Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е

Георги Кадиев

В НАЧАЛОТО на октомври Министерството на финансите внесе предложения за промени в Закона за местни данъци и такси, сред които и премахване на едно данъчно облекчение за собствениците на даден вид леки автомобили. 

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева 

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ Министерството на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2, да не ползват 50% намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща, би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30% отстъпка, а не с 50% отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50% ще ползват само собственици на автомобили с двигатели МЕвро 5 и 6.
Предложението се върти из Министерството на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2,4 млн. автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2,4 млн. автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка според МФ.
Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори, няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1,2 милиона. Отново по груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход за общините би билоколо 40-50 млн. лева (тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата), от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50% на 30% и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи, не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние ще увеличим с 3% от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.
Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили, граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат един-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.
Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно. Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100% събираемост вместо сегашната около 70%.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката “данък МПС” в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък 2000 х 0, 06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.
Сами преценете кое е по-справедливо.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

В посолството ни в Лондон някой инсценира скандал с премиера

Чест прави на Борисов и министрите му, че запазиха спокойствие, но заради провокациите не се получи добър разговор ЗА ЖАЛОСТ срещата на премиера с българите в Лондон протече в лош тон,

Как децата да четат Вазов

Образователната система е ужасно изостанала от съвременния живот ДВЕ НАПРЕД, една назад. В този ритъм се движи реформата в българското образование. Стъпката напред беше приемането най-после на

Топ 5 на филмите, които НЕ трябва да гледате през 2016 г.

Леонардо ди Каприо ще вземе оскара, към който толкова драпа, точно за ролята, за която най-малко го заслужава “ОМРАЗНИТЕ осем” определено е най-претенциозната тъпотия,

Да наречем площада пред “Св. Ал. Невски” на Желю Желев

Покойният президент стана името на нашето желание за свобода, демокрация и справедливост, а на площада бяха първите митинги НА 30 ЯНУАРИ 2016 г. се навърши една година от смъртта на Желю Желев -

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Защо държавният дълг не се увеличава?

Три са факторите: по-високият растеж, дефицитът в бюджета и лихвените проценти по дълга намаляха значително В ПОСЛЕДНИЯ работен ден на януари правителството публикува няколко ключови фискални

Оцененият лекар е обществен капитал

ДЕБАТ  "Лекарите, на които вярваме" “Глаксо Смит Клайн” има мисията да подпомага хората да правят повече, да се чувстват по-добре и да живеят по-дълго GSK (“Глаксо Смит Клайн”) e компания,

О, неразумни и юроде, поради что се срамиш да се наречеш Робинзон Крузо

“История славянобългарска” не е литературно произведение, което да бъде четено от шестокласници Голяма драма в държавата отново. Този път заради отец Паисий.

Правиш къща - наказват те жестоко

Как постъпили османлиите с прапрадядо ми и областен комитет на КПСС с български работници ИМАМ прапрадядо, разчекнат от османлиите от два коня, защото отказал да им каже откъде има пари да прави

Русия страда от енергийното си богатство

Поевтиняването на петрола повлече и курса на рублата ОТ 15 години експертите бият тревога, а властите обещават да реагират. Напразно – Русия остава твърде зависима от петролните добиви,

  • Децата на баба и дядо

    Историята на 18-годишния Павлин трогна до сълзи хиляди във фейсбук. (Виж ТУК) Хиляди други български деца живеят детство като неговото - те са децата на баба и дядо, понякога - на леля и чичо, други пък се самоотглеждат без никакви близки. Защото родителите им са някъде на гурбет, прокудени от дългогодишна безработица или мизерни заплати.
  • В посолството ни в Лондон някой инсценира скандал с премиера

    Чест прави на Борисов и министрите му, че запазиха спокойствие, но заради провокациите не се получи добър разговор ЗА ЖАЛОСТ срещата на премиера с българите в Лондон протече в лош тон, съпроводен от агресивно и грубо отношение на много от присъстващите сънародници. Доминираха въпроси, които не бяха добре обмислени,