Искам да си карам колелото

https://www.24chasa.bg/Article/2200580 www.24chasa.bg
В Лондон всяка година по традиция се организира шествие на голи колоездачи. СНИМКА: РОЙТЕРС

65 голи мацки яхват велосипеди през 1978 г., за да се снимат в клип на "Куин" в Лондон. Телата им почти не се виждат във видеото, защото са използвани доста ефекти, но някои държави го забраняват. Фирмата "Халфърдс", която дава колелетата, е толкова скандализирана, че иска от рок бандата да смени всичките им седалки.

В парчето "Колоездачно състезание", към което е провокативният клип, всъщност няма нищо скандално. Фреди Мъркюри пее, че не иска да се съобразява с измислени герои като Франкенщайн и Супермен, а просто да си кара колелото.

Нещо подобно казват и хилядите млади хора, които повече от месец и половина блокират вечер движението в София. Голяма част от тях идват с велосипедите си, защото за тях те са предпочитаното средство за движение в града. Носят плакати срещу политическия Франкенщайн и настояват да живеят свободно. Според повечето политолози каузата им е обречена на неуспех, ако не излъчат свои лидери и не отправят по-конкретни искания. Протестиращите обаче, изглежда, нямат намерение да се вслушват в съветите им, а налагат промяната чрез поведението си.

Първата стъпка към нея вече е факт. Заради блокадите на демонстрантите центърът на София е безопасно и приятно място за каране на колело, както е в повечето европейски столици. Да се случи това, се говори от години, но до момента все се появяваха някакви съображения да не бъдат отвоювани площи от автомобилите за гражданите.

Без това да е голямата им цел, протестиращите срещу кабинета показаха, че в подобна промяна няма нищо драматично. Автомобилите си намират заобиколни маршрути, а стотици столичани усещат какво е да не зависиш от натоварения трафик и да не харчиш пари за транспорт, защото се придвижват с колела. Не всички от тях ходят на антиправителствените протести и са противници на консуматорското общество, но са привлечени от необичайния бонус на протестите. Затова ще бъде жалко, ако тази малка гражданска победа не бъде оценена, съхранена и доразвита с конкретни идеи за повече място в София за колоездачите.

Още повече че придвижването с велосипед започва да се превръща в кауза за много млади хора по света, които не са доволни от заобикалящата ги среда в големите градове и искат да живеят здравословно.

Те се организират в интернет и правят кампании за ползата от въртенето на педали. Една от най-провокативните е римейк на клипа на "Куин" и се нарича Световен ден на голото колоездене. До момента в нея са се включили 70 града от 20 държави. Между тях са почти всички членуващи в ЕС страни. България обаче не е, което е необяснимо, тъй като София е начело на европейски класации по мръсен въздух заедно с Букурещ. Призивът към участниците в световния ден е да се съблекат, колкото посмеят, за да покажат уязвимостта на колоездачите в градска среда и да се противопоставят на бълващите отрови автомобили.

Англичаните например луднаха по велосипедите след Олимпиадата миналата година. Причината не бяха многото затворени улици в Лондон, а успехите на британските колоездачи. Първото място на Брадли Уигинс, както и победата му на престижната колоездачна обиколка на Франция вдъхнови много граждани на Острова да се качат на две колела.

Веригата магазини "Халфърдс" съобщи, че продажбите на колелета непрекъснато растат. От пуснатата специална серия с името на олимпийската медалистка Виктория Пенделтън са продадени 70% повече велосипеди през тази година. За да задоволи повишеното търсене, на фирмата се е наложило да разкрие нови щандове за части и аксесоари. Бизнесът на майсторите на велосипеди пък се е увеличил с 32 процента. Манията е толкова голяма, че има повишено търсене дори на домашни тренажори, които да се ползват, когато времето е дъждовно.

Компанията "Бромптън", която произвежда сгъваеми колелета, също се похвали с повишено търсене. Тя е създадена през 1976 г. от англичанина Андрю Ричи. В прибрано положение нейните велосипеди са големи колкото пътна чанта и без проблем могат да се носят в обществения транспорт, но са доста по-скъпи от обикновените. Цените им започват от 540 паунда (1224 лв.). През 2002 г. фирмата е произвеждала около 6000 на година, а през миналата бълва на пазара 40 000.

Британски депутати веднага отговориха на обществения интерес и създадоха велогрупа, която да изследва тенденциите.

Те са изчислили, че в момента се инвестира само един паунд на човек годишно за изграждане на велоалеи, а е необходимо те да станат десет. Освен това предлагат общините да бъдат задължени да включват трасета за колела в новите си инфраструктурни планове. Амбицията им е една четвърт от всички пътувания във Великобритания да се извършват на две колела през 2050 г. Освен от спортисти планът им е подкрепен от известни бизнесмени, сред които собственикът на "Върджин" Ричард Брансън.

Един от първите дебати след лятната почивка на парламента в Лондон на втори септември ще бъде точно план за подобряване на условията за каране на велосипеди. Транспортното министерство съобщи, че предвижда поставяне на ново покритие на 80% от пътищата във Великобритания и осигуряване на достъп за колоездачи до 20 процента от тях.

Най-доброто място за велосипедисти на Острова е Кеймбридж. Всяко едно от три пътешествия в университетския град се извършва на две колела. Там има повече велоалеи и повече велопаркинги, отколкото където и да е другаде в страната.

Британската столица също тръгна по този път, след като Борис Джонсън пое нейното управление. Лондонският кмет е известен колоездач и преди три години въведе услуга "велосипед под наем". Първоначално бяха пуснати 5000 колела, които можеха да бъдат наети от 315 места. През миналата година станаха 8000, като схемата за пътуване с тях обхваща 44 кв. км.

Тъй като те се движат по специални обезопасени алеи, до момента има само една жертва. Наемането им е лесно, плаща се чрез банкова карта на място. Може да се направи и абонамент чрез сайта на лондонското кметство, срещу който получаваш специален ключ за тях. Ако го използваш под половин час, е безплатно, а един час струва един паунд. По време на Олимпийските игри бе поставен рекорд от 47 105 ползвани колела под наем за ден.

Велосипедите са толкова популярни, че станаха известни като "борисбайк". Плановете на кмета Джонсън са да превърне Лондон в град на колоездачи и пешеходци. Той се надява велосипедите под наем да станат толкова известен символ на британската столица, колкото са черните таксита и червените двуетажни автобуси. Те вече са и добър източник на приходи за кметството. Дневната печалба е 3370 паунда.

В България подобни инициативи едва прохождат. Преди месец Бургас пусна велосипеди под наем и първите съобщения са, че интересът към тях е голям. Столична община от доста време обещава да въведе такава услуга, но все още не го е направила. Сегашните протести са добър повод да се реализират тези намерения, или поне да се намери решение как завоюваните от протестиращите зони да останат винаги така красиви - пълни с разхождащи се хора и играещи около тях деца.

Рафи Бохосян карал зайката на баща си,
Стефан Диомов иска да направи Бургас велосипеден град

Червено колело "Зайка" с каучукови гуми, наследено от баща му - това била една от най-големите гордости на Рафи Бохосян като дете. Още от малък той започва да се учи на велосипед - първо с помощни гуми, а после уверено кара без проблеми. Дори на зайката се качва със свои приятели - возят се по двама-трима души накуп.

Още си спомня на една почивка със семейството си в Хасково как искал да покаже колко бързо може да кара. Без да иска обаче, настиска предната спирачка, излита от велосипеда и силно се удря. "Плачех от болка, но оттогава съм станал по-съвестен колоездач", смее се победителят от шоутата "Х фактор" и "Като две капки вода".

Когато пораства, му купуват спортен беемхикс. "Беше бяло-розов. Опитвах се даже и да скачам с него, но не стана", разказва Рафи. Сега, когато живее вече в София, а не в родния Бургас, продължава да се придвижва с колело. Макар че от победата си в "Като две капки вода" спечели чисто нова кола, той все още няма книжка. "Колелото си е колело - така се придвижвам много лесно. Другият ми вариант е с метро", обяснява Бохосян.

Друго популярно лице - актьорът Владо Пенев, има шофьорска книжка, но не кара кола, а предпочита велосипед. Показа го и докато беше министър на културата в служебното правителство. Често хората, минаващи през министерството, можеха да видят как той си тръгва от работа с официален костюм и на колело.

Колело от същата марка, която кара Пенев - "Драг", но в други цветове - черно-бяло, има и Юксел Кадриев. Водещият на новините по Би Ти Ви го кара всеки ден, след като му отнеха шофьорската книжка за шофиране в нетрезво състояние.

Вече трета година композиторът Стефан Диомов се опитва да популяризира велотранспорта сред бургазлии, като прави концерти в Морската градина, посветени на каузата. През 2011 г. той застава зад кампанията на Община Бургас под надслов "Бургас - велосипеден град". За да го подкрепи, миналата година Развигор Попов се качи на велосипеда си и отиде така до сцената. Певецът е добър на колелото и поддържа форма с него, когато има време.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Орлин Павлов изпя хитови свои парчета на представянето на новия сезон на сериала "Скъпи наследници" по bTV в кино "Люмиер" вчера. Освен него присъстваха Даяна Ханджиева, Китодар Тодоров, Рая Пеева и Веселин

Четири умни и възпитани българчета живеят в тежки условия и мизерстват! Павлинка (3 г.), Александър (4 г.), Борис (5 г.) и Емилия (7 г.) са много усмихнати и рецитират стихотворения, но са принудени да спят на земята. В дома им дълго време няма обзавеждане, храната често не достига, а 29-годишната им майка Боряна е принудена да ги отглежда сама в

Фолкпевицата Преслава вече е на крака и прави разходки след раждането! Екип на "България Днес" засне изпълнителката във вторник - пет дни след раждането на първото й отроче в столична болница. Преслава изглеждаше начумерена и сърдита, като от нея не грееше типичното майчинско щастие. Редом до нея беше и любимият й Павел,