“Редно ли е според исляма да се хваща ръката на чужд човек, за да му се честити празник. Или да му се целуне ръката, както се прави на Байрам?”
Това е един от двестата въпроса, които български мюсюлмани са отправили до Главното мюфтийство в неговия сайт за отговор и коментар.
Отговорите се дават от комисията по фетва към мюсюлманското изповедание. Това е съвещателният орган, който търси и намира отговори и решения на зададените въпроси от мюсюлманската общност, както и дава становища относно религиозни въпроси, поставени от различни институции.
На свое редовно заседание, проведено на 7-8 февруари 2012 г. в Момчилград, Висшият мюсюлмански съвет избра комисия по фетва с председател главния мюфтия д-р Мустафа Хаджи. А за членове - Шабанали Ахмед, Ведат Ахмед, д-р Сефер Хасанов, Саид Мутлу, Даут Маджир и Халил Ходжов, информираха тогава от Главното мюфтийство.
По въпроса за ръкостискането комисията се произнася, че според мнозинството от ислямските учени Мохамед никога не се е ръкувал с чужди жени. По този повод са изказали мнението, че “ръкостискането и целуването на ръка между чужди един на друг мъж и жена не е позволено в никакъв случай”.
Според други учени обаче това е допустимо при положение, че този, на когото му се целува ръка, е възрастен или възрастна и това ръкостискане и целуване не е причина за възбуда. Комисията по фетва обаче препоръчва на българските мюсюлмани първото мнение.
Много от писмата съдържат морални и нравствени въпроси. Например, може ли братът
да се ожени за съпругата на брат си, ако последният е починал или се е развел със съпругата си? Това е повод да се припомни на мюсюлманите с кои жени е забранено да се встъпва в брак. Това са жените, за които са се женили бащите им.
“Това е непристойност, гнусота и злочест път”, пише в отговора на експертите по мюсюлманско право.
“Под забрана са за вас майките ви, дъщерите ви, сестрите ви, лелите ви, вуйните ви, дъщерите на брата и дъщерите на сестра ви. Жените, които са ви кърмили, сестрите ви по кърмене и майките на жените ви, съпругите на синовете ви. Аллах е всеопрощаващ и милостив”, цитират Корана от комисията.
Категорично е мнението на комисията от експерти по въпроса какво трябва да бъде отношението на мюсюлманите към хората от други религии, например към християните и евреите.
Отношението на исляма е толерантно към другите религии, особено към християните и евреите, и това е доказано теоретически и практически. Това е залегнало в Корана и в ислямската история, гласи отговорът.
В същото време на въпроса на търговец, който пита дали може да продава коледни елхи в магазина си, комисията фетва отговаря, че елхите са свързани с християнския празник Коледа, “поради което продажбата им е нещо неправилно”.
В този дух са и коментарите дали е редно деца на мюсюлмани да празнуват Коледа и да носят мартеници.
“Който оприличава себе си на друг народ (на последователи на друга религия), той е от тях. Поради тази причина празнуването на християнски и езически празници, не е редно според исляма.
Освен това празнуването на такива празници не прави човека съвременен, а по-скоро го прави неориентиран и безпринципен. Такива хора не знаят от коя общност са. Разбира се, тук не става дума да се мразят друговерците. Редно е да ги поздравим за техния празник, но това не означава, че ние ще го празнуваме. Аллах знае най-добре, разясняват от мюфтийството.
Интересни са отговорите на въпроси за смесените бракове. Най-общо ислямът забранява жените мюсюлманки да се омъжват за друговерци, но е благосклонен мъжете да имат
жени християнки.
Женитбата на мюсюлманка с немюсюлманин не е позволена от религията. Причината за това е, че мюсюлманката няма да може да спазва принципите на религията си, тъй като мъжът е главата на семейството. Това е становището на исляма, решението е ваше, пише в отговора. И продължава: Мюсюлманин може да се ожени за жена, която е християнка или еврейка. Ако въпросната жена има други съображения, то е друг въпрос.
Според ислямските учени една жена може да издържи най-много 4 месеца без полов контакт.
Не е правилно мъжът да остава далеч от жената си повече от 4 месеца, защото според някои учени това е максималното време, което жената може да издържи без полов контакт, се твърди в отговора.
Позволен ли е в исляма оралният секс, пита читател на сайта. Не съм чел никъде оралният секс да е забранен. Онова, за което няма забрана, не можем да кажем, че е забранено. Въпреки това най-добре е мюсюлманите да се въздържат от такива постъпки. Аллах знае най-добре, отговаря неназован експерт.
А как се гледа в исляма на самозадоволяването? Самозадоволяването е харам (абсолютно забранени неща, извършването им прави човека голям грешник) за женени хора и мекрух (неодобрено, неприемливо) за неженени.
Обаче, ако човек изпадне в ситуация, че ако не се самозадоволи, може да направи
злина, по-добре е да избере самозадоволяване
В случая то се явява по-малкото зло. Аллах знае най-добре, пише в отговора.
Дали в България има Шериатски съд и каква е връзката му с българските съдилища.
Шериатският съд има функции, предвидени в устава на мюсюлманското изповедание. Този съд няма за цел да иззема функциите на българските съдилища, отговарят от мюфтийството.
Един от най-интересните коментари на комисията фетва е за определяне на имуществените граници, над които се дава т.нар. зекят, или дарението на богатите към по-бедните и нуждаещите се.
По времето на Мохамед всеки, който е притежавал имущество, приравнено на 85 г злато над основните му нужди, се е смятал за богат и е трябвало да дава милостиня. В сайта на мюфтийството са сметнали, че тези 85 г сега се равняват на 2800 лв.
Според шериата човек, който притежава 2800 лв. извън основните си необходимости, се смята за богат и трябва да дава зекят. Аллах знае най-добре, пише комисията.
Вероятно обаче този отговор е по-стар във времето, защото през юли т.г. комисията е определила граница от 5400 лв. за 2012 г. Който има имущество над нея, трябва да
дава зекят
Комисията категорично забранява полагането на покойници с ковчег и дрехи в гроба и припомня, че това е правено само насилствено по време на възродителния процес в България.
Експертите по мюсюлманско право дават разрешение на жените да посещават гробище, но при положение че не правят неща, които противоречат на шериата - да плачат високо и др.
Най-странният въпрос е на мюсюлманин, който прочел някъде, че огледалният образ на надписа “Кока-Кола” на арабски означавал “не” на Мохамед и “не” на Мека. Заради това човекът от година не пиел нищо на компанията, но все пак пита прав ли е.
“Това се говори от някои хора, но това твърдение няма логика. Добре е, че не пиете кока-кола, тъй като, доколкото знам, е вредна. Аллах знае най-добре”, отговарят от комисията.
Въпросите от ежедневието като тези дали е праведно да се употребяват гел, кремове и лакове за нокти, може ли да се пият безалкохолна бира и оцет, след като ислямът забранява алкохола, и в тази връзка може ли да се употребяват парфюми, след като в тях има алкохол, очевидно вълнуват младата част на мюсюлманското вероизповедание.
Експертите са се произнесли дори за това коя част от мъжкото тяло може да се обезкосмява и защо. Специалистите са разрешили само под мишниците и половите органи и строго забраняват за веждите и останалата част от тялото, защото го оприличават на женското тяло.
“Считаме, че за една религия е важно да дава отговор на въпросите, които вълнуват хората, вместо да замълчава истината. Тогава се раждат слуховете и неверните тълкувания”, обясни главният секретар на мюфтийството Ахмед Ахмедов.