влакчета ще вдигне адреналина ви до завидна висота. Дизайнерската фирма "Би Ар Си имаджинейшън" от Калифорния е конструирала съоръжение, което ще ви накара да се чувствате в безтегловност цели 8 секунди!

Идеята е да се наподоби усещането, което астронавтите изпитват по време на тренировките си в условия на нулева гравитация. Затова и самото влакче изглежда като космическа ракета.
Казва се "Ракетата на повръщането", както астронавтите са кръстили самолета на НАСА "КС-145А", с който тренират в условията на безтегловност. Най-новото влакче е напълно затворено и се плъзга плавно надолу по страничен улей, но след това се изстрелва вертикално нагоре, а после пада отвесно надолу. И така няколко пъти, докато стомахът ви вече не знае къде е. Правилно са го кръстили астронавтите... Засега това ново влакче обаче не е продадено на нито един увеселителен парк.

Потенциалната опасност или тръпката, зависи кой как разбира нещата, е свързана по-скоро с ускорението на влакчето, а не със самата скорост. След като започне ускорението, гравитационните сили действат на тялото в различни посоки. Комбинацията от тяхната сила, времетраене и посоката, в която се усещат, е това, което поставя организма на изпитание и определя границата, която той може да понесе. Така например пилотите на изтребители са тренирани да понасят 8 или 9 g (единица мярка за гравитация) за доста дълъг период от време, докато най-екстремните влакчета дават между 4 и 5 g за около една десета от секундата за едно качване на съоръжението.

Екстремното влакче с най-бързото ускорение в света е “Додонпа” в Япония.
Екстремното влакче с най-бързото ускорение в света е “Додонпа” в Япония.

Всъщност да се качите на екстремно влакче, далеч не е толкова опасно, твърди статистиката. Така например във Великобритания шансът да загинете в лунапарк е 300 милиона към едно, а да бъдете убит от светкавица - 10 милиона към едно, твърди Би Би Си. В САЩ всяка година около 300 милиона души се въртят на екстремни влакчета, като общо качванията са 1,7 млрд. От 1994 г. до 2004 г. има средно по 4 смъртни случая на година. За сравнение - 39 души умират всяка година в САЩ, ударени от гръмотевица.

За да бъде пуснато, всяко  екстремно влакче трябва да отговаря на световните стандарти за безопасност.
За да бъде пуснато, всяко екстремно влакче трябва да отговаря на световните стандарти за безопасност.

Най-екстремните влакчета в света са добре известни и имат своите ревностни почитатели. Най-бързото е "Формула Роса" в парка "Ферари уърлд" в Абу Даби. Съоръжението достига скорост 239 км в час. С помощта на хидравлична сила влакчето се ускорява от 0 до 99 км в час само за 2 секунди. Построено от люксембургския строител "Интамин", съоръжението наподобява италианската писта за автомобилни състезания "Аутодромо национале Монца", северно от Милано, където всяка година се организира италианското състезание "Гран при" от Формула 1.

Екстремното влакче с най-бързото ускорение пък е "Додонпа" в парка "Фуджи Кю хайланд" в Япония. Използвайки стартер с реактивна струя, то ускорява от 0 до 172 км в час за 1,8 секунди. Това е едва второто влакче в света, което използва въздух под налягане за задвижване. Съоръжението е пуснато през декември 2001 г. и веднага бие 2 рекорда - за най-висока скорост и за най-бързо ускорение. То е в класацията на 10-те най-екстремни влакчета в света от сп. "Тайм". Пътуването продължава едва 55 секунди, като през това време влакчето изминава 1189 метра по стоманени релси, издига се до височина 52 метра и развива максимална скорост от 172 км в час.

Най-високото съоръжение в света сега е "Кингда Ка" в парка "Сикс флагс грейт адвенчър" в американския щат Ню Джърси. Влакчето стартира с помощта на хидравличен механизъм и достига скорост от 206 км в час за 3,5 секунди. В края на трасето се изкачва на главната кула на височина 139 метра. Общата дължина на трасето е 950 метра.

Първоначално всяко съоръжение минава през виртуални компютърни тестове, за да се установи дали ще може да функционира нормално при различни ситуации. След това проектът се преглежда от инженери от увеселителния парк и от държавни инспектори. Ако те го одобрят, влакчето се изгражда на части, като се използват високотехнологични машини, способни да огънат стоманата до милиметър според компютърното задание. След това всичко се сглобява на място. После започват стотици тестове, първо на празно влакче, после с кукли. Ако всичко е наред, вътре се качват специалистите, отговарящи за безопасността в компанията производител. Едва след това започват да обучават персонала от парка, който управлява влакчтата. (24 часа)

Дървените отново са хит в САЩ

Компанията "Гравити груп" в САЩ се е специализирала в разработването на дървени екстремни влакчета. Улеите се правят от ламинирани дъски от обработен под налягане бор. Използват се съвсем тънки стоманени ленти там, където се осъществява контактът с количките.

Екстремните влакчета минават много строги тестове, за да е сигурно, че отговарят на световните стандарти за безопасност. Инженерното проектиране на едно екстремно влакче е подобно на дизайнерския подход при изработването на граждански или военен самолет, обяснява Джим Сий, президент на американската компания производител "Премиер райдс". Затова гаранцията е почти 100%. (24 часа)

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Световният номер едно в тениса Новак Джокович разкри коя е тайната на успеха му. Сърбинът се върна на върха в световната ранглиста, след като спечели "Аустрелиън Оупън". "Семейството е основата на успеха и баланса в живота - сподели Ноле. - Йелена ми помогна особено в емоционален план след операцията

С ранен полицай и строшена патрулка приключи опит на униформените да разгонят тълпа роми в Девня. На 29 март в късния следобед Галин бил на улицата в Девня заедно със свои мургави другари, разказват от държавното обвинение. Струпването на много хора на едно място било забелязано от полицейски служители

Националът Спас Делев се сдоби с нова татуировка. Рисунката е ниско долу на левия му крак. Поредният татус по тялото на футболиста се намира точно под този на футболна топка.  Нападателят посети студиото в понеделник. Каква е новата рисунката засега не е ясно. До момента Делев има над 10 татуировки по себе си