Омбудсманът Пенчев: Събирачите на дългове използват мутренски методи (обновена)

https://www.24chasa.bg/Article/1759451 www.24chasa.bg
Снимка: Архив

Проблемът и при електроразпределителните, и при топлофикационните, и при водоснабдителните дружества са неясните сметки. Този месец имам два пъти повече жалби от същия месец миналата година от клиенти на "Топлофикация". Хората не разбират за какво плащат. Това заяви в сутрешния блок на БТВ омбудсманът на Република България Константин Пенчев.

"Все повече фирми пращат длъжниците си на колекторски фирми, които използват методи на ръба на закона, понякога дори мутренски методи. Често дължимите суми са оспорвани от дадения човек, но въпреки това тормозът от страна на събирачите на дългове продължава. Фирмите събирачи на дългове рекетират и притискат длъжниците, без да спазват добрите търговски практики и без да имат право на това.", добави той.

"Тези фирми не са съдебен изпълнител. Те нямат власт. Не сме задължени да разговаряме с тях. Трябва да уведомяваме МВР и прокуратурата", така посъветва гражданите омбудсманът Константин Пенчев гражданите, в случай че бъдат притиснати от събирачи на дългове. Той изреди много начини на заплахи и притискане по телефона, чрез роднини и съседи.

"Дошло е време да има поправки в Закона за защита на потребителите. Да има ясни отговорности и санкции за тези фирми...", посочи омбудсманът. Това според него е начинът да се води борба с бума на лошите практики и мутренските методи при събиране на дългове.

"Фирмите трябва да се държат като фирми, а не да тормозят и заплашват хората. Ако не могат да си приберат дължимото, трябва да отнесат въпроса в съда", каза още омбудсманът. Той се обяви за законодателни промени,с които дейността на колекторските фирми да бъде ясно.

Фирмите за събирания на кредити всъщност нямат власт да събират средства или право да тормозят длъжниците. Те изпълняват функцията на посредник, който само информира даден човек, че друга страна претендира за определени задължения. Това обясниха омбудсманът Константин Пенчев, председателят на Асоциацията на колекторските фирми Райна Тодорова и Ангел Джамбазки от ВМРО.

Според тях хората са в правото си да подават жалби до полиция и прокуратура, ако някоя от фирмите за събирания си позволи да тормози тях или близките им - по телефона, в бележки в дома или на работното място и т.н. Такива случаи не липсват - само при омбудсмана са били получини над 100 жалби за подлагане на психически тормоз. Най-много (65) от тях са срещу фирмата „СГ-груп", от която Тодорова специално се разграничи.

„Една от целите на асоциацията е да наложим коректни практики в бранша. Затова се разграничавам методите на работа на тази фирма. Представителите в асоциацията имаме етичен кодекс, обучаваме внимателно хората си", каза още Тодорова и поясни, че събирачите на дългове са над 70 на българския пазар, като асоциацията представлява над 70% от тях.

Джамбазки посъветва хората да знаят, че „едно задължение е задължение, когато има влязло в сила съдебно решение - иначе дейността на тези фирми е: еди-кой-си ми каза, че му дължиш пари. Това не е събиране, това е покана. Нека подават жалби след второто позвъняване".

Фирмите разполагали с личните данни на длъжниците заради клаузи в подписваните договори (най-често с мобилни оператори), че тази информация може да бъде предоставяна на трети лица.