Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите

https://www.24chasa.bg/Article/1636484 www.24chasa.bg
Венцислав Чолаков изпълнителен директор на “Булгартабак” СНИМКА: ПИЕР ПЕТРОВ

С изпълнителния директор на Булгартабак Венцислав Чолаков разговаря Вяра Иванова

- Г-н Чолаков, в какво състояние бе "Булгартабак", когато го поехте след приватизацията?

- Компанията бе с доста стар модел на управление, липсващи основни структури, фокусът бе основно към производството, не толкова към маркетинг и реклама, имаше раздут щат, неефективни звена. Затова нашата първа стъпка бе свързана с реорганизиране. Променихме структурата, сега имаме три нови дирекции, които се занимават с маркетинг, реклама и продажби. Производството е важен момент, но принципът трябва да е: първо продай, след това произведи. Докато в предишната ситуация беше по-скоро обратното.

- Какво предвижда рекламната ви стратегия?

ВЯРА ИВАНОВА

- През последните 6-7 месеца работихме активно, включително с консултанти на световно ниво, защото вярваме, че позицията на "Булгартабак" на световните пазари трябва да бъде възстановена.

Искаме нашите брандове да станат глобални.

Затова наехме екип швейцарски консултанти и една от най-добрите италиански агенции в областта на бранд стратегиите. Следващата година ще представим нашите обновени продукти.

- Ще са с нови опаковки или ще промените и вкусовите характеристики?

- Първо ще се опитаме да направим по-атрактивни самите опаковки, да са по-близки до съвременните предпочитания на клиентите. На този етап ще се въздържим от промяна на вкусовите характеристики. Фокусът е върху използване на по-висококачествени суровини и материали.

- Разработвате ли нови марки?

- Работим и в тази посока. Нашата основна насока е превръщане на "Булгартабак" в международна, глобална компания. В момента близо 80% от продажбите ни се реализират на световните пазари, около 20 на сто продаваме в България и с тях сме лидер с около 35% пазарен дял.

- Кои външни пазари са стратегически за вас?

- Работим активно в посока Близкия изток, Североизточна Азия, Хонконг, Тайланд, Макао, Филипините. Стартирахме проект в Босна и Херцеговина, както и за съвместно предприятие с виетнамската корпорация "Винатаба", с който таргетираме пазарите в Североизточна Азия, които са с близо 610 млн. население. Влизаме активно и в Северна Африка. Близкия изток също е потенциален пазар. Ако включим и Индия, говорим за население от 1,2 млрд. Европа също е наш фокус. Голяма амбиция ни е руският пазар, който в момента е номер 2 в света.

- Направихте постъпления там за регистриране на марките.

- В момента работим за възстановяване в Русия на правата на "Булгартабак" върху марките, които са били много популярни. Хората там помнят БТ, "Родопи" и ги свързват с висококачествен продукт. Познаваемостта е потенциал, върху който искаме да стъпим. Но оценяваме и ситуацията, защото пазарът е динамичен и развит. Бюджетите, които глобалните компании в индустрията реализират, са многомилионни. За да стартира нов бранд, са необходими около 100 млн. долара.

- Каква е ситуацията на нашия пазар? Заедно с други производители наскоро представихте проучване, според което контрабандата намалява.

- Правим периодични съвместни проучвания. "Булгартабак" е една от компаниите, която участва в инициативата за борба срещу незаконната търговия с тютюневи изделия. За наше удовлетворение наистина има намаление на дела й. С проучването установяваме и драстичен спад на продуктите на "Булгартабак", които могат да бъдат намерени на нелегалния пазар. Водим активна политика, но продаваме и на пазарите на Западните Балкани и понякога е възможно чрез т. нар. куфарна търговия част от цигарите да се върнат поради голямата разлика в акцизните ставки.

- Един от най-чувствителните моменти за клиентите е цената. Предвиждате ли промени?

- Съгласен съм, че цената е важен елемент и не е лесно да се прави корекция. Погрешно е схващането, че подобряването на рентабилността и ефективността става лесно чрез увеличение на цените. На този етап се опитваме да ги задържаме. Ще се опитаме повишението на разходите да го компенсираме с увеличаване на ефективността на производството, на продажбите.

- Как върви изкупната кампания на тютюна?

- Протича нормално. Цените, на които купуваме, са малко над миналогодишните. Имаме достатъчно време и ресурс. Ще изпълним 100% поетия с приватизационния договор ангажимент. Тютюнът, който сме изкупили през 2011 г., е с 2200 т над ангажимента.

Искаме още от тази година да подадем ръка на българските тютюнопроизводители, за да стартираме по-модерни програми за отглеждане на тютюни. Има такива по света - те подпомагат тютюнопроизводството с въвеждане на модерни технологии.

Нашите наблюдения показват, че трябва да се модернизира производството на тютюн, за да се вдигнат добивите. По този начин могат да се увеличат доходите на тютюнопроизводителите, а не чрез механично вдигане на цени. Това е по-дългият, по-трудният път, но е по-качествен, защото резултатите са много по-добри. Това е подходът, който "Булгартабак" ще следва - въвеждане на най-добри корпоративни практики.

Демонстрираме го и с нашето ново лого. То показва динамика - искаме да бъдем глобален играч. Единственото, което не приехме като предложение на нашите консултанти, е да променим името на компанията. Тъй като според тях в чужбина се изрича малко трудно. Но ние искаме да стъпим солидно на нашите 65-годишни основи. В същото време е важно и за нашите служители да бъдат горди, че работят в българска компания, която иска да застане сред световните лидери на пазара на тютюневи изделия.

- Променят ли се вкусовите предпочитания на пушачите?

- Като глобална тенденция има ориентация към продукти, които са "слим", "суперслим", и към цигари - "лайт", "екстра лайт".

- Определенията като "лайт" ще отпаднат с новата директива за тютюна, която ЕК подготвя. Очаквате ли тя да доведе до сътресения на пазара?

- Проектът, който бе обявен, е стряскащ за нашата индустрия. За мен всяка регулация, която е прекалена, води до изкривяване и не се получават очакваните резултати. Например идеята за т.нар. бели опаковки противоречи изцяло с интелектуалната собственост на марки. Както всяка една индустрия ние инвестираме в определени брандове - те се асоциират и със съответното качество на продукта. При изцяло бяла опаковка има риск да навлязат много продукти, които са с ниско качество. Ние правим ежечасови тестове на съдържанията на никотин, катрани, спазваме до най-малкия процент, няма отклонения.

- Как се отрази на сектора пълната забрана за пушене на обществени места?

- Имаме определен спад в продажбите. Той все още не е сериозен, тъй като не е настъпил зимният сезон. Така че реално през пролетта ще има по-ясна картина.

Не мисля, че ще има сериозен спад в тютюнопушенето. По-голям ефект ще има не върху процента на пушачите, а за хотелиерския и ресторантьорския бизнес.

- Отчитате добри финансови резултати през тази година. На какво се дължат?

- Те отразяват незабавната ни реакция за въвеждане на нова структура и организация с фокус маркетинг и продажби. Тръгнахме с агресивно посещение на пазари и на наши клиенти в цял свят. Това дава ефект. Паралелно направихме производствени оптимизации.

Основната причина е повишението на продажбите на външни пазари, което е над 28% спрямо м. г., а като стойност е с близо 40%. Смятаме, че потенциалът е голям, и сме готови да работим като нова компания, с нова корпоративна идентичност. Искаме да бъдем проактивни, по-агресивни в продажбите, да създаваме нови продукти, да бъдем отворени, модерно мислещи, инициативни, много по-прагматични, да търсим ефективни решения. Смятаме да бъдем европейска компания, която въвежда добрите корпоративни практики както по отношение на нашите служители, така и за средата, в която оперираме. Имаме сериозни проекти в сферата на социалната отговорност. Ние сме един от основните партньори на общините, в които произвеждаме. Така че "Булгартабак" е "с поглед в бъдещето" - това е нашата визия и посока.

ВИЗИТКА:

Роден на 27 ноември 1971 г. Завършил е финанси и банково дело в Стопанската академия в Свищов; университет "Лутън", Великобритания; училище за мениджмънт "Ото Бисхайм", Германия, и програмата за обучение на висш мениджмънт Campus

От декември 1998 г. до 2006 г. работи в "Метро Кеш енд Кери България". Започва като данъчен и финансов специалист, след това е финансов мениджър и проект мениджър. Работил е и в централата на компанията в Германия.

От април 2006 г. е финансов директор и управител на "Билла България"

От ноември 2011 г. е изпълнителен директор на "Булгартабак"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Договорката за хляба е съвсем на място

    Договорката между земеделското министерство и големите вериги за цената на хляба е навременна и на място. Защото тук не става въпрос за намеса на държавата в дейността на частни дружества, а за джентълменско споразумение. И неговата цел е да не се позволи рязко поскъпване на хляба. Ясно е, че за увеличение на цената има основателна причина -
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,