Бивши пътни шефове избраха бизнеса с камъни

https://www.24chasa.bg/Article/1649191 www.24chasa.bg
През идните 5 г. в пътища се очаква да се вложат 11 млрд. лв. Най-много камък отива в слоевете, които се полагат под асфалта на магистралите. СНИМКА: Пиeр Пeтров

Строителни компании и фирми, свързани с бивши шефове на пътната агенция, и дори ексдепутат.

Това са част от притежателите на концесии за добив на строителни материали, използвани за изграждането на шосетата.

Бизнесът е предпочитан заради растящата необходимост от тях през последните години на ударно строителство. Особено на пътища. Този бизнес е гарантиран и занапред заради проектите, които тепърва ще се реализират. Повечето находища са в близост до отсечки, по които се работи сега или ще се правят в бъдеще - край Стара Загора, Ямбол, Пазарджик, Велико Търново, Хасково, Благоевград, Бургас.

В изискванията към кандидатите в общественитге поръчки няма изрично условие за разстоянието между строителния обект и каменната кариера. Но икономическата логика ясно подсказва, че колкото по-близо е находището, толкова по-малко са разходите
за транспорт. Далеч по-изгодно е да затвориш цикъла, като сам доставяш строителните материали, защото по-голяма част от печалбата остава за теб.

Изискване за разстояние няма, но за количества, които трябва да се осигурят, и за наличие на съответните инсталации - да. Например в документацията на един от последните пътни обекти - строителството на шосето Слънчев бряг-Бургас, е записано условието за наличие на "трошачно-сортировъчни инсталации (кариерни стопанства) с общ капацитет, не по-малък от 1500 м3/ден". В описа на материалите е посочено, че ще се полагат 13 см битумизиран трошен камък и 36 см несортиран трошен камък.

Регистърът на концесиите показва, че през последните две години има ръст на сключените договори за находища - те са общо 47. Миналата година са били 26, а тази година досега са 22. Общо от 2009 г. насам разрешенията са 64.

Тази година има ръст и на дадените разрешения за търсене на строителни материали. От началото на годината до момента сключените договори са 42, показва регистърът на разрешенията за търсене и проучване, поддържан от икономическото министерство.
Добивът на строителни материали е най-предпочитан от компании, които работят по пътните проекти. Сред една от последните концесии, за които е дадено разрешение от правителството например, е на фирма "Маргемин" ЕООД, която ще добива пясъци и чакъли от находище "Пиринка", разположено в землището на с. Илинденци, община Струмяни, област Благоевград. Компанията е собственост на "ГБС - Инфраструктурно строителство" и е управлявана от Калин Пешов. Находището е близо до отсечката от "Струма" между Долна Диканя и Дупница, сред изпълнителите на която е "Главболгарстрой".

Също с концесия за 35 г. на строителни материали от лятото е една от най-дейните фирми в района на Варна - "Пътища и мостове" ЕООД. Тя е взела находище "Суворово" в едноименната община. В бранша преди години компанията бе сочена като близка до бившия шеф на пътната агенция - Велико Желев, който е предшественик на Веселин Георгиев-Батко.

"Пътища и мостове" има и разрешения за търсене от тази година на строителни материали от находищата Чуката, Звънец и Близнаци.

Преди няколко месеца разрешение за търсене на строителни материали от находище Бранище е получила друга свързана с Велико Желев фирма - "Хидрострой" АД, Варна. Собственост в нея имат брат му Иван Желев и бившата му съпруга Мая Желева, показва Търговският регистър. Компанията има клон в София, който се управлява от друг бивш пътен шеф - Милош Поцков. Той ръководеше временно пътната агенция през 2008 г. след скандала с Веселин Георгиев.

Поцков е в управата и на фирма "Инертика", на която след решение на кабинета от юли тази година са прехвърлени правата върху концесия за варовици от находище Богданово в бургаската община Средец. Преди това то е експлоатирано от фирма "Екоседиментс".

През юли тази година пък компанията, която се прочу най-много около скандала с
Батко - "Биндер", е получила концесия за строителни материали от находище Бинкос, община Сливен. Управител на "Биндер" бе по-малкият брат на Георгиев - Емил Георгиев, като фирмата бе спечелила поръчки от пътния фонд, докато той бе на власт. В момента компанията е на собственика на фирма "Градус" Иван Ангелов, а Комисията за защита на конкуренцията го проверява, тъй като не е поискал от нея разрешение да я придобие. "Биндер" има концесия и за доломити от находище Дядово край Нова Загора за 35 г. Договорът е от юли миналата година.

В момента семейство Георгиеви има две находища, близо до магистрала "Тракия". През юли 2010 г. компанията "Арко импорт" ЕООД, която към онзи момент бе на съпругата на Веселин Георгиев Нина, получи концесия за 25 г. за доломити от находище Дългият рид, което е в землището на новозагорското село Полско Пъдарево. Според Търговския регистър сега компанията, която е създадена от Веселин Георгиев преди 10 г., се управлява от племенника му Владимир Георгиев и е собственост на "Виастрой" ЕООД. От 2006 г. фирма "Инмат 2002", която сега се казва "Инмат Козарево" и в нея дял има Нина Георгиева, притежава 35-годишна концесия за андезити в находище Козарево край Ямбол.

От юни тази година с 25-годишен договор за добив на трахити от находище Кояджика е фирма "Технострой-инженеринг 99", Ямбол. В управата е бившият депутат от БСП в предишния парламент Стоян Проданов. Компанията държи и находище Маломир от 2005 г. с договор за 35 г. Проданов е съсобственик и управител на фирма "Инмат 2004" ООД, която от 2007 г. държи за 20 г. находище Събини върби-север край Сливен за пясък и чакъл.

От една година договор за находище на варовици има и компанията на "Елаците мед" "Пътища и съоръжения". Концесията е за 25 г. за добив на варовици край Костинброд.
"Елаците мед" е собственост на определения за най-богат българин в класация от 2010 г. Цоло Вутов. От 2010 г. концесия за варовици има и една от дъщерните фирми на "Трейс холдинг" - "Пи Ес Ай". То е от Исенов връх край Стара Загора, като договорът е за 10 г. През 2005 г. компанията сключва договор и за находище Винарово край Чирпан. 35-годишният контракт е също за добив на варовици.

50 млн. лева се въртят в добива от кариерите

Над 50 млн. лева е годишният оборот в бизнеса на каменните кариери, показват изчисления на "24 часа" и експерти от пътностроителния бранш на базата на изградените шосета през последните години.

Основният бизнес на строителите в момента е в пътния бранш. Най-много каменни фракции гълта изграждането на магистралите и новите пътища, тъй като материалът се влага не само в полагането на асфалта, а и в пласта под него.

В момента се строят около 130 км магистрали. Тази година вече бяха открити над 50 км от "Тракия", която се довършва в момента. Едновременно с това върви изцяло ново строителство и рехабилитацията на стотици километри главни шосета, както и пътища втори и трети клас. Реконструкцията на шосетата не е само ремонт, а се извършва като ново строителство.

Според строителите цената на материала в момента върви между 5 и 12 лв. за тон според размера на фракциите (големината на камъните). От значение е и твърдостта на камъка според съдържанието на варовик например.

Освен това от каменните кариери се добива и пясък. Към парите, които се въртят в този бизнес, се добавят и приходите от такси, които концесионерите плащат на държавата. Средно таксата е около 1,20 лв. за тон добит материал.Така излиза, че парите в бизнеса са дори повече от 50 млн. лв. за една година.

През следващите 5 години сегашното правителство е заложило довършването или старта на нови пътни проекти - общо над 2900 км за близо 11 млрд. лв. Затова се очаква още по-голям интерес към бизнеса с камъни заради огромните възможности, които се откриват в бъдеще.

Дълбаят баластра и в коритата на реките

Над 30 нарушители са засечени да работят по добива на инертни материали от коритата на реките извън закона. Това сочат обобщените данни от проверки на екоинспекторите от "Басейновите дирекции за управление на водите" от началото на годината досега. Те са ангажирани с контролната дейност по т.нар. изземване на наносни отложения по реките, съобщиха за "24 часа" от екоминистерството.

Сред имената и фирмите не открихме свързани с пътния бизнес, но в доста от случаите се дълбае близо до строителен обект. Например по река Марица при Димитровград, както и по Струма - при с. Бучино, Благоевградско, и Сандански. В района на тези общини върви строителството на едноименните магистрали "Марица" и "Струма".
В случаите, когато се извършва изземване на баластра, пясък и други инертни материали оттам, дейността подлежи на разрешителен режим по реда на Закона за водите.

За съжаление в много случаи проверяващите установявали само последиците от дълбаенето по коритото на реката без разрешително, но не можели да установят на място извършителя и да наложат глоба или друго администртивно наказание. Сред нарушителите има дружества, еднолични търговци, дори и физически лица, сочи регистърът на проверките.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

ЦСКА 1948 ще доиграе сезона във Втора лига и най-вероятно ще приключи съществуването си. Това разкри "Спортал". На проведеното събрание на клубните акционери е станало ясно, че перспективите пред "червените" не са добри. Футболистите ще завършат сезона. След това ще има нова сбирка, за да се реши окончателната съдба на клуба.

Димитър Бербатов не би се кандидатирал да управлява българския футбол, ако не е напълно готов за това. "Имам много амбиции, свързани с различни неща - каза той пред NOVA. - Да ръководиш целия футбол наистина трябва да си много готов. Да знаеш къде отиваш, как ще действаш, хората, с които ще работиш, защото не може да си сам. Да имаш съмишленици.

Жена е новият изпълнителен директор на Висшата лига. Сузана Динидж ще застане на поста от началото 2019-а. Тя ще замени Ричард Скъдамор, който бе начело на Премиършип 19 години. Динидж се превръща в първата жена, която заема толкова важен ръководен пост във футбола. Това на практика я превръща в най-могъщата жена във футбола и в британския спорт.