Едва ли и амбициозният шеф на могъщата автомобилна групировка Renault-Nissan Карлос Гон е очаквал такъв успех на "бедния" румънски братовчед Dacia, и то само за една петилетка.
Вече на никой не му прави впечатление, че дори и на Лазурния бряг все по-често среща по перфектните магистрали и китните пътища моделите Logan, Sandero, джипчето Duster, както и няколкото варинта за малкия и средния бизнес. И повярвайте, това не са колите на бедните гастербайтери, а и на французи (вярно, в повечето случаи втора и трета кола в семейството), които са си дали сметка, че за много по-малко пари могат да се сдобият с чисто нова машина с повече от прилично качество и модерни двигателчета.
Когато Гон обяви проекта на Renault-Nissan "Автомобил за 5000 евро", и то в годините преди зловещата финансова криза, много от специалистите му предрекоха пълен
крах дори и в Източна Европа, камо ли в "белите" страни. Това не само че не се случи, но стана така, че румънската марка дърпа напред и позакъсалия откъм продажби френски производител Renault.
С нови идеи, по-модерен дизайн, мултимедийни джаджи и прилични двигатели Dacia вече смело лансира и второто поколение Logan, Sandero и малко по-лъскавия Sandero Stepway. Акцентът вече е на Sandero, който се явява хечбек, а за разлика от досега логанът остава на заден план като един вид модификация на сандерото във версия седан.
Иначе по същество двата модела се различават само по формата, и то най-вече отзад. Удивителното е, че новият Sandero/Logan запазва базовата си цена от малко над 6000 евро, като вече не само "детските" болести на предшественика са намалели, а имаме повече комфорт, избор на двигатели и глезотийки.
Въпреки че цените запазват старите си равнища, в базовото оборудване вече са включени сервоусилвател на волана, ABS, AFU (система за подпомагане при екстремно спиране), ESP (динамичен контрол на траекторията), ASR (контрол на сцеплението), предни и странични въздушни възглавници, ISOFIX система за закрепване на детска седалка, дневни светлини и много други.
Освен това Dacia Logan, Sandero и Sandero Stepway могат да бъдат "накичени" и с доста екстри като круиз контрол с ограничител на скоростта, парктроник, кожена тапицерия и информационно-развлекателната система Media Nav, предлагаща радио, Bluetooth технология, USB порт и сателитна навигация с 2D и 3D изглед.
При сядане зад волана дразнещо и старомодно е управлението на електрическите стъкла. Това все още става от копчета на централната конзола до лоста за скоростите - доста е неудобно. Липсата на регулиране на волана на дълбочина води до дълго наместване на седалката. Иначе пластмасите по таблото са с приемливо качество и са направени така, че да не се разхлопат дори и при навъртане на солиден километраж. Впрочем и окачването е усилено и направено така, че да издържи и на лоши пътища, каквито все още има и в България.
Багажникът на Sandero е с обем от 320 литра, а благодарение на делимата в съотношение 60/40 задна седалка има за превоз на товари с обем до 1200 л.
Sandero и Logan се предлагат с избор между три двигателя. Базовият може да се вземе и във вариант с газова бутилка (LPG) при 1,2-литровия мотор с мощност 75 конски сили. Този мотор е обаче доста старичък и ще се хареса най-вече на тези, които принадлежат към професията таксиджия. За другите е предвидена една истинска изненада - трицилиндров супер модерен агрегат с обем 0,9 литра, който се вгражда в новото Clio. Той дори е и конкурент по "вървене" и икономичност на добре познатия и доказал се с времето 1,5-литров дизелов двигател, който се предлага в два варианта - със 75 и 90 коня.
С този мъничък турбомотор не само че ще се чувствате комфортно, когато изпреварвате, но реално може да смъкнете разхода на гориво дори и под 5 литра на сто при каране извън града. 90-те коня и максималният въртящ момент от 135 Нм се усещат още от ниски обороти, което гарантира приятно шофиране дори по стръмни планински шосета, като тези над Малага, където бяха международните тестове.
По-скъпичкият Sandero Stepway се различава от стандартните модели. Приличащият на градски джип автомобил се оборудва с 16-инчови алуминиеви джанти, по-широки арки на кланиците, хромирани предпазители на предната и задната броня, релси на покрива, двуцветни брони, фарове за мъгла, специфичен цвят на екстериора и по-високо с 40 мм окачване. Вътре седалките са с по-добра странична опора и специална тапицерия със сиви шевове. Освен това Sandero Stepway се предлага с двата най-мощни двигателя - дизеловия dCi 90 и бензиновия Tce 90.