Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите

https://www.24chasa.bg/Article/1636484 www.24chasa.bg
Венцислав Чолаков изпълнителен директор на “Булгартабак” СНИМКА: ПИЕР ПЕТРОВ

С изпълнителния директор на Булгартабак Венцислав Чолаков разговаря Вяра Иванова

- Г-н Чолаков, в какво състояние бе "Булгартабак", когато го поехте след приватизацията?

- Компанията бе с доста стар модел на управление, липсващи основни структури, фокусът бе основно към производството, не толкова към маркетинг и реклама, имаше раздут щат, неефективни звена. Затова нашата първа стъпка бе свързана с реорганизиране. Променихме структурата, сега имаме три нови дирекции, които се занимават с маркетинг, реклама и продажби. Производството е важен момент, но принципът трябва да е: първо продай, след това произведи. Докато в предишната ситуация беше по-скоро обратното.

- Какво предвижда рекламната ви стратегия?

ВЯРА ИВАНОВА

- През последните 6-7 месеца работихме активно, включително с консултанти на световно ниво, защото вярваме, че позицията на "Булгартабак" на световните пазари трябва да бъде възстановена.

Искаме нашите брандове да станат глобални.

Затова наехме екип швейцарски консултанти и една от най-добрите италиански агенции в областта на бранд стратегиите. Следващата година ще представим нашите обновени продукти.

- Ще са с нови опаковки или ще промените и вкусовите характеристики?

- Първо ще се опитаме да направим по-атрактивни самите опаковки, да са по-близки до съвременните предпочитания на клиентите. На този етап ще се въздържим от промяна на вкусовите характеристики. Фокусът е върху използване на по-висококачествени суровини и материали.

- Разработвате ли нови марки?

- Работим и в тази посока. Нашата основна насока е превръщане на "Булгартабак" в международна, глобална компания. В момента близо 80% от продажбите ни се реализират на световните пазари, около 20 на сто продаваме в България и с тях сме лидер с около 35% пазарен дял.

- Кои външни пазари са стратегически за вас?

- Работим активно в посока Близкия изток, Североизточна Азия, Хонконг, Тайланд, Макао, Филипините. Стартирахме проект в Босна и Херцеговина, както и за съвместно предприятие с виетнамската корпорация "Винатаба", с който таргетираме пазарите в Североизточна Азия, които са с близо 610 млн. население. Влизаме активно и в Северна Африка. Близкия изток също е потенциален пазар. Ако включим и Индия, говорим за население от 1,2 млрд. Европа също е наш фокус. Голяма амбиция ни е руският пазар, който в момента е номер 2 в света.

- Направихте постъпления там за регистриране на марките.

- В момента работим за възстановяване в Русия на правата на "Булгартабак" върху марките, които са били много популярни. Хората там помнят БТ, "Родопи" и ги свързват с висококачествен продукт. Познаваемостта е потенциал, върху който искаме да стъпим. Но оценяваме и ситуацията, защото пазарът е динамичен и развит. Бюджетите, които глобалните компании в индустрията реализират, са многомилионни. За да стартира нов бранд, са необходими около 100 млн. долара.

- Каква е ситуацията на нашия пазар? Заедно с други производители наскоро представихте проучване, според което контрабандата намалява.

- Правим периодични съвместни проучвания. "Булгартабак" е една от компаниите, която участва в инициативата за борба срещу незаконната търговия с тютюневи изделия. За наше удовлетворение наистина има намаление на дела й. С проучването установяваме и драстичен спад на продуктите на "Булгартабак", които могат да бъдат намерени на нелегалния пазар. Водим активна политика, но продаваме и на пазарите на Западните Балкани и понякога е възможно чрез т. нар. куфарна търговия част от цигарите да се върнат поради голямата разлика в акцизните ставки.

- Един от най-чувствителните моменти за клиентите е цената. Предвиждате ли промени?

- Съгласен съм, че цената е важен елемент и не е лесно да се прави корекция. Погрешно е схващането, че подобряването на рентабилността и ефективността става лесно чрез увеличение на цените. На този етап се опитваме да ги задържаме. Ще се опитаме повишението на разходите да го компенсираме с увеличаване на ефективността на производството, на продажбите.

- Как върви изкупната кампания на тютюна?

- Протича нормално. Цените, на които купуваме, са малко над миналогодишните. Имаме достатъчно време и ресурс. Ще изпълним 100% поетия с приватизационния договор ангажимент. Тютюнът, който сме изкупили през 2011 г., е с 2200 т над ангажимента.

Искаме още от тази година да подадем ръка на българските тютюнопроизводители, за да стартираме по-модерни програми за отглеждане на тютюни. Има такива по света - те подпомагат тютюнопроизводството с въвеждане на модерни технологии.

Нашите наблюдения показват, че трябва да се модернизира производството на тютюн, за да се вдигнат добивите. По този начин могат да се увеличат доходите на тютюнопроизводителите, а не чрез механично вдигане на цени. Това е по-дългият, по-трудният път, но е по-качествен, защото резултатите са много по-добри. Това е подходът, който "Булгартабак" ще следва - въвеждане на най-добри корпоративни практики.

Демонстрираме го и с нашето ново лого. То показва динамика - искаме да бъдем глобален играч. Единственото, което не приехме като предложение на нашите консултанти, е да променим името на компанията. Тъй като според тях в чужбина се изрича малко трудно. Но ние искаме да стъпим солидно на нашите 65-годишни основи. В същото време е важно и за нашите служители да бъдат горди, че работят в българска компания, която иска да застане сред световните лидери на пазара на тютюневи изделия.

- Променят ли се вкусовите предпочитания на пушачите?

- Като глобална тенденция има ориентация към продукти, които са "слим", "суперслим", и към цигари - "лайт", "екстра лайт".

- Определенията като "лайт" ще отпаднат с новата директива за тютюна, която ЕК подготвя. Очаквате ли тя да доведе до сътресения на пазара?

- Проектът, който бе обявен, е стряскащ за нашата индустрия. За мен всяка регулация, която е прекалена, води до изкривяване и не се получават очакваните резултати. Например идеята за т.нар. бели опаковки противоречи изцяло с интелектуалната собственост на марки. Както всяка една индустрия ние инвестираме в определени брандове - те се асоциират и със съответното качество на продукта. При изцяло бяла опаковка има риск да навлязат много продукти, които са с ниско качество. Ние правим ежечасови тестове на съдържанията на никотин, катрани, спазваме до най-малкия процент, няма отклонения.

- Как се отрази на сектора пълната забрана за пушене на обществени места?

- Имаме определен спад в продажбите. Той все още не е сериозен, тъй като не е настъпил зимният сезон. Така че реално през пролетта ще има по-ясна картина.

Не мисля, че ще има сериозен спад в тютюнопушенето. По-голям ефект ще има не върху процента на пушачите, а за хотелиерския и ресторантьорския бизнес.

- Отчитате добри финансови резултати през тази година. На какво се дължат?

- Те отразяват незабавната ни реакция за въвеждане на нова структура и организация с фокус маркетинг и продажби. Тръгнахме с агресивно посещение на пазари и на наши клиенти в цял свят. Това дава ефект. Паралелно направихме производствени оптимизации.

Основната причина е повишението на продажбите на външни пазари, което е над 28% спрямо м. г., а като стойност е с близо 40%. Смятаме, че потенциалът е голям, и сме готови да работим като нова компания, с нова корпоративна идентичност. Искаме да бъдем проактивни, по-агресивни в продажбите, да създаваме нови продукти, да бъдем отворени, модерно мислещи, инициативни, много по-прагматични, да търсим ефективни решения. Смятаме да бъдем европейска компания, която въвежда добрите корпоративни практики както по отношение на нашите служители, така и за средата, в която оперираме. Имаме сериозни проекти в сферата на социалната отговорност. Ние сме един от основните партньори на общините, в които произвеждаме. Така че "Булгартабак" е "с поглед в бъдещето" - това е нашата визия и посока.

ВИЗИТКА:

Роден на 27 ноември 1971 г. Завършил е финанси и банково дело в Стопанската академия в Свищов; университет "Лутън", Великобритания; училище за мениджмънт "Ото Бисхайм", Германия, и програмата за обучение на висш мениджмънт Campus

От декември 1998 г. до 2006 г. работи в "Метро Кеш енд Кери България". Започва като данъчен и финансов специалист, след това е финансов мениджър и проект мениджър. Работил е и в централата на компанията в Германия.

От април 2006 г. е финансов директор и управител на "Билла България"

От ноември 2011 г. е изпълнителен директор на "Булгартабак"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,