200 българи карат коли с олио

https://www.24chasa.bg/Article/205025 200 българи карат коли с олио 200 българи карат коли с олио www.24chasa.bg

Поне 200 българи карат колите си със старо олио и са изключително доволни от това.

За гориво на дизели, които не са комън-рейл, те използват стара мазнина от ресторантски фритюрници.

“Оставям две големи бутилки в ресторанта, те ги пълнят със старото си олио, плащам литъра по 30 стотинки и карам. За филтър използвам крачол от стари дънки, но сега съм си взел електрически, за да става по-бързо. Нито се качва разходът, нито пада мощността. Само отзад мирише на казанлъшки понички”, разказва Венцислав Великов, един от 200-те българи, които се движат със стара мазнина.

“Обикалям България с 30 лева, а като закъсам, влизам в някой хипермаркет и купувам ново олио, пак е по-евтино - литърът е 1,20, и събирам погледите на паркинга, като го наливам в резервоара”, добавя той.

Устройството се монтира в двигателя и включва топлообменник, електрически клапани, антифриз и електрическа кутийка. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

А хиляди са тези, които добавят към нафтата си отработено олио, защото нямат специалното устройство.

Пластмасовият резервоар побира 25 олио, не заема много място в багажника дори и на този Opel Astra с 1,7-литров дизелов двигател.

Харчите 2 лв.на 100 км, ако карате колата с олио

Уплашени от световната финансова криза, пестеливи българи все по-масово посягат към олиото като гориво за автомобилите. Тези, които са се престрашили да използват мазната течност за задвижване на колите, харчат не повече от 2 лева на 100 км при возило от малкия или компактния клас. В специален 25-литров резервоар се налива обикновено употребявано олио, което може да ви излезе и без пари, ако работите в ресторант или заведение за бързо хранене, където обикновено използваната мазнина се изхвърля. Иначе без проблем може да се снабдите с олио от фритюрника срещу 30 стотинки на литър - една неписана цена, договорена между собствениците на заведения и тези, които се придвижват с растителната течност.

Преди да минете изцяло на олио, трябва обаче да си монтирате специално устройство (виж интервюто),което у нас се предлага масово от варненска фирма. Може да го закупите за по-малко пари да монтирате сами компонентите за него, но според сподвижници на идеята в интернет тази манипулация не си заслужавала усилието заради опасността от грешки и малката разлика в цената на самоделката и готовото устройство.

Преди да купите специалната джаджа обаче, трябва да притежавате дизелов автомобил, който да е произведен най-малко преди 9-10 години, т.е. да е не с новите двигатели с модерните системи "помпа дюза" или "комън-рейл". В Европа вече се правят и устройства, съвместими и с тези агрегати (виж карето),които обаче са доста по-скъпички.

Колата на олио харчи на 100 км толкова, колкото с нафта, даже има случаи, където разходът е с около 10 процента по-нисък. Разликата е в цената - с дизел е 5-6 пъти по-скъпо, а в същото време мощността на мотора се запазва Единственото неудобство за феновете на употребяваното олио е излизащата миризма на пържени картофи или кюфтета от ауспуха (зависи какво е готвено преди това). Запознати твърдят обаче, че с растителната мазнина дизеловият мотор не трака на място, а и не излиза черен неприятен дим от тръбите.

Естествено, ако притежавате джип с по-голям дизелов агрегат, разходът на олио ще се увеличи, но по съотношение с другите горива той ще си остане пак с пъти по-евтин.

Обожаваният от таксиджиите метан е 4 пъти по-скъп от растителната мазнина, а бутилките с този газ също струват по-скъпо от простото устройство, което се монтира в двигателя за придвижване с олио.

Може да карате старата си дизелова кола и без специална джаджа, но съотношението олио към нафта не трябва да надвишава 23 към 77 процента. Тогава обаче ефектът от евтиното гориво е много по-малък и си заслужава само ако си набавяте употребявана растителна мазнина без пари и минавате огромно количество километри.

На всеки 20 000 км е добре да демонтирате и промивате резервоара за олио, ако карате с не много качествено. Елементът на филтъра за олио се сменя също в зависимост от качеството. Ако карате с мазнина, филтрирана на 1 микрон, може да не сменяте филтъра няколко години. Един път на 12 месеца е добре да се проверят подгревните свещи на нагревателя. Ако някоя от тях е изгоряла, трябва да се смени.

Проверявайте често нивото на маслото в картера. Ако то се покачва, това показва, че не достатъчно изгоряло олио минава в картера.

 

Николай Цаневски: Може да филтрирате мазнината през дънки

С Николай Цаневски разговаряме по телефона, след като десетки почитатели на олиото като гориво в интернет препоръчаха устройствата на неговата фирма от Варна като перфектни за движение с мазната течност.

- Г-н Цаневски, откога произвеждате устройства, с които автомобилите изцяло могат да се движат с най-обикновено олио?

- Вече сме от 3 години на пазара и смея да твърдя, че сме единствените, които сглобяваме устройствата с изцяло български детайли. Според клиентите нашите не отстъпват по нищо от германските, които са и по-скъпи. Немските се продават за по 700 евро, а българските - за 690 лв. с ДДС, ако обемът на дизеловия двигател е под 1,7 литра, и 840 лв. при по-мощните агрегати.

- Колко пестеливи българи са се възползвали от вашата услуга?

- У нас сме продали около 100 устройства. Ние работим повече за европейския пазар, най-вече за френския. Търсенето нараства, когато нафтата мине психологическата бариера над 2 лева.

- Кои коли могат да използват олиото като гориво?

- Само дизелови, и то не такива, снабдени с модерните системи "комън-рейл" и "помпа-дюза". Това означава, че всеки, който притежава нафтов автомобил, произведен преди 2000 г., може да се възползва от олиото като гориво. Ако сипвате мазната течност на кола с "комън-рейл", рано или късно ще се скапе моторът, защото електрическата помпа нагнетява постоянно гориво в колектора и по този начин олиото не може да изгори напълно.

- Давате ли някаква гаранция на клиентите?

- 1 година на компонентите, с които е направено устройството. Естествено, гаранция за двигателя не можем да обещаем, защото не знаем в какво състояние е моторът - все пак говорим за коли на над 10-годишна възраст. Освен това водачът трябва да не нарушава и експлотационните параметри, които ние няма как да следим.

- А какво трябва точно да спазва клиентът, за да не му се развали двигателят?

- Задължително е да се пали моторът с дизелово гориво и да се изчака няколко минути, докато антифризът чрез топлообменника подгрее олиото до 80 градуса, които са напълно достатъчни мазнината напълно да изгаря в двигателя. Вечер също трябва да се спазва правилото колата да работи на нафта около 2 минути, преди да я оставите в покой за по-дълго време. Често клиентите не спазват тези изисквания и бързат да стартират колата след много по-малко работене на двигателя на нафта, защото с олио е с пъти по-евтино. Посредством електромагнитните клапани шофьорът избира горивото - нафта при студен двигател и олио при топъл двигател.

- Къде се монтира самото устройство?

- В двигателя. То включва топлообменник, електрически клапани, антифриз, електрическа кутийка и допълнителен резервоар за олиото с вместимост от 25 литра, който обикновено се поставя в багажника и не заема много място, като бутилките с пробан-бутан например. Монтажът не е сложен и всеки технически грамотен човек може да го направи за около 6 часа.

- Могат ли коли без това устройство да се движат с олио?

- Да, но съотношението олио-дизел трябва да е максимум 23 към 77 процента, защото иначе ще възникнат проблеми в уплътненията на буталата на двигателя.

- Всяко използвано олио ли може да служи като гориво?

- Задължително трябва да се филтрира. Ако използвате по-големи количества, може и сами с подръчни средства да си сглобите елементарна система. Ако боравите с по-малко количество олио, може да го избистрите, като например го прецедите през крачолите на стари дънки. По този начин се постига чистота от 8-10 микрона, каквато е и на нафтата, която се продава по бензиностанциите.

- Има ли разлика в разхода на горивото?

- С олио дизеловият автомобил харчи колкото с нафта. Даже някои изследвания доказват, че с употребявана растителна мазнина разходът може да падне с 8-10 процента. Мощността също е идентична. (24часа)

В Европа има специални колонки

От няколко години хиляди пестеливи европейци си слагат уредби за по 500-1000 евро, за да карат старите си дизелови автомобили с олио. В много страни на Стария континент на бензиностанциите освен колонките за биодизел има монтирани и такива с употребявано, но пречистено олио, като цената му е около 60 цента на литър.

Привържениците на растителната мазнина в Германия вече се борят за въвеждането на DIN стандарт за неговото качество - мярка, която предвещава перспективното му бъдеще като гориво за автомобилни двигатели. При определени условия дизеловите агрегати могат да се захранват и с чисто олио (по същия начин, по който бавноборотните корабни двигатели работят с тежък мазут).

Допреди няколко години потребителите на олио купуваха десетки еднолитрови бутилки от евтините магазини и ги изливаха в резервоарите една по една. Желаещите да зареждат с олио сега трябва просто да посетят някоя от стотиците станции за зареждане с олио на територията на Германия (списък има и в интернет). Тези инсталации непрекъснато се модернизират, като междувременно влязоха в експлоатация и първите официално калибровани колонки за зареждане с възможност за плащане с кредитна карта. За да се осъществи професионално и чисто зареждане, пистолетите на колонките трябва да разполагат с автоматични прекъсвачи, пригодени специално за работа с растително масло.

На Запад фирми вече предлагат устройства, малко по-скъпички, които работят не само с предкамерни дизели от края на миналия век, но и с модерни мотори с директно впръскване, които използват чувствителните механизми "помпа дюза" и "комън рейл".

През 1997 г. американецът Джошуа Тайкъл направи обиколка на Америка със своя дизелов ван, зареждайки го с употребено растително масло от фритюрниците на крайпътните заведения от рода на KFC и McDonalds. Тогава авантюристът стана повод за шеги и закачки. Подобни подигравки стават все по-неуместни, като в САЩ вече има немалък брой строителни и селскостопански машини, използващи за гориво именно растително масло. (24часа)

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Кабинет на ретроградния Меркурий

Секретари на президента стават служебни министри Плевнелиев и Радев имат комуникация по имената и е вероятно генералът да ги запази Секретари на президента Росен Плевнелиев плюс 2-ма - 3-ма министри

Над 100 коли с превишена скорост засича полицията в София на ден

Между 100 и 180 шофьори на ден засичат в София камерите на КАТ да карат с превишена скорост. Най-често подобни случаи се засичат на "Околовръстното шосе" в столицата или на големите булеварди.

Финландската “Патрия” дефилира на полигона Тюлбето край Казанлък

72-годишен танкист показа съвременната бронирана машина с идеята да се произвежда в България На полигона Тюлбето край Казанлък Оли Дал се появи като от някаква приказка.

Владислав Горанов: Няма да има хаос при предсрочни избори

Финансовият министър в оставка Владислав Горанов заяви в предаването "Панорама" по БНТ, че ако има предсрочни избори това не означава, че в страната ще има хаос.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

10 дни мъж живя с труповете на майка си и сестра си и умря от студ

Баба Велика починала от инфаркт, ден след нея и дъщеря ѝ - от недохранване Предложихме на Боруджиеви социален асистент, но те отказаха, твърди кметицата на Куклен Цяло семейство умря от глад,

Помиярите повече от армията

Над 30 000 кучета ни хапят по улиците Над 30 хиляди бездомни кучета бродят из страната, пише "Телеграф". Те са повече от армията, която е 26 хиляди. Това сочат данните на общините седмица след като

Новото ляво - в екипа на Радев

Освен основния автор на посланията му от кампанията - журналиста Иво Христов, се очаква имиджмейкъри на “Дондуков” 2 да станат и други лица от кръга млади леви интелектуалци.

Каналджиите вдигнаха двойно мизата за пътя към Европа

Мизата за нелегален трафик на мигранти през границата със Сърбия е скочила двойно през последните месеци, пише "Монитор". Преди каналджиите прибирали от бежанците по 200-300 евро,

Бъчварова: До края на годината ще сме наясно с кандидатурата за еврокомисар

Вицепремиерът в оставка Румяна Бъчварова изрази очакването до края на годината да има яснота около кандидатурата за следващ български еврокомисар. Няма решение, надявам се скоро да сме наясно,

Причината за смъртта на момченцето в Хасково е глад, майката била неадекватна

Момченце на две години и два месеца от хасковското село Николово почина от общо изтощение и глад. Лекарите от спешното отделение в града били потресени от случая, затова му дадоха гласност.

Консултации с топ гастроентеролог от Турция

Университетска болница „Дева Мария“ и Университетска болница „Йедитепе“ Истанбул със съдействието на „Бридж Медикал“ – България Ви канят на консултации с доцент д-р Атакан Йешил.

Бракуват 13 000 литра кръв годишно

Повече от 13 000 литра кръв се бракуват всяка година заради съмнения в дарителя и качеството. Контролът се е затегнал още повече след скандалния случай в Русе, при който на пациент бе прелята кръв,

Мъртво тригодишно дете е откарано в хасковската болница

3-годишно момченце от с. Николово е докарано в хасковската МБАЛ мъртво. За това съобщи директорът на болницата д-р Георги Гелов, цитиран от haskovo.net.

Изолираха парагрипен вирус, грип няма

"В последните 2 седмици няма изолирани грипни вируси, тъй като и обстановката в страната е спокойна и се изпращат по малко проби от болниците. За втора поредна седмица бе изолиран парагрипен вирус",

„Виното на столетника” за здраво сърце и повишено либидо

„Виното на столетника” за здраво сърце и повишено либидо! Тибетският чай с16 билки на Изток е познат от хилядолетия като „Виното на столетника”. У нас идва с търговското наименование „Вигард”.

Рекламация от почивка до 14 дни след връщането

Нова рубрика “Потребителски наръчник за Коледа и Нова година” стартираха “24 часа” и Комисията за защита на потребителите. В нея експертите отговарят на въпроси как по-добре да защитим правата си и

Конфискуваха 255 кг риба и съставиха 4 акта при извънредните проверки за Никулден

Българската агенция по безопасност на храните конфискува 255 килограма риба и състави 4 акта в резултат на извънредните проверки за Никулден. Най-голямото количество риба,

Двуцифрен ръст на туристите в България през 2016 година

Председателят на Института за анализи и оценка в туризма Румен Драганов обяви пред БНР, че се е сбъднала прогнозата за двуцифрен ръст на броя на туристите през тази година.

Шефът на Amazon: Първата ни продажба бе в България

Откривателят и изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос разкри, че е продал първия си продукт в България. Видеото не е ново, но едва сега придоби популярност в България.

На 12 декември в София диригентът Найден Тодоров и Нешка Робева представят комбинация между класика и фолклор в “Търси се Фигаро”

За изкуството и въображението няма граници, а доказателството е изключително успешното турне “Търси се Фигаро – Последната грешка на Нешка”, което на 12 декември ще премине през София (Зала 1, НДК).

Ивелина Василева: Изпълнихме програма „Околна среда 2007-2013 г.“ на 99,85%

„Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.“ се очаква да бъде изпълнена на 99,85%, което е близо до съвършените 100%. Гордея се с факта, че от програма в риск тя се превърна в една от