Луната скрива Юпитер рано в неделя

https://www.24chasa.bg/Article/1461249 www.24chasa.bg
ИЛЮСТРАЦИИ: ПЕНЧО МАРКИШКИ

Сутринта на 15 юли Луната ще закрие Юпитер и неговите Галилееви спътници, съобщи Пенчо Маркишки от Националната астрономическа обсерватория на Рожен. Явлението се нарича окултация.

За София началото на небесното шоу започва в 4,13 ч със закриване първо на спътника Европа. Тогава Юпитер ще бъде ниско над хоризонта в посока изток. Ако човек е бърз и има приличен фотоапарат с телеобектив, може да увековечи гледката. Важно е да знае точното "разписание", за да не пропусне момента.

Закриването на Юпитер стартира в 4,18 ч и ще трае едва 1 минута и 14 секунди. Откриването на планетата от тъмната страна на Луната ще започне в 5,17 ч и ще трае съвсем малко по-дълго - 1 минута и 21 секунди, но вече в изсветляващото преди изгрева небе, обясни ученият.

Заради малката територия почти няма разлика в началния час на спектакъла - за Варна например началото на окултацията ще се отложи само със 7 сек спрямо момента за София. Откриването ще закъснее повече - с 3 мин и 20 сек. Явлението ще приключи в 5,30 ч с откриване на спътника Калисто при вече светло небе заради наближаващия изгрев - в 6,03 ч за София. Спектакълът може да се наблюдава и с невъоръжено око, но бинокъл или телескоп правят сцената удивителна.

На 14 юли кометата 96P - Machholz, ще бъде в перихелий (в най-близката до Слънцето точка от своята орбита) - на 18,5 млн. км от Слънцето. Но ще залязва почти едновременно със Слънцето и няма да се откроява. Във вечерите след 18 юли може да бъде видяна с бинокъл ниско над северозападния хоризонт в съзвездие Рак около 1 час след залеза, с очаквана яркост около 5 видима звездна величина.

Най-добре е да изберете място с открит нисък хоризонт в посока запад-северозапад далече от светлините на селища, препоръчва ученият от обсерваторията. (24часа)

Юпитер с Галилеевите си спътници пред Луната, около 1 минута преди началото на закриванията.