Ферари и порше за 1/2 милион "изчезват" в ДДС афера с внос на коли

https://www.24chasa.bg/Article/2110686 www.24chasa.bg

Два автомобила - ферари и порше, за над половин милион лева буквално се изпаряват на път от Германия за България в една от най-новите схеми за данъчни измами при внос на автомобили, научи “24 часа” от разследващи.
 В аферата за укриване на ДДС има и ужилена реално действаща наша фирма, която един ден научава, че уж е поръчала и по документи получили пратка от 5 лимузини, най-скъпата от които струва 173 хил. евро, а най-евтината е за “скромните” 30 000 лева.
 Всъщност двете “изчезнали” луксозни спортни возила вече вероятно се карат от новите им горди собственици в Арабския свят, а в същото време само от тази афера българският бюджет е ощетен със 167 хиляди лева ДДС.
Това показват данните на столичната полиция само по едно от разследванията за укриване на ДДС и други налози от търговци и вносители на автомобили у нас, което се провежда в момента.
 Само в София всеки месец Икономическа полиция разследва между 5 и 8 сигнала за сериозни данъчни престъпления или измами при внос на коли. Официални данни за легално или нелегално докарани у нас возила няма, но според Асоциацията на вносителите на автомобили от средно 700 хил. коли втора употреба, които се продават у нас годишно,
поне за
300 000
не се плащат
никакви данъци
на държавата


Експерти изчисляват, че загубите за бюджета са над 100 млн. лева, като невнасяне на ДДС има засечено както при едрите така и при по-дребните търговци.
 Аферата с лимузините от Германия се разплита след като немските власти изпращат информация до българската Национална агенция за приходите (НАП) за сключена сделка, при която български едър търговец е заявил, че ще внесе ДДС у нас.
Когато данъчните викат управителя на реално съществуващата фирма обаче, се оказва, че той е, меко казано много изненадан от сделката и изобщо нито е поръчвал, а още по-малко получавал
5-те коли,
струващи общо
над 800 000 лева


Проверка на документите бързо установява, че подписите от името на същия управител са фалшиви. Щом с аферата се заема столичната полиция, бързо става ясно, че от петте автомобила двата най-скъпи - поръчкови модели на ферари и порше, са изчезнали и по документи изобщо не са влизали в България.
Смята се, че спортните лимузини все пак са докарани с автовоз за кратко у нас, но светкавично са били претоварени и
изпратени за
заможни клиенти
в Близкия изток
Останалите 3 автомобила, чиято цена е около 300 хил. лева, се появяват с фалшиви документи, че немската фирма ги е продала на някой германски гражданин, който пък след това препродава колата на българин. Така сделката по документи е между две физически лица и никой не внася данък.
 Малко по-късно возилата са продадени на добросъвестни купувачи, като отново в хазната не е влязла нито стотинка. При разследването на СДВР става ясно, че дедесарите са се сдобили предварително с данните на реално действащата фирма и са ги използвали в измамната схема.
Фирмите - изкупителни жертви, в повечето случаи са сериозни дружества, които работят с чужди бизнеспартньори и за тях има гаранции в немската или друга европейска система, обясняват криминалисти. Те установили, че в няколкото подобни случая престъпниците подбирали фирми с добро име в Европа. В тази схема за първи път вече са установени всички участници във веригата - от управителя на немската фирма продавач до българските посредници в измамата. Преди дни материалите са били предадени на прокуратурата, която предстои да реши на кои от участниците в аферата какви обвинения ще повдигне. Освен тази схема с използването на чужди фирмени данни често големи фирми укриват ДДС и други данъци като внасят коли чрез кръг от кухи фирми “бушони” или чрез познатите “ДДС вериги”.
Схемата работи, като голяма
автокъща внася
поне 100 коли
на името на
 фирма, регистрирана на малограмотен ром. Докато този безработен още не е дерегистриран по ДДС, той извършва редовни продажби на няколко други фирми, които са реални.
В същото време основната автокъща стопанисва голям терен, на който има поне 100 автомобила. Но пак по документи голяма част от тези коли са чужди, защото са на взети под наем паркоместа от веригата кухи фирми.

Накрая тази фирма, на чието име са внесени возилата, се препродава на друг ром или на някой неграмотен, за да се скъса връзката.
Средно от 100 внесени коли по този начин се “покриват” сделките с поне 80 от тях, които се разпръскват по малките дружества. А те си имат документи, освен че са наели паркомясто в дадена автокъща, отделно и че плащат за консултантски услуги, че им продават автомобилите.
Реално целият оборот и печалбата се получават от една и съща фирма, но тя плаща поне 5 пъти по-малки данъци, останалото се начислява на фиктивните фирми, разказват за схемата експерти.
 Най-често използваната схема сред дребните търговци пък е да принуждават крайния клиент, който си купува кола,
да попълва
фалшиви
договори и
декларация,
 в които е написано, че е бил в чужбина и е купил колата от частно лице в Италия или Германия.
 “В тези случаи, които са хиляди всяка година, обаче отговорност носи и самият купувач, който е попълнил невярна декларация в КАТ, че е купил и докарал новата кола от чужбина. А често се оказва, че той никога не е напускал пределите на страната”, обясняват служители на МВР.
Част от схемите за данъчни измами при внос на коли изскочиха преди месеци при проверка на дирекция “Вътрешна сигурност” на МВР в столичния КАТ.
Тогава агентите спипаха и двама действащи катаджии на каналите, които са работели в
престъпни схеми
за регистрация
 на коли срещу рушвети. При разследването обаче станало ясно, че нарушения на закона има по цялата верига при вноса и регистрацията на автомобили втора употреба.
 
“Губиш” си големия талон,
не плащаш автоданък

Една от използваните схеми за неплащане на натрупан местен данък за притежаване на автомобил пък била чрез уж изгубването на големия и малкия талон на автомобила. Това разкриха офицери от МВР, които разследваха аферите с подкупи в КАТ - София преди няколко месеца.
Схемата работела безотказно, като се използвала най-вече от собственици на по-мощни автомобили, които не заявяват, че са купили возило, в общината и за няколко години натрупват дължим данък от поне няколко хиляди лева.
Когато дойде моментът да продадат автомобила обаче, за да сключат сделка, им е необходима бележка, че са платили местния налог. Елегантната измама, която се прилагала в този случай, е малко преди препродажбата собственикът да заяви в Пътна полиция, че са му откраднали или е загубил документите за колата. Щом попълни декларация, че липсват и големият, и малкият регистрационен талон, в КАТ задължително издават напълно нова регистрация на колата, сменят се номерата на автомобила и всички документи.
След това с новата “самоличност” на возилото собственикът го регистрира в общинато като новозакупена и си получава бележката срещу много малка вноска, разказват за схемата криминалисти. Така вече собственикът е свободен без проблем да продаде колата си. По-малко елегантният начин за спасяване от данък е, като направо изцяло се фалшифицира бележка от данъчната служба за платен данък пак в случай, че возилото не е регистрирано в общината. На всички тези злоупотреби може рязко да бъде сложен край, ако най-сетне информационните мрежи на КАТ, НАП и общините бъдат свързани. За това се говори от години, но все още не е факт, коментират експерти.

Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили: 

Половината търговци
са в сивия сектор

- Г-н Доросиев, каква е ситуацията в момента на пазара на автомобили втора употреба?
- От година и половина - две бележим ръст в продажбите за сметка на вносителите на нови автомобили. Цяла Европа е в криза и несигурността, която чувстват хората, ги кара да не купуват нови автомобили, а такива на няколко годсини на по-добра цена.
Над 80 процента от колите, които се внасят в България, са от Италия.
- По данни на вашата асоциация колко процента от работещите фирми за внос на автомобили в момента са в сивия сектор?
- Преди години към 70 процента бяха в сивия сектор. Предишното правителство обаче успя да затегне контрола.
Знаете, че се прекратиха много договори на тържища и автоборси, които отдаваха паркоместа и по този начин даваха възможност за незаконна печалба на дребните фирми. Но и в момента мисля, че около половината от търговците в бранша не плащат данъци и са в сивия сектор.
Голям процент от автомобилите, които се продават, без да се внася нито стотинка данък, се предлагат по борси и автокъщи в провинцията. Мога да дам за пример района около Дупница, Врачанско и тържището край Пловдив. Повечето търговци внасят колите, без да ги зачисляват на фирмите си, правят празен договор с продавача от чужбина и като се яви клиентът, директно пишат автомобила на негово име. Така все едно реалният търговец изобщо не е внесъл нищо, а клиентът си го е докарал.


- Колко са по ваши наблюдения общо фирмите в България и колко са регистрирани във вашата асоциация?
- При нас в момента членуват около 100 сериозни фирми за внос на автомобили. В България по наши данни има над 350 по-големи автокъщи и фирми, които внасят коли. Дребните търговци сигурно са много повече.
Те си купуват паркоместа и оставят там на съхранение внесени по няколко коли и много често са в сивия сектор. Това е една гилдия, която според мен трябва да се ограничи със закон, защото това е и нелоялна конкуренция. Тези търговци са готови да направят всякаква сделка, могат да си позволят дори да продадат автомобила с печалба 300-400 лева печалба. Причината е, че ако продадат 5 такива коли месечно, си връзват бюджета. Докато ние, легалните търговци, на всеки автомобил отчисляваме задължително ДДС, данък печалба и т.н. Нашите членове са големи фирми, като всяка внася хиляди левове ДДС всеки месец. Отделно плащаме данък печалба.
- Крайният купувач на кола може ли да е потърпевш от подобен нелегален автотърговец?
- Проблем е, че карат клиентите да попълват неверни декларации как е купена и как е дошла колата до България.
Аз съветвам всеки човек, който би искал да си купи автомобил втора употреба, да посети автокъщи, които носят знака на нашата асоциация, защото те са проверени и са лоялни търговци. Една легитимна автокъща дава всички документи и гарантира произхода на автомобила, което е много важно. А един полулегален или изцяло нелегален търговец може да продаде на добросъвестен клиент автомобил, който в КАТ да се окаже, че е обявен за издирване или е откраднат някъде из Европа. Когато това стане ясно, ако името на търговеца не фигурира никъде в документите, а клиентът е обявил, че сам е внесъл колата, то той ще бъде ощетен. А после и няма как да намери конкретния търговец и да си търси правата.
- Какво може да направи държавата, за да ограничи сивия сектор при автотърговците?
- Държавата трябва да намери нужния подход. Според мен единият от възможните начини за по-голям контрол при вноса на автомобили е по някакъв начин да се води отчет какво минава през границите. Може да е задължително при регистрация на нововнесена кола да се взема и бележка от граничните власти.

 

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Зрелищен масов бой си спретнаха ултраси на "Левски" и ЦСКА. Футболните хулигани уговарят мелето в двора на гимназията "Вела Пеева" във Велико Търново и се маризят до кръв, като крайни победители излизат "сините" привърженици. Информацията "България Днес" научи от запалянковци и е потвърдена и от директора на школото Ангел Янчев.

Актрисата Деси Бакърджиева се зарадва изключително много при срещата си със свой стар познайник, видя "България Днес". Екранната доктор Хинова от сериала "Откраднат живот" случайно се видя с приятел, с когото не е общувала от дълго време. Деси едва разпозна старата си дружка, но след това двамата си побъбриха надълго и нашироко пред Народния

Венцислав Мартинов е хуморист имитатор, режисьор, продуцент и автор на текстове за поп песни и телевизионни сценарии. Роден е на 9 януари 1959 г. в София. Завършил е ВИИ "Карл Маркс" (дн. УНСС) със специалност "Счетоводна отчетност" и Института за театър, музика и кинематография "Николай Черкасов" (Санкт Петербург, Русия),