Огромен интерес към преобразуването на обикновени леки коли втора ръка в електрически отчитат хората, които се занимават с поставяне на електромотори в автомобилите.
Новата мания в България вече не е само при бизнесмените, които разполагат с няколко лекотоварни возила, но и при клиенти с по-обикновени и стари бензинови коли, които харчат в града около и над 10 литра на 100 км.
Не е изгодно да правите конверсия на скъпи, големи и луксозни автомобили, защото те се нуждаят от повече енергия, за да се движат, предупреждават специалистите. Тогава преминаването на ток е безсмислено, защото те ще се нуждаят от голяма батерия, която ще заеме много място и пак няма да успява да захрани всички екстри.
За колите с по-мощни двигатели има друга опция - да бъдат направени с комбинирано гориво - с двигател с вътрешно горене плюс електродвигател.
Преди време Илия Левков, председател на Индустриален клъстер “Електромобили”, прогнозира, че след 10 години у нас може да има 100 000 електрически возила, ако се приемат по-бързо законови промени във връзка с регистрирането на машините с батерии, както и съответните екооблекчения, свързани директно с намаляване на данъци, отсъствие на данъци и привилегията безплатно паркиране.
Иначе в 15 държави от ЕС са въвели данъчни стимули за покупката на електромобил - като нулев ДДС, намалени общински данъци, безплатно зареждане и паркиране.
Отделно в САЩ, Холандия, Великобритания и Франция покупката на кола на ток се подпомага със сума между 5000 до 10 000 евро.
В момента в България има над 1300 електрически превозни средства. Това са основно конверсирани от бензинови в електрически автомобили, скутери и велосипеди. Сериозен е и интересът към поставянето на електрически батерии в стандартни автомобили.
Цената за трансформирането на една кола е между 7 и 15 хил. лв. в зависимост от модела и батерията.
Инвестицията се връща доста бързо. Електрическата кола харчи максимум 3 лева на 100 км пробег или по сегашни цени на бензина по 1 литър на сто. Това е поне 10 пъти по-малко от разходите за гориво с кола с двигател с вътрешно горене. Ако приемем, че направите конверсия на автомобил за 10 000 лева, тази инвестиция ще ви се върне, преди да навъртите 40 000 километра.
Единственият голям проблем пред возилата с щепсел е малкият брой зарядни станции, като най-много - над 10, има в София, бързо се изграждат обаче и нови в по-големите градове из цялата страна. През следващите една-две години се очаква броят на зарядните станции в България да надхвърли 100, като места за зареждане ще има и по магистралите и междуградските пътища.
Засега конверсията е реална пазарна алтернатива, защото готовите нови електрически автомобили струват над 60 000 лв.
За да превърнете автомобил в електромобил, трябва да демонтирате двигателя с вътрешно горене и съпътстващите системи (изпускателна и охладителна). На тяхно място се слага електрическа задвижваща система, която в общия случай се състои от електромотор, контролер и батерия. Допълнително предимство е, че при поръчка на конверсия може да избирате оборудване и функции, най-подходящи за вашите нужди - специализираните в това компании предлагат доста варианти за различни приложения.
По-евтините конверсии (за около 7000 лв.) осигуряват по-ниска мощност и пробег с едно зареждане на батериите. Такива комплекти обикновено включват оловни (може и български) батерии, които имат сравнително малъкброй от около 200 цикъла на зареждане/разреждане. Това означава до 6 месеца експлоатация. Електромоторите в тези комплекти дават сила за максимална скорост до 50-60 км/ч, но за достигането дори на такива ниски скорости е нужна повече от половин минута.
Продължителното натоварване предразполага към прегряване на такивабюджетни електромотори, които не са особено ефективни при високи обороти, не предлагат регенерираща функция и се нуждаят от честа смяна на четки. Обикновено в комплект за около 7000 лв. не се предвижда (или е самоделна) вакуум помпа, която позволява на спирачната система да функционира правилно, а това е изключително важен момент за сигурността на пътя.
За малко повече пари (10-15 хиляди лева) колата ви ще може да се движи, както в оригиналния вариант с ДВГ.
Автомобилът може и да ви хареса повече заради големия въртящ момент на електромоторите от нулеви обороти, ускорението и максималната скорост. Тук може да разчитате на около 100 км пробег с едно зареждане на далеч по-малките и леки литиево-йонни батерии.
Оригиналната скоростна кутия играе съществена роля за производителността на системата и нейното запазване е препоръчително. Трябва да се ограничат оборотите на електромотора до около 6500 об./мин (въпреки възможността за достигане на двойно повече), защото повечето двигатели с вътрешно горене работят в този максимален диапазон, трансмисиите са настроени за него и има голяма вероятност да бъдат повредени.
Автоматичните скоростни кутии не са особено подходящи при електромобилни конверсии, защото се нуждаят от множество скъпи модификации, за да издържат на натоварването от електромоторите.
За тези пари може да сложите на любимия си нормален автомобил система за контрол и управление на батерията, контролер за електромотора и функция за регенериращо спиране, чрез която батерията се зарежда с енергия при намаляване на скоростта.
Пакетите за конверсия за 10-15 хиляди лева обикновено включват батерии, които осигуряват около 100 км пробег с едно зареждане и имат около 3000 цикъла, което се равнява на около 6-7 години нормална всекидневна употреба.
Конверсията е една добра дългосрочна инвестиция, защото липсват и стандартните смени на масла, филтри, ремъци и други компоненти, свързани със спомагателните системи, от каквито конвертираната кола вече няма да има нужда.
Конверсиите са изключително подходящи за малки фирми със сравнително остарял автопарк. За лично ползване има смисъл за онези, които шофират повече и особено в града.
Един от сполучливите примери за конверсия е направен от Висшето транспортно училище “Тодор Каблешков” в София.
Трансформираният автомобил е и подвижна лаборатория. Едновременно с движението си той измерва параметрите на колата, така че данните от него да бъдат използвани при създаването на нови превозни средства. Допълнително на покрива на автомобила е монтиран фотопанел, който произвежда ток. Така освен стандартните батерии колата разполага и с резервно захранване, с което може да измине до 30 км. Чрез фотопанела се задвижват и помощните системи - чистачки, фарове, мигачи и ток за подсилване на спирачките. Максималната скорост е 110 км/ч.
Още за електрическите коли четете в новия брой на “168 часа”
ГЕОРГИ ЛУКАНОВ