Следят за горски пожари от сателит
10.07.2012 09:08; Тихомир Тончeв, Вяра ИвановаРискът от горски пожари ще се прогнозира чрез информация, събирана от спътник.
Това предвижда обявена вчера поръчка на агенцията по горите за научни изследвания и експериментални разработки. Прогнозната й стойност е 140 200 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение - година и половина. Процедурата е разделена на осем части.
Целта на събирането на спътникова информация е "да се подобрят възможностите за ранна диагноза и прогноза на риска от горски пожари". Разработката ще струва 9200 лв. без ДДС.
Чрез сателитни снимки предварително информация за предстоящи бедствия трябваше да събира и откритият през 2007 г. Център за аерокосмическо наблюдение. За него правителството на тройната коалиция похарчи над 1,3 млн. лв. Сред целите му, представени при откриването, бяха "откриване, възникване и следене динамиката на развитие и контрол на полски и горски пожари". Центърът бе оборудван с наземни станции, хардуер и софтуер за прием и обработка на аерокосмически данни в реално време.
И сега ползваме сателитни снимки от националния център по хидрология, но те са с ниска разделителна способност и често има лъжливи сигнали, обясни Владимир Константинов, експерт в "Опазване на горите" в агенцията. Целта е да не се изостава технологично, въпреки че все още няма добре развити схеми за откриване на пожари от сателит. Проблемът бил, че понякога огънят е низов, т.е. под листата на дърветата и не се вижда от спътник.
Имаме разработка и за моделиране на разпространението на пожара, което ще ни позволи по-правилно да се гаси, съобщи Константинов. Темата за опазване на горите от огъня била приоритет за агенцията.
Стартиралата процедура предвижда още да се разработи класификация на типовете горими материали в горите. Ще се изгражда и онлайн централизирана база данни за горския фонд. Така информацията за тези територии щяла да се актуализира автоматично всяка година.
Агенцията поръчва и разработка, чрез която да се прави инвентаризация на горите чрез "дешифриране на основните дървесни видове върху използваните въздушни снимки и чрез теренни измервания".
Ще се прави и програмен продукт за регистър на горската семепроизводствена база, както и приложение за биологичните характеристики на дивата коза, което да позволи опазването й.
Предвиждат се и " мероприятия за ограничаване на съхненето на смърча Picea abies в природен парк Витоша". За целта ще се анализират резултатите от мерките за борба с проблема, ще се опишат короядните огнища и ще се "разработят и приложат по-евтини и ефективни подходи" за контрола им.
От агенцията по горите с шеф Бисер Дачев обясниха, че обществената поръчка не е свързана с пожара от миналата седмица на Витоша. Била е планирана още преди 6 месеца.
Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.
-
Каква е връзката между доверието и пазарните отношения?
-
Димитър Шумналиев: Литературата и любовта не търпят лицемерие
-
Васил Петров и Камелия Тодорова оценяват евъргрийни
-
Най-културните софиянци живеят в “Яворов” и “Гео Милев”
-
По-добре камери, отколкото мощни коли за КАТ
-
Василис Карас пее в "Арена Армеец" на 8 май
-
Култури, подходящи за пролетна сеитба
-
Картофопроизводители се събират в Кюстендил
-
След иззимуването на пчелите идва проблемът с осиротелите семейства
-
Кокошките носачки пият 2,5 пъти повече вода от петлите
-
Овце са най-новите служители на електрическа компания от Флорида
-
За начинаещи: В 4 стъпки - планирайте зеленчуци и плодове
-
Христо Димитров: Чисто новата тв “Българе” тръгва на 26 февруари (Видео)
-
Победителят в конкурса “Пролет” на БНР ще пее в “Евросоник”
-
Журналисти на свободна практика отидоха при БСП за едно, а (не) се разбраха за ЦИК
-
20 канадски тв канала излъчват интервюта на Наталия Гуркова
-
Чурнализъм, или как се създава ленива (фалшива) журналистика
-
Духовникова е профайлър, Карамазов - смолянски следовател, в "Дяволското гърло"
-
Dentsu Digital Camp 2019 представя разрушителната сила на трансформацията като средство за устойчиво бизнес развитие
-
3,8% ръст на рекламата през 2019 г., 6,9% - за България
-
Онлайн и преса - най-доброто съчетание за реклама през 2019-а
-
Божана Кацарова от “Мастършеф” направи рекламна агенция за храна
-
Милена Ташева е новият партньор в дигиталната агенция BookMark
-
Свилен Стрезов от Асоциацията на рекламодателите: Очаквам промени в собствеността на телевизиите през 2019 г.