200 българи карат коли с олио

https://www.24chasa.bg/Article/205025 200 българи карат коли с олио 200 българи карат коли с олио www.24chasa.bg

Поне 200 българи карат колите си със старо олио и са изключително доволни от това.

За гориво на дизели, които не са комън-рейл, те използват стара мазнина от ресторантски фритюрници.

“Оставям две големи бутилки в ресторанта, те ги пълнят със старото си олио, плащам литъра по 30 стотинки и карам. За филтър използвам крачол от стари дънки, но сега съм си взел електрически, за да става по-бързо. Нито се качва разходът, нито пада мощността. Само отзад мирише на казанлъшки понички”, разказва Венцислав Великов, един от 200-те българи, които се движат със стара мазнина.

“Обикалям България с 30 лева, а като закъсам, влизам в някой хипермаркет и купувам ново олио, пак е по-евтино - литърът е 1,20, и събирам погледите на паркинга, като го наливам в резервоара”, добавя той.

Устройството се монтира в двигателя и включва топлообменник, електрически клапани, антифриз и електрическа кутийка. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

А хиляди са тези, които добавят към нафтата си отработено олио, защото нямат специалното устройство.

Пластмасовият резервоар побира 25 олио, не заема много място в багажника дори и на този Opel Astra с 1,7-литров дизелов двигател.

Харчите 2 лв.на 100 км, ако карате колата с олио

Уплашени от световната финансова криза, пестеливи българи все по-масово посягат към олиото като гориво за автомобилите. Тези, които са се престрашили да използват мазната течност за задвижване на колите, харчат не повече от 2 лева на 100 км при возило от малкия или компактния клас. В специален 25-литров резервоар се налива обикновено употребявано олио, което може да ви излезе и без пари, ако работите в ресторант или заведение за бързо хранене, където обикновено използваната мазнина се изхвърля. Иначе без проблем може да се снабдите с олио от фритюрника срещу 30 стотинки на литър - една неписана цена, договорена между собствениците на заведения и тези, които се придвижват с растителната течност.

Преди да минете изцяло на олио, трябва обаче да си монтирате специално устройство (виж интервюто),което у нас се предлага масово от варненска фирма. Може да го закупите за по-малко пари да монтирате сами компонентите за него, но според сподвижници на идеята в интернет тази манипулация не си заслужавала усилието заради опасността от грешки и малката разлика в цената на самоделката и готовото устройство.

Преди да купите специалната джаджа обаче, трябва да притежавате дизелов автомобил, който да е произведен най-малко преди 9-10 години, т.е. да е не с новите двигатели с модерните системи "помпа дюза" или "комън-рейл". В Европа вече се правят и устройства, съвместими и с тези агрегати (виж карето),които обаче са доста по-скъпички.

Колата на олио харчи на 100 км толкова, колкото с нафта, даже има случаи, където разходът е с около 10 процента по-нисък. Разликата е в цената - с дизел е 5-6 пъти по-скъпо, а в същото време мощността на мотора се запазва Единственото неудобство за феновете на употребяваното олио е излизащата миризма на пържени картофи или кюфтета от ауспуха (зависи какво е готвено преди това). Запознати твърдят обаче, че с растителната мазнина дизеловият мотор не трака на място, а и не излиза черен неприятен дим от тръбите.

Естествено, ако притежавате джип с по-голям дизелов агрегат, разходът на олио ще се увеличи, но по съотношение с другите горива той ще си остане пак с пъти по-евтин.

Обожаваният от таксиджиите метан е 4 пъти по-скъп от растителната мазнина, а бутилките с този газ също струват по-скъпо от простото устройство, което се монтира в двигателя за придвижване с олио.

Може да карате старата си дизелова кола и без специална джаджа, но съотношението олио към нафта не трябва да надвишава 23 към 77 процента. Тогава обаче ефектът от евтиното гориво е много по-малък и си заслужава само ако си набавяте употребявана растителна мазнина без пари и минавате огромно количество километри.

На всеки 20 000 км е добре да демонтирате и промивате резервоара за олио, ако карате с не много качествено. Елементът на филтъра за олио се сменя също в зависимост от качеството. Ако карате с мазнина, филтрирана на 1 микрон, може да не сменяте филтъра няколко години. Един път на 12 месеца е добре да се проверят подгревните свещи на нагревателя. Ако някоя от тях е изгоряла, трябва да се смени.

Проверявайте често нивото на маслото в картера. Ако то се покачва, това показва, че не достатъчно изгоряло олио минава в картера.

 

Николай Цаневски: Може да филтрирате мазнината през дънки

С Николай Цаневски разговаряме по телефона, след като десетки почитатели на олиото като гориво в интернет препоръчаха устройствата на неговата фирма от Варна като перфектни за движение с мазната течност.

- Г-н Цаневски, откога произвеждате устройства, с които автомобилите изцяло могат да се движат с най-обикновено олио?

- Вече сме от 3 години на пазара и смея да твърдя, че сме единствените, които сглобяваме устройствата с изцяло български детайли. Според клиентите нашите не отстъпват по нищо от германските, които са и по-скъпи. Немските се продават за по 700 евро, а българските - за 690 лв. с ДДС, ако обемът на дизеловия двигател е под 1,7 литра, и 840 лв. при по-мощните агрегати.

- Колко пестеливи българи са се възползвали от вашата услуга?

- У нас сме продали около 100 устройства. Ние работим повече за европейския пазар, най-вече за френския. Търсенето нараства, когато нафтата мине психологическата бариера над 2 лева.

- Кои коли могат да използват олиото като гориво?

- Само дизелови, и то не такива, снабдени с модерните системи "комън-рейл" и "помпа-дюза". Това означава, че всеки, който притежава нафтов автомобил, произведен преди 2000 г., може да се възползва от олиото като гориво. Ако сипвате мазната течност на кола с "комън-рейл", рано или късно ще се скапе моторът, защото електрическата помпа нагнетява постоянно гориво в колектора и по този начин олиото не може да изгори напълно.

- Давате ли някаква гаранция на клиентите?

- 1 година на компонентите, с които е направено устройството. Естествено, гаранция за двигателя не можем да обещаем, защото не знаем в какво състояние е моторът - все пак говорим за коли на над 10-годишна възраст. Освен това водачът трябва да не нарушава и експлотационните параметри, които ние няма как да следим.

- А какво трябва точно да спазва клиентът, за да не му се развали двигателят?

- Задължително е да се пали моторът с дизелово гориво и да се изчака няколко минути, докато антифризът чрез топлообменника подгрее олиото до 80 градуса, които са напълно достатъчни мазнината напълно да изгаря в двигателя. Вечер също трябва да се спазва правилото колата да работи на нафта около 2 минути, преди да я оставите в покой за по-дълго време. Често клиентите не спазват тези изисквания и бързат да стартират колата след много по-малко работене на двигателя на нафта, защото с олио е с пъти по-евтино. Посредством електромагнитните клапани шофьорът избира горивото - нафта при студен двигател и олио при топъл двигател.

- Къде се монтира самото устройство?

- В двигателя. То включва топлообменник, електрически клапани, антифриз, електрическа кутийка и допълнителен резервоар за олиото с вместимост от 25 литра, който обикновено се поставя в багажника и не заема много място, като бутилките с пробан-бутан например. Монтажът не е сложен и всеки технически грамотен човек може да го направи за около 6 часа.

- Могат ли коли без това устройство да се движат с олио?

- Да, но съотношението олио-дизел трябва да е максимум 23 към 77 процента, защото иначе ще възникнат проблеми в уплътненията на буталата на двигателя.

- Всяко използвано олио ли може да служи като гориво?

- Задължително трябва да се филтрира. Ако използвате по-големи количества, може и сами с подръчни средства да си сглобите елементарна система. Ако боравите с по-малко количество олио, може да го избистрите, като например го прецедите през крачолите на стари дънки. По този начин се постига чистота от 8-10 микрона, каквато е и на нафтата, която се продава по бензиностанциите.

- Има ли разлика в разхода на горивото?

- С олио дизеловият автомобил харчи колкото с нафта. Даже някои изследвания доказват, че с употребявана растителна мазнина разходът може да падне с 8-10 процента. Мощността също е идентична. (24часа)

В Европа има специални колонки

От няколко години хиляди пестеливи европейци си слагат уредби за по 500-1000 евро, за да карат старите си дизелови автомобили с олио. В много страни на Стария континент на бензиностанциите освен колонките за биодизел има монтирани и такива с употребявано, но пречистено олио, като цената му е около 60 цента на литър.

Привържениците на растителната мазнина в Германия вече се борят за въвеждането на DIN стандарт за неговото качество - мярка, която предвещава перспективното му бъдеще като гориво за автомобилни двигатели. При определени условия дизеловите агрегати могат да се захранват и с чисто олио (по същия начин, по който бавноборотните корабни двигатели работят с тежък мазут).

Допреди няколко години потребителите на олио купуваха десетки еднолитрови бутилки от евтините магазини и ги изливаха в резервоарите една по една. Желаещите да зареждат с олио сега трябва просто да посетят някоя от стотиците станции за зареждане с олио на територията на Германия (списък има и в интернет). Тези инсталации непрекъснато се модернизират, като междувременно влязоха в експлоатация и първите официално калибровани колонки за зареждане с възможност за плащане с кредитна карта. За да се осъществи професионално и чисто зареждане, пистолетите на колонките трябва да разполагат с автоматични прекъсвачи, пригодени специално за работа с растително масло.

На Запад фирми вече предлагат устройства, малко по-скъпички, които работят не само с предкамерни дизели от края на миналия век, но и с модерни мотори с директно впръскване, които използват чувствителните механизми "помпа дюза" и "комън рейл".

През 1997 г. американецът Джошуа Тайкъл направи обиколка на Америка със своя дизелов ван, зареждайки го с употребено растително масло от фритюрниците на крайпътните заведения от рода на KFC и McDonalds. Тогава авантюристът стана повод за шеги и закачки. Подобни подигравки стават все по-неуместни, като в САЩ вече има немалък брой строителни и селскостопански машини, използващи за гориво именно растително масло. (24часа)

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Пламна заведение в центъра на Варна

Пожар е избухнал в заведението “Палавия Джак” на ул. “Любен Каравелов” до Червения площад във Варна във вторник вечерта. Огънят е възникнал в кухнята на заведението,

Ранновизантийска базилика на 16 века проучват под Царевец

Ранновизантийска базилика на 16 века разкри при проучванията си под Царевец археологът проф.Хитко Вачев. През 2014 г. той откри в древния квартал Френкхисар източно от крепостта Богородичен манастир

Деси Цонева: Господ спаси баща ми от нещо по-лошо, той не би искал да е зеленчук (Обзор)

Сърцето на Димитър Цонев спря на рождения ден на сина му Митко Поклонението е на 27 август в 15 ч в църквата “Св. Седмочисленици” Известният журналист Димитър Цонев почина във Военномедицинска

От юли имаме план кой какво прави при война

Американски Ф-15 да помагат на ВВС без пари в охраната на небето, обсъжда днес кабинетът В средата на юли българското правителство актуализира директивите за работа във военно време.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

300 лв. от общината или АПИ, ако счупиш колата си в дупка

 Средно по 300 лв. са обезщетенията, които гражданите получават, след като са потрошили колите си в изтърбушени шахти или улични дупки. Това показва обобщена справка от административните съдилища в

Проклятие тегне над тютюневите складове в Пловдив

Мащабни, респектиращи и изящни, те си отиват един след друг Изящни и респектиращи, с богата декорация, тютюневите складове в центъра на Пловдив са потънали в разруха.

20 лв. бонус за членовете на секционни комисии, които ще носят бюлетините в изборната нощ

Минимум 84 лв. ще е възнаграждението за председател на секционна комисия за президентските избори и националния референдум на 6 ноември, реши Централната избирателна комисия.

Фандъкова: Наказателна отговорност за рушащи се ценни сгради

Наказателна отговорност за собствениците на сгради - паметници на културата, но оставени да се рушат, поиска кметът на София Йорданка Фандъкова. “Подкрепям идеите за законодателни промени,

ВМА: Боян Петров е на апаратно дишане, Андрей Ковачев има мозъчен оток

Алпинистът Боян Петров е с черепно-мозъчна травма, перфорирани ребра, белодробна контузия и в момента е на апаратно обдишване. Екозащитникът Андрей Ковачев е с по-лека травма, има мозъчен оток.