Пламен Цеков, шеф на НЗОК: Пациенти рекетират джипито да дава талони, за да не го сменят

https://www.24chasa.bg/Article/1772962 www.24chasa.bg
Д-р Цеков е директор на НЗОк от 2012 г., като наследи д-р Нели Нешева на поста. СНИМКА: Румяна Тонeва

- Д-р Цеков, пациентски организации критикуваха новата методика за разпределяне на направления. Казват, че така все по-често джипито ще бъде принудено да отпраща с отказ пациентите си. Приемате ли упрека, че методиката е мудна и хаотична?

- Това означава, че не са чели методиката и не са я сравнили с миналогодишната. Единственото, което променяме, е, че личните лекари са имали право да надвишават лимитите за направленията, като решават това сами. Тази година това ще става с разрешение от НЗОК. При нас всеки месец ще постъпват обобщените заявки. Знаем какъв резерв имаме, внасяме исканията на надзорен съвет и той решава. Става дума за пари над определената бюджетна рамка, защото по мнение на финансовите експерти на касата безконтролното харчене на тези средства е нарушаване на финансовата дисциплина.

- Но не е ли наистина мудна тази процедура?
- Не е мудна, защото старото правило остава - джипитата ще могат да дават до 15% направления за прегледи и изследвания над лимита. Ако през март например е изчерпал талоните, джипито ще може да даде повече, но през следващото тримесечие трябва да ги компенсира. Види ли и тогава, че не стигат, може да поиска увеличение до 10%. Няма да има забавяне, защото цялата процедура с решението на надзора ще отнеме максимум 10 работни дни.

- Вярно ли е обаче, че през последните три месеца от годината няма да се дават повече направления?
- За последното тримесечие сме оставили най-много направления, като резерв, с който ще посрещнем очертаващия се недостиг.

- Ако да кажем, тръгне грип през ноември, през декември джипито ще може да разполага с повече направления за пациентите си, така ли?
- Разбира се. В рамките на две седмици той ще е направил мотивирано искане и ще му бъде отговорено. Освен това разполагаме с повече пари за направления. Стартираме с бюджет от 178 млн. лв., а миналата година в началото бяха 170 млн. лв. Ще видим как ще приключим годината. Имаме резерв и ако се очертае недостиг, ще го покрием. Засега използването на направления се движи според предвиденото. За щастие грипната вълна тази година е лека.

- Семейните лекари миналата година предлагаха по-гъвкаво и рационално използване на талоните - например задължителните за прегледи на диспансерно болните да се пренасочват за остри случаи, когато това е медицински оправдано. Защо това не стана?
- Има задължителна диспансерна програма и тя трябва да бъде обезпечена. Ако пациентът не е дошъл през май, няма гаранция, че няма да дойде през декември за полагащия му се преглед. В крайна сметка тези направления не са останали неизползвани. Ако не са използвани за диспансерно наблюдение, в края на годината разрешаваме да се насочат и за други остри заболявания.


- Вярно ли е, че новите правила предвиждат само един талон за дете с остро заболяване, например ангина на сливиците?
- Отдавна няма ограничение за децата. Те се изпращат на педиатър, който ги насочва към друг специалист при необходимост - да кажем по УНГ. Той от своя страна може да реши, че е нужна консултация с кардиолог или невролог и да препрати отново детето. Това е рутинна практика.
До момента не сме получавали оплаквания от пациенти. Но има и друг момент - някои хора просто влизат при джипито и казват: дай ми направление или ще те сменя! Тогава лекарят търси някакъв начин и издава документа. За да получиш направление обаче, се иска преценка на състоянието и нека личният лекар да прави тази преценка, а не пациентът.

- Защо касата намали цената на интензивното лечение с една трета, след като финансирането премина от министерството при вас от 2013 г.?
- Вижте, няма пациент в реанимация без диагноза. Касата плаща шест клинични пътеки за интензивни грижи, а цената им е 1500-2500 лв. Към тази сума трябва да се прибави и сумата, която даваше министерството. Срещу тези числа би трябвало да стои разбивка какво е похарчено за пациента. Нито един реаниматор обаче не може да представи такава разбивка.
Много малко са болниците, които могат да дадат такъв разчет. И до момента нито един шеф на болница не излезе да коментира. Излизат лекари, но те не знаят движението на парите - колко са постъпили по сметките на лечебното заведение за реанимация и колко са похарчени за тази цел.

- Но в "Пирогов" имат пациенти, за които се харчат до 5000 лв. на ден...
- Има дори и по-скъпи - болни със сепсис, на командно дишане, но те са малък процент. Повечето пациенти са без усложнения и мениджърите могат да спестят от парите за тях. От всички болни се заделя ресурс, който да отива за интензивните грижи.
През 2012 г. на ден за болен се даваха по 500 лв., сега сме определили две суми - 350 лв., ако е на белодробна вентилация, и 150 лв., ако е без нея. Те могат да се допълват, досега нямаше такава възможност. Формирахме цените с помощта на справка от МЗ. Тя показва коя болница с колко пари е финансирана. Изчислихме, че средната цена за интензивното лечение не е била 500 лв., а 350 лв. през миналата година.

- Но как така, нали имаше фиксирана сума на ден от 500 лв.?
- Не са финансирани всички налични легла и на различните болници е плащан различен процент. Сега ни атакуват, че сме променили цените. Не сме. Запазили сме същия обем легла и същия ресурс - 40 млн. лв. годишно. Поемам ангажимент, че ще плащаме 100% и цените в никакъв случай не са по-ниски от миналогодишните. Това казват експертите ми, които направиха анализа.

- Не се ли поставят твърде високи изисквания към общинските болници, които не печелят много? Тази в Девин още е затворена. Вярно ли е, че за обикновени хирургични манипулации трябва да има шестима хирурзи?
- Ако там се открие филиал на МБАЛ Смолян, отделенията ще са изнесени и ще минат по друг, по-висок стандарт. Хирурзите ще са назначени в областната болница и ще дават дежурства в Девин. Така отделенията в малката община ще станат част от капацитета, който има болницата в Смолян.

- Ще плащаме ли на 100% за по-скъпите импланти и консумативи в болниците? Лекари се оплакаха, че плащате само за най-евтините.
- От тези изявления излиза, че пациентът едва ли не задължително трябва да доплаща. Лекарите сякаш не приемат, че може да се предложи качествено изделие на ниска цена.
Има една подробност - никъде в нашата методика не споменаваме, че НЗОК иска най-евтиното медицинско изделие. За търговете сме заложили най-ниска цена, но нищо не пречи едно скъпо сега изделие да бъде предложено евтино при нас и то пак да е качествено и годно за употреба.
Очакваме договарянето да приключи до края на месеца и скоро след това пациентите да усетят, че касата плаща за повече консумативи отпреди.
Ако в България има нужда например от 20 000 стента, идеята е да не се правят 30 отделни търга по болниците, а един за цялото количество. При такива обеми може да се постигнат сериозни отстъпки. Няма да правим компромис с качеството и разчитаме, че ще осигурим същите стентове, каквито се слагат и сега.

- Опасенията на лекарите са, че на принципа "най-евтиното" ще навлязат китайски и индийски консумативи, които дори не се използват в Европа.
- Заложили сме изискване да се прилагат в поне 3 европейски страни. А и в момента също се поставят много китайски и пакистански стентове и много пациенти живеят съвсем нормално с тях.
Касата ако не гарантира качество на продукта за пациентите, кой може да го направи?

- Търгът постига обеми, но не се ли пренебрегват индивидуалните особености на болните?
- Медицинските изделия са унифицирани до голяма степен, класифицирани са в групи. Ясно е, че ние няма да договорим само един артикул като конфекция за всички. Заложили сме няколко различни характеристики - дебелина на стента и т.н. Така ще отговорим на спецификата на всеки случай. Ползвали сме услугите на медицински експерти като консултанти. Същите фирми, които преди са продавали изделията, ще продават и на касата. Изделията, които осигуряваме, ще отговарят на всички европейски стандарти, ще бъдат безопасни и полезни
за хората. Изниква въпросът: ами ако трябва нещо по-различно от договореното? Доплащането за по-скъп консуматив не може да стане, понеже фирмата няма как да издава две фактури за едно изделие - една на НЗОК и втора на пациента. Затова, ако пациентът иска нещо по-различно от договореното, трябва да го плати изцяло.

- Ще получим ли в срок личните кодове за достъп до здравното досие?
- Подготовката на системата върви по план. От март ще започне раздаването на личните кодове за достъп. Те ще се получават от районните каси. Раздаването ще става поетапно в цялата страна. Пациентското досие е работило и досега, но само с електронен подпис. Занапред ще е по-лесно - освен с подпис достъпът ще става и с личния код.

  • Това не е спор за карикатури, а за лидерството на християнския и ислямския свят

    Това не е спор за карикатури, а за лидерството на християнския и ислямския свят

    Конфронтацията между френския президент Еманюел Макрон и турския държавен глава Реджеп Таип Ердоган не е просто спор “за” и “против” карикатурите на пророка Мохамед, нито дискусия за това кой как разбира свободата на словото. Това, което се случва между тях, е фундаментален сблъсък, от който явно и двете страни вярват
  • Бойко Василев

    “Панорама” - журналистика, която не стои в агитките, а между тях

    Всеизвестно е, че не “Панорама” е причина и цел на протеста в петък вечер. Причакването на гости след предаването се е случвало и преди - през 2013-а и през 90-те. Ние уважаваме всичките си гости. Те се събират около една маса и изразяват различни мнения. Каним ги да отговарят на въпроси, а не да търпят публични обиди