Блокирахме достъпа на депутати до Уикипедия

https://www.24chasa.bg/Article/147844 www.24chasa.bg
Поли Карастоянова и Джими Уейлс в Албена

Джими Уейлс е един от 100-те най-влиятелни хора на планетата според сп. "Тайм" и една от 25-те знаменитости в интернет според сп. "Форбс". Той е либертарианец и последовател на идеите на Айн Ранд за капитализма и свободното развитие на пазара, както и на всеки човек.

- Г-н Уейлс, колко свободна е интернет енциклопедията Уикипедия?

- Уикипедия започна с идеята как всеки човек на планетата има свободен достъп до цялото човешко знание. Много хора, които са я използвали, са добавяли статии. Преди време четох лекция в технически колеж в Индия с 3000 студенти. Оказа се, че половината от тях са допълвали Уикипедия. Това е свободна лицензирана енциклопедия с много добавки.

Свободна е откъм слово, а не като безплатна бира. Пиеш я и не става за нищо.

Свободен лиценз означава, че имате свободата да я копирате, да добавяте, да я разпространявате с търговска или идеална цел. Тези, които работят върху нея, го правят, за да се възползват други хора от съдържанието. Уикипедия не е архив, библиотека или учебник.

- След като всякакви хора пишат вътре, има ли достатъчно доверие към истинността на статиите?

- Има основна група хора, които работят в Уикипедия и следят внимателно какво излиза. Разбира се, съдържанието не е перфектна система и затова те се опитват да проверяват информацията. Администраторите следят за промените по една тема, след което ги отразяват в материалите. При нужда те могат да проверят от кого идва определен проблем и да изтрият статията. Понякога спираме достъпа до Уикипедия на цели групи. Така бяхме блокирали Камарата на представителите и на Конгреса на САЩ да се намесват и да редактират статиите.

- Английският ли е най-използваният език в Уикипедия?

- Има над 2 800 000 статии на английски. Но в същото време има 22 езика, на всеки от които са качени по над 100 хил. статии. Скоро английският ще е едва 10% от всички езици в Уикипедия, които навлизат много бързо. 82 езика имат по над 10 хил. статии, а 165 езика са с по 1000 статии. Уикипедия не се разпространява еднакво по цялата планета. Най-ползвани са немският, френският, полският, италианският, японският и холандският, които общо са с 500 хил. статии. На португалски, испански, руски и шведски има 250 хил. статии. Има обяснение за ползването на различните езици. Примерно хората, които са с бърз интернет, допринасят повече за количеството в Уикипедия. Колкото по-високо е нивото на английския в една страна, толкова повече влизат и пишат. Друг фактор е времето. От местата, където е много студено, се пишат дълги статии. Малко хора говорят шведски, но какво друго да правят шведите.

- Къде е българският във вашата класация?

- Преди няколко часа имаше 72 694 статии на български в Уикипедия. Сега сигурно вече са 72 700. В България хората са малко - 8 милиона, а и времето е много хубаво. Как да пишеш статии на плажа? Всъщност най-широко застъпените езици са европейските, китайският и японският. Реално Уикипедия е най-голямата енциклопедия в света с 2 милиарда думи в нея и 250 езика. Тя е и сред най-посещаваните сайтове. На първо място е Гугъл, следван от Майкрософт, Yahoo и четвърта е Уикипедия. След нея на 6-о място е Facebook, но до няколко месеца ще ни подмине, тъй като бързо се разраства.

- Отразява ли се рецесията върху Уикипедия?

- По време на рецесия може да се мисли за иновации. Уикипедия се роди, когато се срина дотком бумът. Тогава нямах пари за инвестиции, трябваше да ги изкарам от концепцията си и търсех различни варианти.

По време на рецесия се стига до доста иновации, появяват се мотивирани хора, които правят нещата по различен начин и това е добре.

Заради кризата има проблем с финансирането на сериозната журналистика. А промяната от печата към онлайн изданието всъщност не е толкова важна, просто формата е различна. Няма значение къде съм прочел определено нещо, след като информацията, съдържанието е едно и също. Важното е, че се променят бизнес моделите. Вестникът е идеален за реклама - виждаш я, пипаш я. Но изведнъж тази реклама, която беше тясно свързана с вестниците, вече не е там, а в интернет. Google печели страшно много. Нямам решение какво да се прави. Мисля си, че са важни свободните общества, гражданите да могат да контролират правителствата.

- Успешна ли е рекламата онлайн?

- Ако си "кока-кола", очевидно нямаш нужда от блог. Но за нова марка е важно да се показва непрекъснато пред възможно най-много хора. Примерно марката "кока-кола" я чувате всеки ден отнякъде. Виждали ли сте тази дума във Фейсбук? Не, разбира се, което само показва, че компанията все още не е разбрала колко е важно да си в тази социална група.

- Световните данни показват, че хората все по-малко четат. Може ли да се обърне тази тенденция?

- Оптимист съм. Често говоря с ученици и студенти, които са във възторг от Уикипедия, непрекъснато са в интернет и ме аплодират като рок звезда, когато ме видят. А аз не съм. Това интернет поколение се интересува от толкова много нови неща и имат контакт с тази култура, което е удивително.

- В България ви покани тв водещата Искра Ангелова, вие защо се съгласихте да дойдете?

- Интересува ме разрастването на Уикипедия и винаги ми е приятно да се срещам с хората, които пишат в нея. Когато отида на конкретно място, съм забелязал, че се повишава ефективността, повече хора влизат и ползват Уикипедия.

- Двамата с Искра се запознавате във форум за Айн Ранд и нейната книга "Изборът". Защо е толкова важна за вас тази книга?

- Четох книгата на 20 години и тя имаше огромно въздействие върху мен. След нея заживях с мисълта, че трябва да направя нещо смело и интересно.

(Използвани са въпроси и от други медии.)