ТЕЗИ дни мнозина ме питат защо вотът се изкриви така, че ДПС взема 3 мандата в трите столични многомандатни района, а в Кърджали, където движението спечели 60 на сто от гласовете, взема също само 3 мандата. Задават ми и въпроса как така има избран депутат във Видин само с 474 гласа?
Ами ей така! Това не са нагласени работи. Просто така работи методиката и резултатът е факт.
Като погледнете в сайта на ЦИК, ДПС има 60 на сто от гласовете в Кърджали. Умножете тези 60 на сто по 5, колкото са мандатите за Кърджали, и ще получите 3.
ДПС получава половината от гласовете от Турция, които възлизат на около 40 000. Тези гласове, при цена на мандата от 11 179 гласа, както е паднал, са около 4 мандата. (Цената на един мандат се определя, като се раздели броят на гласовете за 4-те партии, които влизат в парламента, на 240, колкото са мандатите - б. а.).
И понеже мандатите на ДПС, дължащи се на гласовете от чужбина, трябва да отидат някъде, те понякога печелят евтини мандати, както във Видин и София.
И през 2009 г. например имаше партии, които печелеха мандати с по-малко гласове. Случаят с Видин, където депутат на тези избори взе мандат с 474 гласа, е пример за много евтин мандат. Там преди 4 г. 1 депутатско кресло беше също много евтино, но струваше 2300 гласа.
Затова не мога да кажа нищо друго, освен че така действа системата.
При някои данни от избори методиката на ЦИК не работи. На тези обаче имахме късмет, защото работеше. На национално ниво се прилага методът на Хеър-Ниймайер. Оттам нататък се прилага двойно пропорционален алгоритъм за изчисляване, който произвежда т. нар. местни немонотонности. Какво означава местни немонотонности? Това е ситуация, в която партия с по-малко гласове има повече мандати в даден район.
Нека вземем за пример Видин - тук "Атака" е спечелила 3370 гласа, т.е. над 7,5% вот, а ДПС - 474 гласа или 1,06% подкрепа. И въпреки това "Атака" не взема нито един мандат във Видин, а ДПС печели 1.
Системата действа така - имаш ли някакъв брой мандати на национално ниво, трябва отнякъде да ги вземеш.
Казват ми: "Ама това не е справедливо!" Но има теорема, съгласно която всяка двойно пропорционална система може да произведе несправедливости. И оттук - най-често срещаната е срещу малко гласове да вземеш повече мандати. Въпросът е да се минимизират.
На миналите избори такива несправедливости бяха около 50. На тези - 30-40, а може и повече. През 2005 г. БСП взе един мандат с 62 хил. гласа, а в същия район Костов взе 5 с 36 000 гласа. Какво ще кажете пък за тази несправедливост?
Така че нека не драматизираме - просто такъв е алгоритъмът. Както знаете, този алгоритъм беше даден под съд, а после Върховният съд го одобри. Затова сега методиката на ЦИК е със силата на закон.
Впрочем и един друг въпрос ми задават често: какво е влиянието на гласовете от чужбина върху изборния резултат?
И направих изчисление - без гласовете зад граница разпределението на мандатите щеше да бъде: ГЕРБ - 98, БСП - 87, ДПС -32, "Атака" - 23. Следователно заради вота от чужбина ГЕРБ губи 1 мандат, БСП - 3, "Атака" - нито един, а ДПС печели 4 мандата.