Бунт на улица "Иван Асен II": Не махайте паветата!

https://www.24chasa.bg/Article/1913708 www.24chasa.bg
Ремонтът на столичната улица "Иван Асен II" разбуни кварталът

Не махайте паветата от ул. "Иван Асен II"

Това искане, придружено с над 1000 подписа и група във фейсбук с над 3900 членове, внесоха в Столичната община жители на района.

В групата във фейсбук има и известни имена като Румен Бояджиев от ФСБ и съпругата му - музикалният критик Даниела Кузманова, които живеят на улицата.

Твърдо против подмяната на паветата е и техен съсед - режисьорът на "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" Стефан Командарев. В дискусията се включи и журналистът Ники Кънчев, който също живее в района.

Намерението на общината да замени паветата с асфалт разбуни квартала.
Жители на района около централната столична улица се срещнаха вчера със зам.-кмета по транспорт Любомир Христов и настояха автентичният вид да бъде запазен.

В момента "Софийска вода" подменя водопроводната мрежа на "Иван Асен II", като по план след ремонта трябва да започне и подмяна на настилката. Според проекта паветата ще останат само в зоната за паркиране на улицата, а платното за движение ще бъде асфалтирано. Ремонтът включва подмяна на уличното осветление и изцяло нови тротоари от унипаваж. Проектът е на стойност 1 млн. лв.

"Така ще се повиши комфортът на пътуване и движение по улицата. Ще се намали в пъти нивото на шум. Нямаме майсторски капацитет за пренареждане на паветата така, както са се правели преди 50-60 г.", обясни Христов.

"Чудесно е, че ще ремонтирате тротоарите, защото са в окаяно състояние. Съгласни сме и със смяната на ВиК мрежата, защото тя дефектира и постоянно има течове.

Категорично сме против обаче да махнете паветата", заяви Петър Кошничарски. Според друг жител на района - Георги Боздуганов, живеещите там искат да се запази историческия вид на улицата. Той даде пример с паветата по "Шан-з-Елизе", които били от Наполеоново време и на никой не му минавало през ума да ги махне.

Боздуганов посочи още, че на ул. "Иван Асен II" са живЕли видни българи, сред които художникът Илия Бешков, поетът Ран Босилек и др. Освен това паветата за разлика от асфалта не излъчвали вредни емисии. Блокчетата били неизтриваеми за разлика от другата настилка, която постоянно трябвало да се кърпи.

Под улицата минавала и подземна река, заради която асфалтът също нямало да издържи дълго. Основният аргумент на хората обаче е, че премахването на паветата ще даде възможност на минаващите автомобили да се движат с по-висока скорост.

Не искаме трафикът от "Цариградско шосе" да се премести на "Иван Асен II", отсече Пейо Колев, един от основните инициатори на подписката срещу намеренията на общината.

Хората от квартала бяха категорични, че няма да приемат никакви доводи за махането на паветата.

Зам.-кметът по транспорта им обясни, че заради техните искания ремонтът временно е спрян. Любомир Христов е наредил на проектантите да проверят какви са възможностите паветата все пак да бъдат запазени. Оценката ще е готова до ден-два и след това отново ще има среща с хората от квартала. В събота обаче живеещите на ул. "Иван Асен II" ще се съберат на пл. "Португалия".

"Разбирам емоцията на хората. Паважът има своето място в града, но този дух и атмосфера трябва да се съчетаят със съвременните технологии", каза Христов.
Всички павета, извадени от столичните улици се държат в склад на "Софинвест". Халето, в което се съхраняват демонтираните елементи на транспортната инфраструктура, се охранява. Те се броят при изваждането и втори път при вкарването им в склада.

Райков пита Фандъкова защо "Дружба" 2 е без достъп до метрото

Премиерът Марин Райков е настоял столичният кмет Йорданка Фандъкова да направи проверка защо година след пускането на втория лъч на метрото квартал "Дружба" 2 все още няма достъп до подземните влакчета. Това съобщиха хора от квартала, които са се организирали в специална група във фейсбук.

В писмото до Фандъкова Райков посочва, че е разтревожен от факта, че 32 хил. души нямат достъп до метростанцията на бул. "Цариградско шосе". Освен до Райков хората от квартала са пратили и писмо до председателя на Европейския съвет Херман ван Ромпуй и до шефа на ЕК Жозе Емануел Барозу.

На сесията на СОС вчера пък общинският съветник от БСП настоя общината да се ангажира с конкретен срок кога ще осигури връзката с метрото. Срещи с протестиращите са имали главният архитект Петър Диков, шефът на метрото Стоян Братоев и зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

"В момента се правят проектите за няколко варианта на пешеходна връзка - ескалатор или асансьор. Те ще са готови до края на месеца и през лятото ще се осигури достъп на квартала", обясни Фандъкова.

Проучвала се и възможност за връзка през тунела на метрото. Скоро ще стартира и изграждането на продължението на бул. "Копенхаген". След това общината ще пусне автобус, който ще вози хората до метрото за 5 мин. Заедно с метрото до летището ще се направи и ул. "Обиколна".

Протест спря концесията на банята в Банкя

Минералната баня в Банкя няма да си има скоро нов стопанин, след като точката за отдаването на концесия беше отложена вчера на заседанието на СОС. Докато общинарите заседаваха, пред "Московска" 33 се събраха няколко протеста - на недоволни от "Топлофикация - София", срещу концесията на банята и на Национален фронт за спасение на България.

"Настоях докладът за концесията на банята в Банкя да бъде оттеглен, след като разбрах, че хората не са били добре запознати с проекта. Обществените обсъждания ще продължат и ще се разгледат всички предложения на гражданите.

По същата причина отпадна и точката за концесията на Западния парк", подчерта кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя обясни, че банята, която е паметник на културата, е в изключително тежко състояние и проблемът дълги години не е бил решаван.

На въпрос как ще коментира исканията за оставката ,тя посочи, че много партии започват предизборната си кампания с такива искания. "Работим по всички искания на хората. За съжаление, много политици, вместо да обясняват какво ще направят, ако спечелят изборите, организират подобни пиар акции", отсече Фандъкова.