"Една от картините на големия ни художник Любен Диманов, дарена на галерията в Нови пазар, е била разрязана на 2 от уредничката Марина Персенгиева, а после продадена като 2 отделни творби. Композицията, изобразяваща майка, баща и дете, позволявала раздробяването."
Това разказа вчера бившият уредник Георги Гроздев, който първи разкрил подмяната на оригинали с ментета в градската галерия "Петър Персенгиев".
Уредничката през периода 2001-2008 г. Марина Персенгиева, която е дъщеря на основателя на галерията, е арестувана. Тя е подменила с копия 9 творби на Васил Стоилов и 86 графики на наши творци. Обвинена е в длъжностно присвояване в размер над 70 хил. лв. За това престъпление законът предвижда лишаване от свобода от 10 до 20 г.
Цялата далавера лъсва, когато през октомври 2008 г. Персенгиева напуска галерията. Вместо да се направи обстойна инвентаризация на фонда, който наброява по това време над 900 творби, тя оставя ключа в отдел "Култура" на община Нови пазар и си тръгва.
За уредник е назначен Георги Гроздев. По това време той е учител в един от техникумите. Той е свързан с историята на създаването на галерията. Работил е на различни длъжности в сферата на културата преди 1989 г. Заедно с Петър Персенгиев създали фонда на сбирката, приела през 1990 г. статут на галерия.
"Когато започнах работа, прегледах фонда. Знам историята на всяка картина, защото лично съм участвал в нейното привличане в сбирката. Направи ми впечатление, че в една от работите на проф. Васил Стоилов нещо не е наред", разказва Гроздев.
В началото на 2009 г. той открива, че в акварела "Момиче от Мексико", рисуван през 1927 г. в Париж, липсва съществен детайл.
До главата на момичето много дискретно художникът оставил скрит знак. Пишело "Paris 1927".
"Когато оглеждах картината в галерията, установих, че този надпис липсва. Чудя се как го е пропуснал този, който е правил копието", казва си Гроздев.
Тогава започва обстоен преглед на фонда. Прави му впечатление, че в една част от графиките също нещата не са наред.
"Обикновено всяка творба съдържа малък надпис с името на автора, броя на отпечатъците и кой номер от тях е рисунката. Тези при нас не съдържаха данните, а графиките бяха залепени за паспарту, което също не е типично", обяснява Гроздев. При по-нататъшния преглед става ясно, че подмените не са една и две. Гроздев отива при тогавашния кмет Васил Тонев и съобщава, че вероятно става дума за сериозна интелектуална кражба. Пишат до министъра на културата Стефан Данаилов и настояват за проверка.
През лятото на 2009 г. обаче са парламентарните избори и затова комисията пристига след месеци. В нея има представители от министерството и шуменските художници Павел Друмев и Деян Ефтимов. След като прегледали всичко, отишли при кмета.
"Аз бях казал, че имам съмнения за 10-ина работи. Те обаче заявиха: "Гроздев греши, повече са", каза вчера бившият уредник.
Тръгват досъдебни производства, разпити и изземване на ментетата. Те и досега са в полицията. Вече е изяснено какво е фалшифицирано, какво е продадено и за колко пари.
"Боли ме, защото знам колко години, с колко труд и обикаляне от художник на художник събирахме работите, за да може един малък град да има галерия със стойностни творби", казва Гроздев.
През 1972 г. тогавашният шеф на културата Йордан Бочуков предложил да се купи картината на проф. Иван Петров "Основаването на българската държава". С нея слагат началото. По-късно купуват от Стоян Венев 2 картини за по 1000 лв.,той пък подарил една карикатура.
През 1984 г. купуват 8 акварела на Васил Стоилов, който е бил преподавател на Петър Персенгиев във ВТУ и има слабост към Нови пазар. Тогава Персенгиев е преподавател в техникум. Бил талантлив и чешит според съгражданите си.
Заедно с Гроздев тръгват да обикалят страната. Къде купуват, къде искат дарение, но пълнят фонда.
Любен Диманов, който от години работи и твори в Париж, лично им носи от София 2 свои работи. "Давам ви 2 отпечатъка. Пазете ги, защото другите 2 са в Бритиш музеум", казал художникът. От 1990 г. до 1999 г., когато умира, директор на галерията е Персенгиев. Малко след смъртта му, по време на правителството на СДС, галерията е затворена за 2 г. заради икономии. След това до 2001 г. се сменят няколко шефове, които не са художници. През 2001 г. начело застава дъщерята на Персенгиев - Марина. По това време тя е на 28 г., красива и амбициозна. Омъжена е, със син на 5-6 г.
Кмет на града е Андрей Соколов от СДС. На изборите през 2003 г. Персенгиева е в листата на ССД, чийто водач е Соколов.
"Какво по-нормално дъщерята да продължи делото на баща си", казват в града.
Следствието установява, че оригиналите са продадени през 2004 г. Което значи, че подмяната им с прерисувани копия е станала много скоро след като Персенгиева поема поста.
Градската клюка говори, че копистът е местният художник Й. Й.
Той получвал по 100-200 лв. на парче. За 86-те графики, сред които уникални творби на Светлин Русев, Илия Бешков, Румен Скорчев, Любен Диманов и др., уредничката е използвала ксерокс.
При проверката шуменските художници в комисията казват, че всички копия са слаби и некачествени. Което значи, че при ревизии на фонда измамата би била открита по-рано.
"Ние имаме официална позиция и тя не се различава от субективното ми мнение - общината да търси правото и възможността да се възстанови всичко във фонда, и то не като копия, а като оригинали", каза по повод пламналия завчера скандал кметът на града Румен Панайотов.
Инвентаризации са правени, но през пръсти и формално, смята Гроздев.
През декември 2011 г. Панайотов уволнява Гроздев от галерията. Въпреки че следствието върви с пълна сила, Марина Персенгиева прави сондажи да се върне на поста. Общинарите обаче не я назначават.
Когато вървяла проверката, Персенгиева се държала със самочувствие и излизала с номера, че някои от творбите на Васил Стоилов са личен подарък на баща й и едва ли не можело да прави с тях каквото поиска.
"Ако беше така, Персо нямаше да ги инвентаризира към фонда на галерията", опонира Гроздев.
Персенгиева 2 пъти се е пробвала като кандидат за общински съветник. През 2003 г. от партията на Софиянски, а през 2007 г. - от "Обединени за Нови пазар", където са НДСВ, Българска социалдемокрация и движение "Социалдемократи". И двата пъти не е успявала.
Хората в града се вълнуват дали ще се върне наистина нещо в галерията, или ще пият една студена вода. Някои смятат, че 8 г. след продажбата на картините всичко е безсмислено и те отдавна са препродадени.
"В момента в галерията има 1025 картини", казва настоящата уредничка Борислава Иванчева. Последното дарение е постъпило през април.
Галерията е в сграда, която е била строена за банка, в центъра на града. Няма охрана, вечер и в почивните дни сбирката се пази със СОТ. Всъщност традиционни крадци никога не са се пробвали да разбиват вратата и да изнасят платна.
Днес съдът в Шумен трябва да реши дали Марина Персенгиева ще бъде оставена за постоянно в ареста, или ще излезе на свобода.