Ивайло Московски: Пътните такси от Дунав мост 2 за румънците, за нас - от влаковете

https://www.24chasa.bg/Article/1589234 www.24chasa.bg
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ СНИМКА: Йордан Симeонов

С министъра на транспорта Ивайло Московски разговаря Марияна Бойкова 

- Господин Московски, кога ще мине първата кола по Дунав мост 2?

- Надявам се веднага след Нова година. Темата, която забавяше пускането на моста, бе изграждането на съвместна компания заедно с румънските партньори.

- Оплакахте ли се в Брюксел, че Букурещ бави създаването на тази компания?

- Нещата се развиват динамично. Миналата седмица нашият премиер постави темата пред премиера на Румъния Понти и...

- Румънският ви колега Ви дойде на крака.

- Да, румънският министър на транспорта дойде и обсъдихме въпросите. За съжаление, няма даден мандат в Румъния на екипа, който да води преговорите.

- Кой трябва да го даде?

- Това трябва да стане с решение на техния кабинет. В момента процедурата по даване на този мандат е на съгласуване между техните министерства. След това тяхното правителство ще вземе решение. Обещаха да стане в рамките на ноември. Когато това е факт, темите са ясни. Паралелно върви процедура по дерогация в Брюксел за ДДС-то. Тъй като при нас то е 20%, а при тях е 24, трябва да бъде изравнено на 20 на сто. А ако всичко върви наред и времето позволява, още близките дни ще преминем пеша по моста. Щастлив съм от тази новина, тъй като самият аз не вярвах.

- Тази съвместна компания, която ще стопанисва моста, ще е с дялове 50 на 50, нали?

- Да, 50 на 50 е. Пътните такси ще взима Румъния, ние - жп таксите. Но затова ние нямаме вина. Заварили сме подписан меморандум.

- Не губи ли България от това разпределение?

- Не знам дали така можем да го наречем.

- Как да го наречем?

- Така е разписано, спазваме меморандум. Явно отстъпването на пътните такси е било един от аргументите, за да убедим румънците, че има нужда от този мост.
Те не са имали желание той да бъде построен.

- Ако се пренасочи трафик към Дунав мост 2, как ще минават тирове по сегашното шосе до Видин?

- Знаете, че колегите проектират отсечката Видин-Монтана. Пътят Враца-Ботевград и обходите на Враца и Монтана са предмет на оперативна програма "Транспорт" и също се проектират.

- Но това са новини от бъдещето.

- Не може за един ден да стане всичко. В този регион не е имало инвестиции от 30 г. Само е рушено и когато сега започваме, разчитаме на някакъв комфорт от време.

- Бяхте се събрали неофициално, тайно група министри, за да работите по следващия програмен период. Помъчих се да разбера за какво става въпрос...

- Няма нищо тайно.

- Когато не се дава информация, става тайно.

- Наистина се събрахме министри, отговорни за оперативни програми, и колеги, които участват в усвояване на фондове. Знаете, че сме в подготвителна фаза и министър Томислав Дончев води преговорите.

- И какво обсъждахте?

- Още веднъж преговорихме няколко сценария, които са възможни. При ОП "Транспорт", за която отговарям, е доста лесно и бързо за изчисляване, тъй като приоритетите ни са в пътния сектор. Няма шанс, трябва да завършим магистрала "Струма", 700-800 млн. евро се предвиждат за нея - изключително скъпо е Кресненското дефиле.

- Там ли ще идат парите?

- От пътния сектор задължително. Около 700 млн. евро ще са за жп линията Пловдив-Септември, Септември-София, Елин Пелин-София. Така ще завършим жп връзката от София към Бургас и София - турска и гръцка граница, при скорости от 160-200 км в час. 390 млн. евро очакваме по новия финансов инструмент - "Кънектинг Юро Фасилити" . С тях ще финансираме жп линията София-Драгоман, за да се свържем със сръбската граница, и вероятно жп линията София-Перник-Радомир. Залагаме, че ще получим същите пари, както и този програмен период - над 2 млрд. евро. Останалата сума, която вероятно ще бъде 600-700 млн. евро, ще се раздели между магистрала "Хемус" и третия
лъч на метрото.

- А тунелът под Шипка?

- Той влиза в оперативната програма. Само че за него има възможност да бъде правен с публично-частно партньорство.Там има частен интерес.

- Ще се прави ли през периода 2014-2020 г.?

- В списъка е. Но ви казах кои са задължителните неща, които да направим.

- В европейски държави правят тунели между два града, ние над 100 г. не можем да пробием Стара планина, за да свържем Северна и Южна България.

- Така е, много неща са пропуснати. Но е факт, че за малкото време в този мандат се случват неща, които никой не си е мислил, че ще станат. А са имали възможност с тези бюджетни излишъци да довършат много неща. Заварихме "Люлин" в полето. Станишев с цялата си наглост говори, че той я е направил. Дунав мост 2 - същата работа. На тяхно място щях да се чувствам неудобно въобще да говоря на тези теми.

- По промените, които готвите в Закона за железопътния транспорт, се получиха интересни интерпретации - че Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), както управлява релсите, може да стане и превозвач. Има ли нещо вярно?

- Веднага ще обясня какви са ми съображенията. Няма нищо лошо в тази възможност. В Австрия, Белгия, Холандия, Италия железницата е холдингово обединение на инфраструктура и оператор. Ние го правим, защото на няколко места бихме желали да дадем на концесия железопътна инфраструктура. Давам пример с теснолинейката Септември-Добринище. Разработваме вариант, при който фонд съвместно с всички общини и външен инвеститор да я получат на концесия. Този, който получи инфраструктурата, ще трябва да може да пусне и влакове.

- Това ли е смисълът? Или евентуално фалиралите БДЖ да отидат в НКЖИ?

- За момента нямаме такива идеи. Правим го, за да може концесионерът на една линия да може да пуска влакове. През следващите години НКЖИ със сигурност ще има нужда от технически подвижен състав, но трябва да има право и на пътнически.

- НКЖИ няма да стане превозвач по договор с държавата?

- Би могла, но не е такава нашата идея. Ще го има като право, но засега нямаме идея тази компания да бъде превозвач.

- По летище София изясниха ли се нещата? С кувейтския фонд, как ще го развивате?

- По летището разработвам в момента цялата хронология на събитията и ще внеса в парламента доклад как се стигна до загуба на дело в арбитража в Париж и летището ще плаща на Кувейтския фонд $46 млн. Депутати от нашата парламентарна група
поискаха да се разнищи случаят, защото ние нямаме вина за това.
Събитията са стартирали далеч преди нашето правителство.

- Ще има разследване?

- Едва ли ще е разследване, но все пак да информираме обществеността и законодателната власт, защото в крайна сметкаq като започнем да ги вадим тези пари от летището, ще го обезкървим. Трябва да се знае кой какви действия или бездействия е предприел, за да се стигне до там, че държавата, летището да бъдат осъдени да заплатят 46 млн. долара.

- Май се гласите за избори?

- Не, не се гласим за избори. Не виждам, ако някой чрез своето действие или бездействие е причинил щета на държавна структура за 50 милиона долара... Извинявайте, обаче ги слушам по цял ден. Такава наглост и безочие не съм виждал. Те излизат и са най-добрите, те обясняват как ние сме некадърни и унищожаваме държавата. Ние всеки ден вадим и им показваме щетите, които са нанесли на държавата. Така че ще информираме по хронология. Не знам кой е виновен - предното или по-предното правителство или по-по-предното, защото е стар казус - от 2004 или 2005 г. са събитията.

- На заседанието на Министерския съвет във вторник минаха промени в Закона за автомобилните превози. Медиите се фокусирахме върху глобата за багаж без пътник в автобус.

- Другото е, когато бъде загубен багаж при линия над 250 км, обезщетението, което превозвачът плаща, е 1200 евро. Това е по еврорегламент. Има допълнителни мерки за сигурност за автогарите, с видеонаблюдение. Задължително трябва да има лице, което да отговаря за сигурността и да определя зони за сигурност. Предвидени са санкции в размер на 1500 лв. за лица, които са попречили да бъде извършен предпътен преглед за техническа изправност на автобусите или предпътен медицински преглед на водачите.

ВИЗИТКА

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Правилата важат и за хората с велосипеди, нали?

    Правилата важат и за хората с велосипеди, нали?

    Да ходиш на работа с велосипед - много е еко, много е в тренда, особено в големите градове. За колоездачите се правят специални алеи, светофари и всякакви други екстри. Дотук добре, стига обаче да се спазват правилата за движение. Оказва се, че това съвсем не е така. Защото само в рамките на акция “Зима” от проверените 660 колоездачи повече от
  • Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Какво ни казват тазгодишните резултати от тестовете PISA НИКОГА НЕ СЪМ крил, че много харесвам работата на министъра на образованието Красимир Вълчев. Смятам, че той е много фокусиран и полезен човек. Вероятно сега върху него ще се нахвърлят заради лошите резултати в тестовете PISA. Искам да кажа, че усилията на Вълчев са напълно в правилна посока