Съд, ако пуснат свободно тировете по магистралите без мотивирана заповед

https://www.24chasa.bg/Article/1954905 www.24chasa.bg
Веселин Найденов СНИМКА:

Прокурорът Веселин Найденов е оден на 15 май 1968 г. в Пловдив

Завършил право в СУ “Св. Климент Охридски” през 1994 г., има второ висше образование от УНСС - финанси

След дипломирането си е работил само като прокурор в Софийската районна и градската прокуратура, бил е командирован във Върховната касационна прокуратура

От 2008 г. е във Върховната административна прокуратура, а от 18 февруари тази година е шеф на отдел “Надзор за законност, защита на обществените интереси и правата на гражданите”

Женен, с 2 деца

- Г-н Найденов, “24 часа” съобщи, че се готви промяна на досегашния режим и ще се позволи на тировете да се движат по магистралите без ограничение през летните почивни дни. Прокуратурата веднага реагира и настоя пътната агенция да не променя досегашния режим “с оглед предотвратяване извършването на престъпление или други законови нарушения”. Бихте ли обяснили защо?

- Искам само да уточня, че това бе инициатива на колегата от отдела Генади Георгиев. Аз изпратих писмо до вашата медия, за да ви уведомя какво сме предприели благодарение на вашия критичен сигнал. Ние нямаше да бъдем уведомени вероятно от пътната агенция.

Ако ми позволите, ще маркирам накратко предисторията на всички тези събития, които накараха прокуратурата да направи предложение до председателя на УС на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ).

През 2008 г. нашият отдел направи много сериозна проверка и след нея последва именно спирането на тежкотоварните автомобили. Тогава колежките Ставрева и Стефанова внесоха предложение до изпълнителния директор на Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” (така се казва АПИ по това време) г-н Поцков.

От проучването ни се вижда, че през 2007 г. са настъпили 8001 тежки пътнотранспортни произшествия (ПТП) с 1006 убити и 9828 ранени. Около 10,6% (850) от тежките ПТП-та са били с участието на тежкотоварни пътни превозни средства - товарни автомобили, влекачи с полуремаркета и автовлакове, и при тях са загинали 96 човека, а 554 са ранени.

Усилията на колегите дадоха резултат едва през 2011 г. Тогава се издаде заповед, която ограничаваше движението на тежкотоварните автомобили, селскостопанската и специализираната строителна техника по републиканските пътища клас 1 и автомагистралите за периода от 20 май 2011 г. до 30 септември 2011 г. в интервала от 16 до 22 ч в петък или предпразничен ден и в неделя или последния празничен ден.

Такава заповед бе издадена и през 2012 г., съответно за това има и правителствено решение.

Ако АПИ няма становище, че са намалели ПТП-тата с тежките камиони, тази заповед ще бъде атакувана от нас в съда и ще направим всичко възможно да я стопираме, защото едно достижение за хората - да пътуват в почивните дни спокойно, в крайна сметка под натиска на превозвачите ще бъде отнето.

- Те твърдят, че това се налага заради кризата.

- Нямам нищо против превозвачите, но през 2011 и 2012 г. също имаше криза, но забраната си важеше, какво се е променило. Няма пречка спедиторските фирми на превозвачите да кажат: тръгни 3 или 4 часа по-рано или по-късно. Какъв е проблемът, това е въпрос на логистика, на организация.

А дали пътната агенция, ако е издала заповедта, за която съобщавате, защото ние нямаме такава информация, е взела становището на асоциацията на пострадалите от ПТП, на застрахователите? Задавам и друг въпрос - имаме ли оценка на пътната сигнализация, която трябва да бъде сменена и която указваше досегашния режим на движение?

Трябва да се премахнат всички знаци на магистралите и да се сменят на първокласните пътища, защото там режимът е с променено време. Какви ще са разходите за държавата?

- Вашето предложение не е ли задължително за пътната агенция?

- Не, това е предложение за спазване на закона - а именно, че те трябва да обосноват своето решение по такъв начин, че да има положителен ефект за обществото.
Нашето предложение не е по целесъобразност, преценка е на стопанина на пътищата кое време да регулира движението и как. Предлагаме да се спазят законите за пътищата и за движението по пътищата, които позволяват да се въведат временни ограничения при възникване на опасност за сигурността на движението.
Ако АПИ не се съобрази с предложението ни и тяхната заповед няма мотиви, ще внесем протест в съда.

- Какви мотиви?

- Заповедта трябва да е широко обсъждана в обществото, а не да е взета предвид само позицията на превозвачите. Трябва да е взето становище на Пътна полиция с нова статистика, която да налага това. Възможно е ПТП-тата да са намалели, но защо са намалели - точно заради спирането и засиления контрол на полицията.
Ние считаме, че човешкият живот и материалните щети, които се нанасят при тези произшествия, са по-важни и затова сме отправили това предложение.

- В какъв срок трябва да ви отговори АПИ?

- Дали сме им 20-дневен срок, предложението на колегата Георгиев е от 24 април.

- Как се отнася Пътна полиция към забраната за движение на тирове по магистралите?

- Винаги са били положително настроени, в полза на ограничаване на трафика.

- Ако АПИ се съобрази с вас, тогава превозвачите ще я съдят.
- Те са обжалвали първата ограничителна заповед от 2011 г., но съдът е отхвърлил жалбата им.

Вижте, аз не искам да игнорирам проблемите на превозвачите. Но те по-важни ли са от човешкия живот? Трябва да се намери балансът на обществения интерес.

- Знаете ли как е решен този проблем в другите европейски страни?

- Нямам такова изследване, но мисля, че би трябвало при нас законодателят да реши въпроса. В момента се дава възможност на администрацията всяка година със заповед да променя и коригира движението. Ако това бъде решено трайно, със закон, тогава няма да има възможност да водим тези спорове.

Няма никаква пречка забраната да бъде записана в Закона за движение по пътищата, както в него беше въведено задължението да се кара с включени светлини.Това е по-изчистеният вариант, който би решил ясно и категорично нещата и не би дал възможност за преценка.

- Защо въпреки “натиска” от ваша страна още от 2008 г. чак през 2011 г. бе издадена първата ограничителна заповед?

- Държавата смяташе, че трябва първо да създаде условия на превозвачите, като спира тировете. Имаше голям проблем, свързан с отбивки, условия за шофьорите и т.н. С годините донякъде се създадоха такива условия.

- Може ли пострадал от ТИР в петък в 19 ч на магистрала да съди пътната агенция на основание на това, че не се е съобразила с вашето предложение?

- Няма да може, защото няма причинно-следствена връзка с вредоносния резултат, който е настъпил. Ако шофьорът е заспал, няма вина пътната агенция за това. А ние, за да не се случват такива събития, извършваме превенция. Изпреварваме събитието, което е много по-добре - спестяваме средства, нерви, съдебни разправии. И един човешки живот да спасим, не е малко.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • 40 години чакане за национална детска болница стигат

    Добра новина е, че след 40-годишно чакане ще стартира проектът за строеж на национална детска болница. През всичките тези десетилетия е имало политически консенсус за педиатрията, но явно е трябвало някой реално да поеме ангажимент това да се случи. И този човек е здравният министър Кирил Ананиев. Има шансове чаканата детска болница да отвори до
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,