Застрахователят да не плаща за щети до 200 лв. по "Каско"

https://www.24chasa.bg/Article/1564189 www.24chasa.bg
РУМЕН ГЕОРГИЕВ СНИМКА: АНДРЕЙ БЕЛОКОНСКИ

Всеки собственик на автомобил с "Каско" да си плаща сам, когато щетата е под 100-200 лв. Застрахователят да поема само по-големите ремонти.

Това предлага Румен Георгиев, изпълнителен директор на "Армеец", в интервю за "24 часа".

Той се позовава на практиката в Европа. Там масово застраховките са със самоучастие на клиента. Нормално било и у нас да стане така.

В момента българските застрахователи плащат за най-дребните драскотини, получени от употребата и остаряването на автомобила. Според Георгиев основното предимство за клиента ще е по-ниската премия.

Той предлага още мотоциклетистите да се движат в буслентите.

- Г-н Георгиев, неотдавна влязоха в сила промени в Закона за движение по пътищата, включително и по-сурови наказания. Дали шофьорите ще станат по-внимателни, а щетите към застрахователите ще намалеят?

- Да, надявам се. Основна цел на поправките е превенцията - по-разумно каране, спазване на закона, страх от по-голямата репресия при неизпъленение. Това би трябвало да доведе до по-нормално, по-етично шофиране и по-малко произшествия. Всички промени са от обществен интерес и ги отчитаме като положителни.

Единственото, което бих променил в закона, е за мотоциклетистите. В Норвегия, Полша и Англия има много хубава практика - пуснали са мотоциклетите в бус лентите. Това може да се въведе и у нас.

Положителна е и промяната в Наказателнопроцесуалния кодекс, с която отпадна възможността за споразумение на виновния водач с прокуратурата. Така ще стане по-прозрачно за какво и колко ще плащат застрахователите.

- Кои са най-честите произшествия?

- Съдейки от изплащаните обезщетения от застрахователите за щети от пътни произшествия, 55-60% са леки щети. По-голямата част от тях се случват в градски условия. Обикновено обезщетенията за масовите щети са в рамките до 500 лв.

- Но май напоследък застрахователите отказват да плащат дори и тях. Потребителите се жалват пред надзора най-много заради отказани обезщетения. Новото е, че тези жалби по "Каско" са повече, отколкото по "Гражданска отговорност". Защо?

- "Каско" застраховането в България е на много високо равнище. Никъде в Европа не се плаща за щети по колата следствие от ежедневната й употреба и стареенето, както е в България. Напоследък и тук започнахме да намаляваме изплащането на такива обезщетения.

- За кои става дума?

- Например някой минава и с ключ ти ожулва боята. Или джантата се надрасква при паркиране. Или пропадаш в дупка на пътя. В Европа такива щети не се покриват от застрахователите, а в България се плащат. Там не се смятат за застрахователно събитие, а за изхабяване от ежедневната употреба. Вече ставаме европейци.

Ще продължат да се увеличават тези оплаквания, докато не се въведе франшиз (самоучастие - клиентът сам поема щети до определена сума, а не застрахователят - бел.авт.), както е в Европа. Там той може да е 300-500 евро - щети до тази сума се поемат от клиента, застрахователят не плаща обезщетение.

- И в България ли самоучастието да е в такива граници?

- Тук може да е 100-200 лв.

- Но повечето българи си правят "Каско" именно заради дребните щети. Не се ли притеснявате от отлив от застраховката?

- В Европа практиката е такава. Застраховката не е панацея. След 5 г. употреба автомобилът не може да е същият като при излизането от шоурума и затова да плаща застрахователят.

Има хора с лъскави джипове и лимузини, които идват и предявяват претенции за толкова дребни драскотини, че дори не могат да се заснемат. Например - някаква точка на рамката на вратата или отчупена люспа от фара, дори не е пукнатина.

Ние, застрахователите, не можем да поддържаме автомобилите в перфектен вид. Дори мъжете не могат да поддържат жените си в перфектен вид цял живот. А сега само маникюр не им правим на колите.

- За застрахователите ще остане да плащат за малко случаи тогава.

- Основните застрахователни събития ще останат по-съществените и по-големите произшествия. А за да няма различно тълкуване, трябва да се въвежда самоучастието. Над 100 евро примерно ще се смята за застрахователно събитие.

Всичко под тази сума ще попада в клаузата за франшиз. Но въвеждането й може да стане, ако се направи от всички застрахователи и се приеме от потребителите. Пазарът ще покаже дали ще просъществува.

За потребителя ще има предимство - ще плаща по-ниска премия. Вместо да е 6, ще е 4% например. Ще си спести и разправиите. За застрахователите също ще е спестяване на документооборот и работа на служителите.

Щетите от дупките на пътя в Европа също не се покриват. Там собственикът на автомобила претендира директно към общината. А тук застрахователите плащат и после съдят общината, за да си възстановяват парите. Само ние имаме 1000 иска.

- А успявате ли да си съберете парите?

- Да, успяваме.

- В кои общини има най-много дупки?

- Менят се постоянно. Това лято имаше едно място около морето с поредица от огромни дупки. За 1 ден там се случиха 18 събития с наши клиенти.
А иначе най-много щети има в столицата, защото там интензитетът на каране е най-голям, има и най-много участници.

- При щети, обявени, че са се случили на паркинг, ли сте най-внимателни?

- Обикновено дребните щети не знаеш кога са се случили и е нормално да ги декларираш на паркинг. Но тук пак възниква въпросът - това застрахователно събитие ли е, или е изхабяване, след като не знаеш кога се е случило. А иначе най-внимателни сме при големите щети, когато става дума за големи суми.

- Продължават ли измамите с лизингови автомобили на закъсали?

- Намаляват заради спадналите продажби на нови автомобили и по-малкото лизингови сделки. Освен това лизинговите дружества внимателно наблюдават клиентите си. В момента само два типа хора купуват на лизинг - тези, които са сигурни, че могат да си го позволят финансово, и отявлените мошеници.

- А нов тип измами появяват ли се?

- Има измами с пътни произшествия, включително и в чужбина - Гърция, Великобритания, Германия. Например автомобил блъска леко пешеходец. След това пешеходецът предявява иск за ужасяващо големи травми, включително неимуществени вреди за причинени болки и страдания.

Срещат се и т.нар. каскадьори. Хора, които си слагат каска и се удрят умишлено, като така рискуват и живота си. Например нямат пари за основен ремонт на двигателя и не могат да продадат колата. Застраховат я, като разчитат, че проблемът няма да се установи.

После я удрят и си получават парите от застрахователя. Понякога стареене - ръжда, предишни некачествени ремонти - също се предявяват като щета на паркинг. Преди това мястото е ударено, за да се замаскира като застрахователно събитие.

- Идва краят на годината, когато традиционно започва битката за клиенти по "Гражданска отговорност". На какви цени ще се продава?

- Цената ще расте.

- Всяка година чуваме това през септември-октомври и накрая продавате на по-ниски цени.

- Да, така е. Факт е, че през първото полугодие има по-малко сключени полици
и по-малко премии по "Гражданска отговорност" - спадът е с 3,39%, или с 9 млн. лв. Застраховките са по-малко и като брой, и като сума. Това означава, че няма търсене и затова цените се задържат.

Тя ще се качва, защото такава ниска цена няма никъде в Европа, а освен това застраховката не е печеливша. Но с колко и колко ще се задържи, това ще каже пазарът. При сегашното намалено търсене може да не се качи с много или ще се задържи, но няма да падне.

Много е важно да ни се даде достъп до данните с информация за водачите - дали са причинили катастрофи предишни години, или не. Така ценообразуването ще стане по-справедливо. В момента зависи от обобщени фактори като територия на управление, възраст на собственика, мощност на автомобила.

- Как си обяснявате този спад? Какви са последните данни за обхвата?

- Не знам дали е 70, 72 или 75%, защото не се обявява. Но приходите и броят застраховки спада, защото някои автомобили се спират от движение, а други просто се карат без полица, защото собствениците им нямат пари.

  • Голямо “саниране” на автопарка? Звучи добре

    Голямо “саниране” на автопарка? Звучи добре

    Звучи разумно предложената схема за обновяване на автомобилния парк в България със зелен фокус. Сегашното състояние на автопарка е едно от многото незавидни последствия от прехода - у нас е пълно със стари коли, които димят. И лошият тренд е - колкото повече западните автомобилни пазари ограничават грохналите цапащи автомобили
  • Завещание на седмицата: Глоба и за качил се при пиян шофьор (видео)

    Завещание на седмицата: Глоба и за качил се при пиян шофьор (видео)

    Как въпреки по-малкото пътувания заради коронавируса пияните и дрогирани шофьори се увеличиха. И защо освен за тях, трябва да има санкция и за спътниците им. Вижте във видеозавещанието на седмицата с Мартинов. Една цифра, станала известна тези дни, надхвърли дневният брой заразени с коронавирус. 10 239 – точно толкова са хванатите пияни и