Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е

https://www.24chasa.bg/Article/2384272 www.24chasa.bg

Георги Кадиев

В НАЧАЛОТО на октомври Министерството на финансите внесе предложения за промени в Закона за местни данъци и такси, сред които и премахване на едно данъчно облекчение за собствениците на даден вид леки автомобили. 

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева 

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ Министерството на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2, да не ползват 50% намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща, би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30% отстъпка, а не с 50% отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50% ще ползват само собственици на автомобили с двигатели МЕвро 5 и 6.
Предложението се върти из Министерството на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2,4 млн. автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2,4 млн. автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка според МФ.
Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори, няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1,2 милиона. Отново по груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход за общините би билоколо 40-50 млн. лева (тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата), от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50% на 30% и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи, не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние ще увеличим с 3% от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.
Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили, граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат един-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.
Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно. Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100% събираемост вместо сегашната около 70%.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката “данък МПС” в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък 2000 х 0, 06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.
Сами преценете кое е по-справедливо.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • Лекарството споделени услуги

    Споделени услуги се нарича лекарството, което ще намали с една трета огромната за мащабите на държавата ни администрация. Предлага ни го Световната банка.  Планът е, вместо всяко държавно ведомство и регионалните му структури да си имат свои счетоводители, ейчари и айти спецове, да се ползват централизирани структури.
  • Да биеш учител, е като да удариш майка си

    Училището става последна грижа за децата, лишени от родителско внимание. Компенсират с агресия ОТКРИХМЕ новата учебна година както винаги с много емоции, настроение и различни статистики, които медиите ни поднесоха - за броя на първокласниците, за отпадналите ученици и за завърналите се в училище, за незаети учителски места,