Изберете: авиация или бърз влак и цифровизация

https://www.24chasa.bg/Article/1937823 www.24chasa.bg
Миговете не вършат никаква работа, ако са на земята. СНИМКА:

Бомба със закъснител е заложило предишното ръководство на МО пред служебния министър Тодор Тагарев и евентуалния му наследник.

До 1 септември военните трябва да освободят радиочестотен спектър за реализацията на 2 проекта - първият е DVB-P за въвеждане на цифровата телевизия, а вторият GSM-R за модернизация на жп линията Пловдив - Свиленград.

29 млн. лв. са необходими за първия проект, съобщи военният министър Тодор Тагарев. За втория според експерти трябват 106 млн. лв.

МО не разполага нито с едната, нито с другата сума. В бюджета за тази година не е предвиден нито лев за освобождаване на честоти.

Въпреки че още през 2008 г. е одобрен Национален план за въвеждане на наземно цифрово радиоразпръскване DVB-P, от следващата 2009 г. финансирането спира. През стартовата 2008 г. са отпуснати "някакви" средства и са сключени договори, които ще позволят на 1 септември тази година цифровата телевизия да тръгне. От 2009 г. до днес темата е забравена.

Армията се изправя пред подобен казус не от вчера. Тя освободи определен честотен спектър още преди 13-14 г., когато стартира вторият мобилен оператор. Става дума за проекта за мобилни комуникации, известен като UMTS. За него обаче стриктно бяха заделени необходимите средства.

Тези дни Министерството на транспорта пратило тревожно писмо до министър Тагарев. В него се съобщава, че ако не освободи въпросните честоти, България може да загуби
милиони левове европейски средства, предвидени за модернизация на железопътния транспорт. Освен това ни грози наказателна процедура от Европейския съд. Единият вариант е еднократна глоба от 790 000 евро, а другият - дневна глоба в размер на няколкостотин хиляди евро до момента, в който държавата не отстрани нарушенията.

За какви честоти става дума? За да са осъществи модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград, армията трябва да освободи радиочестотния спектър на своята военна авиация. Най-простият пример е с изтребителите МиГ-29, базирани в Граф Игнатиево, недалеч от Пловдив. Според авиатори трябва да се подмени огромно по обем оборудване не само на самите изтребители - радиостанции, системи за опознаване и т.н., но и почти цялата навигация на ВВС. Хората обикновено свързват авиацията със самолета и пилота, но за да летят те, на земята работи изключително сложна система от експерти и апаратура.

По признание на висш военен обаче става дума не само за ВВС. Ще трябва да се подмени и голяма част от армейските комуникации като цяло. Всичко това струва огромни пари.

Под ударите на европейската директива попада само военната техника, произведена по стандартите на бившия Варшавски договор. Новите хеликоптери "Кугър" и "Бел", както и новите самолети "Спартан" и "Пилатус" по начало работят в натовски честотни диапазони.

Единствената добра новина в случая е, че поне за началния етап от цифровизацията на ефира исканите честоти са освободени, коментира министър Тагарев. Вторият етап обаче е под заплаха. Защото дори някой да извади въпросните милиони, са необходими минимум 14 месеца технологично време, за да се извърши огромна по обем работа, твърди той. Проблемът може да се реши, ако старата техника бъде заменена с нова по западен образец, смятат военни експерти. Затова обаче са нужни милиони.

Само за 8-9 нови многоцелеви изтребителя, които може и да са втора ръка, според ексминистър Аню Ангелов са необходими поне 700 млн. лв. За сравнение бюджетът на МО през последните няколко години варира около 1 млрд. лв.

Другият вариант е спешно да започне подмяна на старото навигационно и комуникационно оборудване с ново. Но и той е миниран с изненади. Например с тази, че за дълъг период от време военната авиация трябва да спре да лети. Така обаче България няма да изпълни задълженията си по натовската програма "Еър полисинг" (въздушна полиция), заради която на летище Граф Игнатиево денонощно дежурят два изтребителя МиГ-29 или МиГ-21. Но дори и само това да е бедата - не може да се избегне другият парадокс. Докато модернизираме старите руски машини, ще им изтече жизненият ресурс и трябва да ги бракуваме, твърди министър Тагарев.
Има и трети вариант - модернизацията на жп транспорта да си върви, а военната авиация да си лети. Експерти обаче са категорични, че те взаимно ще си пречат, ще се появяват смущения, които може да се окажат фатални както за живота на авиаторите, така и за сигурността на пътниците във влаковете.

Тогава? Не е ли възможно МО да задели за освобождаване на честотите част от парите за капиталови разходи?

"От кои капиталови разходи, като в този раздел от бюджета са предвидени едва 50 млн. лв.", остро реагира министър Тагарев. И добавя: "Как с 50 млн. ще решим проблем, който струва 100 млн. От кое да се откажем - от издръжката и доставката на оборудване за контингента в Афганистан ли? Или да спрем поддръжката на хеликоптерите, което крие риск от аварии и катастрофи?!"

Това е положението - патова ситуация, от която скоро едва ли ще се излезе.

Зам.-министърът на транспорта Валери Борсов: Региони в страната без нелевизия, ако военните не освободят честоти


- Г-н Борисов, идват сигнали от военните, че не могат да освободят честоти заради липса на пари. Какво ще се случи с цифровизацията?

- Още миналата година бяха направени редица срещи на най-високо ниво - министри и зам.-министри на отбрана, транспорта и финансите. Няколко пъти сме сядали на една маса и сме се разбирали.

- Какво сте се разбирали?

- Министерството на финансите да заложи в бюджет 2013 г. средства за освобождаване на радиочестотен спектър от Министерството на отбраната. Това го има в решение на МС, с което е приет планът за въвеждане на цифровото радиотелевизионно разпръскване. То задължи Министерството на финансите да заложи средства в бюджет 2013 г. Бяха записани около 10 млн. лв., не мога да отговоря има ли ги, няма ли ги.
Ние последователно сме защитавали позицията на Министерството на отбраната, че
за освобождаване на този радиочестотен спектър са необходими 135 млн. лв. в рамките на 5 години. Имаше спекулации как са необходими 300 млн.

- Какво ще стане, като няма пари за освобождаване на тези честоти?

- В района на Пловдив на тези честоти оперират ВВС, за да бъдат използвани за цифрова телевизия, военните трябва да ги освободят. А ВВС ще ги освободи, когато има възможност да си преоборудва техниката, така че да работи на нови честоти, различни от тези, които са необходими за цифровата телевизия. Това е пречката.

- На тези честоти са миговете, нали?

- Да. Това са честотите, на които работят миговете и другите стари самолети. Министерството на отбраната е освободило каквото може.

Ние работим много оперативно с колегите, но идва момент, в който те наистина имат нужда от някакви средства, за да могат да направят преоборудване на своите летателни машини.

- За кого ще бъдат тези честоти, когато бъдат освободени?

- За новия оператор, който трябва да изгради мрежата си, а и един от съществуващите оператори не може да изгради мрежа по тази причина, а е получил разрешение още през 2010 г. А ние вкарваме трети, при положение че нямаме освободен честотен ресурс за втори.

- И ако до септември 2013 г. военните не са освободили честота и тези оператори не са изградили мрежата?

- Един от операторите е изградил мрежа днес в София, но в райони в страната тече така нареченият симулкаст период, в който телевизиите излъчват както аналогов, така и цифров сигнал.

Това се прави с ясната идея от март до септември да вървят двата сигнала, така че проблемите, свързани с цифровия сигнал, да бъдат отстранени и да може на 1 септември, когато прекъсне аналоговият, всичко да е както трябва.

- Какво ще се случи в тези райони, в които все още честотите са заети от военните?

- Единият вариант е хората да не могат да гледат цифрова телевизия, всъщност никаква ефирна телевизия, тъй като няма покритие с цифов сигнал, а аналоговият е спрян. Доколкото много хора ползват услугите на кабелни и сателитни оператори, те са някаква алтернатива.

- Говорим за социално слаби хора, които нямат пари за кабелна телевизия, разчитат на безплатен декодер.

- Например. Затова вървят много тежки разговори с войската и с финансите.

- Какво излиза - трябва да свалят миговете на земята, за да има цифрова телевизия ли?

- Има го като теоретичен вариант, но няма как да стане. Всички сме наясно, че България няма да се откаже от военната си авиация. Има още един вариант - да бъде променен крайният срок за изключване на аналоговия сигнал.

Сега той е 1 септември 2013 г., срок, заложен в Закона за електронните съобщения.
А законите ги променя парламентът.

Тази сага с тези 135 млн. лв. тече от 2010 г. Всяка година Министерството на транспорта заедно с военните, пишем писма до финансите - осигурете пари. Мога да извадя официалните им становища - сега бюджетът няма възможност, следващата бюджетна година ще го предвидим. Но и те се опитват да балансират.

- Какво стана с опасността от наказателна процедура от Брюксел срещу държавата ни и има ли връзка с тези честоти?

- В началото на годината от Брюксел дойде вест, че сме на прага на Европейския съд затова, че през 2009 г. с конкурсите за изграждане на мултиплексите не е осигурена реална конкуренция.

От 2010 г., откакто започна активната комуникация с ЕК по този проблем, държавата е изложила всички аргументи в подкрепа на позицията, че конкурсите са проведени съобразно действащото към онзи момент законодателство, конкурсните процедури, пак съобразно законодателството, са били обжалвани на всички възможни инстанции и решенията на Комисията за регулиране на съобщенията са били потвърдени.

Зам.-министърът на транспорта Валери Борисов
Зам.-министърът на транспорта Валери Борисов СНИМКА:

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

С нова хубава жена бе заловен от "България Днес" бизнесменът Христо Сираков. Ценителят на женската красота и неговата партньорка се бяха отделили на двойна маса в столично заведение, а розе придаваше още по-романтичен вкус на срещата. Девойката не е от познатите плеймейтки и засега е непозната на широката аудитория

Една от най-горещите футболни съпруги Уанда Нара не спира да радва феновете си с провокативни снимки. Половинката на нападателя Мауро Икарди от "Пари Сен Жермен" разголи пазвата си в Париж. Тя се показа по лилаво потниче, което трудно успява да побере пищните й гърди. Влюбените съпрузи прекараха последните месеци в къщата си на брега на езерото

Героят за "Ботев" (Пд) Антонио Вутов обяви, че след време ще направи класация за най-важните си голове. С негово изключително красиво попадение "жълто-черните" победиха "Черно море" с 1:0 във Варна и си осигуриха участие в баража за Лига Европа. "Не ги нареждам красиви, гледам най-важните голове - каза Вутов