Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е

https://www.24chasa.bg/Article/2384272 Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е www.24chasa.bg

Георги Кадиев

В НАЧАЛОТО на октомври Министерството на финансите внесе предложения за промени в Закона за местни данъци и такси, сред които и премахване на едно данъчно облекчение за собствениците на даден вид леки автомобили. 

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева 

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ Министерството на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2, да не ползват 50% намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща, би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30% отстъпка, а не с 50% отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50% ще ползват само собственици на автомобили с двигатели МЕвро 5 и 6.
Предложението се върти из Министерството на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2,4 млн. автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2,4 млн. автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка според МФ.
Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори, няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1,2 милиона. Отново по груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход за общините би билоколо 40-50 млн. лева (тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата), от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50% на 30% и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи, не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние ще увеличим с 3% от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.
Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили, граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат един-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.
Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно. Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100% събираемост вместо сегашната около 70%.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката “данък МПС” в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък 2000 х 0, 06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.
Сами преценете кое е по-справедливо.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

За Кудоглу, дарителството и втория акъл на българина

Да се запише в закона, че дарените имоти не се продават и точка ВСЯКО зло за добро! Покрай изгорелите тютюневи складове в Пловдив от една седмица се говори непрекъснато за Кудоглу.

3 жени да ни изберат президент в Брюксел

Имаме си челен пример в историята - строителят Стамболов и ВНС така изпратиха трима във Виена ИМА решение на главоблъсканиците около българския президент.

Колко искаш за човечност, шофьоре?

Отказаната помощ на инвалид - позор и деградация БОЯ се, че думата човечност вече придобива нездрава конотация, както е модерно да се казва. И както май става модерно - да пренебрегваме нормалните

За обществените къпални, дисциплината и олимпизма

Осем забрани в плувен комплекс край София, които никой не спазва ОТКРИТИЯТ обществен басейн в България е съвършено и неподправено риалити. Няма нужда от Нико Тупарев, кастинги, психолози,

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

БСП върна правото на първа брачна нощ

Ами ако сега ГЕРБ произведе Бойко маршал? Или дори генералисимус? РЕШЕНИЕТО на елита на БСП да предложи ген. Радев за президентски кандидат напомня една мила средновековна традиция – правото на

Къде са децата ни в новия технократски свят

На пазара на труда все повече се търси математическо познание. Китайците са там, а българите? ВЪЗПИТАНИКЪТ на английската гимназия в Бургас Георги Бошев на шампионат в САЩ стана световен шампион по

105 милиона тъга за футбола

РЯДКО си позволявам да говоря по теми извън пределите на страната, но тези дни наглостта на Жозе Моуриньо мина всички граници, удари облаците и аз просто не издържах.

Пази моториста? Дай, преди да поискаш!

Когато започнем да караме по правилата, общественото мнение за нас ще се промени ОТ ДОСТА време се ядосвам на призивите “Пази моториста”. Аз, мотористът!

Когато се наводни къщата на съседа

На Балканите сме като шарена черга БРАТ брата не храни, тежко му, който го няма. Народните мъдрости са проверени в своята истинност, защото са плод на вековен опит.

  • Важно е да има лекарства за болните

    Пазар, пазар, но нещата стигнаха дотам, че над 3000 лекарства са изтеглени от българския пазар и болните не могат да си ги купуват у нас. Ясно е, че това положение трябва да се промени, защото едно са интересите на частните фармацевтични компании и търговците, съвсем друго - необходимостта хората да се лекуват.
  • За Кудоглу, дарителството и втория акъл на българина

    Да се запише в закона, че дарените имоти не се продават и точка ВСЯКО зло за добро! Покрай изгорелите тютюневи складове в Пловдив от една седмица се говори непрекъснато за Кудоглу. Какъв голям българин бил, как бил спечелил, пък как бил дарявал от спечеленото. Здравни центрове, сиропиталища, училища,