Българин изобретил първия нискотемпературен двигател

https://www.24chasa.bg/Article/1687828 www.24chasa.bg
инж. Никола Цеков Снимка: БНТ

Българин е изобретил първия в света нискотемпературен двигател, който ще промени живота на човека. Устройството може да ползва всякакви топлоизточници, включително и 12-градусова подпочвена вода.

Според инж. Никола Цеков, това може да е началото на нова индустриална революция в света. С принципно новия двигател ще се оползотворява огромно количество енергия, която сега се губи, а природата ще бъде съхранена. Изобретението вече има български патент и очаква да получи и световен.

"Отлага се краят на света" - каза пред БНТ инженер Никола Цеков, защото новият нискотемпературен двигател ще сложи край на безмилостната експлоатация на полезните изкопаеми и ще съхрани Земята като дом на човечеството. Използвайки принципът на разширяване на газа фреон при загряване, двигателят превръща топлоенергията в механична или електрическа.

И продължи: „Примерно ТЕЦ-овете, които произвеждат енергия те стигат до коефициент на полезно действие 15-20 % максимално. А другата топлина се изхвърля в околната среда. С нашето устройство тази топлина вече може допълнително да бъде използвана за допълнителни количества енергия... Даже може да се използва за транспорт - тогава няма да има бензин, нафта, ще се движи само с топла вода, със слънчеви лъчи, с дървесни отпадъци. Революционното в случая е нискотемпературният топлоизточник - казва Цеков, защото до момента всички технологии са високотемпературни. Двигателите с вътрешно горене, например, използват температура от над 500 градуса". Това изобретение е отнело близо 40 години от живота на видинчанина инж.Цеков.

Той сподели още: "Попаднах на една информация за газовете в Балшая химическа енциклопедия, тогава ровех в нея за други въпроси, но случайно попаднах на тия неща. И оттогава съответно мисля върху него. Досeга сме направили 15 такива двигатели..."

След 7 години практически опити да сработи принципът, резултатът е налице. Никола Цеков вече работи със своя колега Ради Лишков по промишен модел на двигателя, който очакват да бъде готов до 2 месеца.