800 км нови пътища и два тунела за следващия мандат

https://www.24chasa.bg/Article/1645992 www.24chasa.bg
Магистрала "Тракия" от Стара Загора до Ямбол бе пусната през юли, а през август бе открита и част от лот 4 до Зимница. Целият аутобан от 360 км ще е готов догодина. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Над 300 километра магистрали и повече от 500 км скоростни пътища ще останат за дострояване в мандата на следващото управление, показват изчисления на "24 часа" на база на започнатите и планираните проекти. За построяването им страната се надява на 2 млрд. евро от Брюксел за следващия програмен период, както и на частни партньори и финансиране от бюджета.

Малко преди изборите догодина ще е изцяло готова магистрала "Тракия". След като това лято от аутобана бяха пуснати отсечките от Стара Загора до Зимница, в експлоатация са 326 км. От последния участък - между Ямбол и Карнобат, се дострояват 34 км, които се очаква да са готови най-късно до 1 юни, въпреки че първоначалният график бе януари 2013 г. Точната дата ще зависи от това дали ще може да се работи през зимата. Ако температурите са ниски, няма да може да се полага последният слой асфалт и ще се изчака за пролетта.

По това време се очаква предсрочно да бъде пуснат и лот 1 на "Струма" от Долна Диканя до Дупница.

До 2015 г. трябва да са готови строящите се 67 км от "Марица", останалите два лота на "Струма", без този през Кресненското дефиле, както и Кърджали-Подкова, обходите на Враца, Монтана, Габрово, софийският околовръстен път - западната дъга и София-Калотина. Те се правят с европейски средства от сегашния програмен период.

Доизграждането на 67 км от "Марица" трябва да приключи през ранната есен на 2013 г. Така в края на следващата година страната ни ще има общо около 700 км магистрали.

През следващия програмен период като основен приоритет за финансиране с евросредства са заложени дострояването на 64-те км на лот 3 от "Струма", "Хемус", обходът на Габрово и тунелът под Шипка, както и пътят към новия мост на Дунав.

По последния се работи, като предстои да бъдат обявени тръжни процедури за отсечката между Мездра и Ботевград. Така за след 2014 г. ще останат участъците от Монтана до Видин и между Враца и Монтана. Общо дължината на скоростния път от Ботевград до Дунав мост 2 ще е 185 км.

За най-сложния участък на "Струма" - от Благоевград до Сандански, наскоро бяха обвявени конкурси за проектант, стратегически съветник, който да избере трасе и вариант за тунела през дефилето, както и за консултант по екологията. Процедурите за избора им се очаква да приключат през пролетта на следващата година.

От "Хемус" за дострояване остават около 275 км.

Най-вероятно обаче като магистрален ще се строи само пътят от Ябланица до Велико Търново.

Причината е, че европейският коридор, за който страната ни ще получи финансиране като част от основна TЕN-T мрежа, върви към Русе. Обявените преди време изчисления показваха, че за аутобана са необходими около 1,25 млрд. евро. Дали за оставащия участък след Велико Търново ще има еврофинансиране, ще зависи от анализа на трафика. Ако се е окаже, че не е достатъчен, пътят ще бъде направен като скоростен.

Разликата е в това, че няма да има постоянна аварийна лента и допустимата скорост ще е максимум 120 вместо 140 км/час, каквато е на магистралата.

Също като скоростен се предвижда да бъде изграден и пътят от Русе до Велико Търново, но за момента няма финансиране. За осигуряване на средства за него и за продължението на София-Калотина, обходът на Пловдив и връзката към Смолян-Асеновград е възможнодържавата да вземе и заем.

Като потенциални проекти за публично-частно партньорство са магистрала "Черно море", пътят Русе-Свиленград и скоростен път "Рила". Тъй като липсва интерес към аутобана край морето, за който са необходими около 1 млрд. евро, плановете са поетапно строителство с пари от бюджета.

Първият участък ще е четирилентов от Бургас до Слънчев бряг и трилентов Слънчев бряг-Варна. Вече се строи Сарафово-Поморие, а обходът на Ахелой ще започне догодина.

За бъдещия скоростен път от Русе до границата с Турция, който е дълъг около 300 км, в момента върви съвместен проект с Катар.

Правят Русе- Свиленград с катарски пари

Скоростният път Русе-Свиленград е първият проект на базата на публично-частното партньорство, който България ще реализира в пътната инфраструктура. Преди десетина дни строителният министър Лиляна Павлова имаше специална среща с емира на Катар за ускоряване на проекта.

Екип работи по изготвянето на меморандум, който предстои да бъде утвърден от двете правителства и да бъде подписан официално. Предстои и инвестиционно проучване. Министърът и емирът се договориха работата на екипа да бъде приключена до края на годината.

България и Катар продължиха двустранно преговорите по проектната компания. За известно време Турция също беше проявила интерес, но впоследствие се отказа. Предстои да бъде регистрирана и т.нар. проектна компания, която да управлява проекта.

Пътят Русе-Свиленград не е включен в европейските транспортни коридори и България не може да получи европейско финансиране за него. Затова, ако бъде построен от консорциум, преминаването по него ще се заплаща с толтакси. Чрез тях чуждият инвеститор ще си върне вложението и ще печели от преминаващия трафик.

През лятото бяха обявени три варианта на трасе. Един от тях бе предложен от турската страна и включваше изграждането на нов граничен пункт. Втората опция бе път през Малко Търново, който ще свързва Варна и Бургас, а третата - пътят да минава през прохода "Шипка". Между 1 млрд. и 1,5 млрд. евро се очаква да струва трасето от около 300 км.

Тогава премиерът Бойко Борисов заяви, че изграждането на новия 4-лентов път ще превърне Русе във втора столица на България, а всеки тир ще носи приходи от 600 лева за държавата.

Сега се строят “Тракия”, “Марица”, “Струма” и околовръстното на София

Близо 130 километра по 3 магистрали и други важни шосета работят в момента български и чужди пътни фирми. Основно става дума за ново строителство, но вървят и сериозни реконструкции.

Дългоочакваната магистрала "Тракия" се доизгражда в частта от Ямбол до Карнобат - проектът за лот 4 е общо 49 км. В момента за срок до 15 декември е затворено трасето от Карнобат до Бургас, защото се прави пътната връзка на новото със старото трасе.

Изгражда се усилено и лот 1 от магистрала "Марица" - общо 31,4 км от Оризово до Димитровград, казаха от пътната агенция. Трасето преминава през териториите на Братя Даскалово, Първомай, Чирпан и Димитровград. Вторият участък от Димитровград до Харманли от 36-ия километър до 70-ия км също се работи в момента - пътят ще минава през общините Симеоновград и Хасково.

С известно забавяне заради археологическите разкопки вървеше магистрала "Струма" от Долна Диканя до Дупница. Сега обаче строителите от "Главболгарстрой" напреднаха с доста бързи темпове и дори изпреварват сроковете за 17-те км. Строят се и 14 км от Сандански до Кулата.

В напреднала фаза е изграждането на връзката на "Хемус" с околовръстното на София - 8,5 км при т.нар. пътен възел "Яна".

На два участъка се изгражда пътят Кърджали-Подкова - реконструкция на 8,2 км до разклон Джебел заедно с ново строителство до Подкова на още над 24 км. Тук се прави пътна връзка за с. Фотиново от 2,368 км.

От по-големите проекти се работи по 2 км от околовръстното на София при Люлин, където се прави връзка с едноименната магистрала.

По оперативна програма „Регионално развитие” в момента се изпълняват общо 17 отсечки от пътища от втори и трети клас в цялата страна.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

103-годишни са най-старите български долни гащи! Историческата находка беше дарена на Историческия музей в Свиленград и вековният трофей стана публично известен. Гащите са били собственост на Карамфилка Славова, която е родена в Гърция, но семейството й се установява в Свиленград около 1912 година.

Футболната мъжемелачка Кати Прайс тръгна на йога, за да влезе във форма отново, свитетелства "Дейли Мейл". Джордан, както е известна моделката заради връзката си с боса от Формула 1 Еди Джордан, е майка на четири деца, но още има амбиции да е модел. Отделно от това, Кати е във фалит с дългове от около 500 000 паунда,

Халфът Георги Костадинов е оптимист за бъдещето на националния отбор. Играчът на руския "Арсенал" (Тула) съжалява за изпуснатата победа в гостуването на Кипър. "Имаме добра основа - смята Костадинов. - Все още ни липсват някои неща, които се изграждат с времето. Имаме добро бъдеще. При 1:0 се оголихме и затова съперникът ни вкара гол.