Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е

https://www.24chasa.bg/Article/2384272 Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е Данъкът за коли - в цената на бензина, по-справедливо е www.24chasa.bg

Георги Кадиев

В НАЧАЛОТО на октомври Министерството на финансите внесе предложения за промени в Закона за местни данъци и такси, сред които и премахване на едно данъчно облекчение за собствениците на даден вид леки автомобили. 

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева 

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ Министерството на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2, да не ползват 50% намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща, би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30% отстъпка, а не с 50% отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50% ще ползват само собственици на автомобили с двигатели МЕвро 5 и 6.
Предложението се върти из Министерството на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2,4 млн. автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2,4 млн. автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка според МФ.
Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори, няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1,2 милиона. Отново по груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход за общините би билоколо 40-50 млн. лева (тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата), от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50% на 30% и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи, не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние ще увеличим с 3% от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.
Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили, граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат един-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.
Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно. Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100% събираемост вместо сегашната около 70%.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката “данък МПС” в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък 2000 х 0, 06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.
Сами преценете кое е по-справедливо.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментар на седмицата №2: Дрънкала от градския комфорт се подиграват със зимната криза

Ако не беше взела мерки, държавата щеше да е виновна. Като взе мерки- пак е виновна ПИСНА МИ да чета подигравки, свързани със зимната криза. В момента поредният лайномет се изказва по една телевизия

На световно с 48 отбора поне няма да сме четвърти в групата

От разширяването ще спечелят богатите държави и бедните отбори, но не европейските След като Джани Инфантино в тандем с Мишел Платини разшири участниците на европейските първенства до почти

Зебрата не трябва да е пътека на смъртта

Дава се предимство на силния: пресичаш, кръстиш се, ако оцелееш - оцелееш. Ако не - проблемът е твой ПРЕДЛОЖЕНИЕТО за промени в Закона за движение по пътищата, което направиха колегите ми от ГЕРБ,

Какво да правим, ако токът не достига

Румъния ни отказа, но това не значи да зачеркнем регионалния пазар ХОРА и експерти се тревожат от пиковото потребление на електричество в студеното време. Казват: ето, трябваше да построим “Белене”.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Стига сме живели в миналото

Всеки е рецитирал клетвата на чавдарчето, не ви ли писна от това? СТЕФАН Цанев отказал награда, защото същата била дадена на Димитър Иванов. Нищо, че още заповедта не била подписана.

За правото на промяна, или как оценяваме хората

Стефан Цанев е честен и принципен човек, опитите да бъде принизен са жалки ОТКАЗВАНЕТО на наградата “Златен век” от Стефан Цанев, която Министерството на културата предвиждаше да му даде,

Дрънкала от градския комфорт се подиграват със зимната криза

Ако не беше взела мерки, държавата щеше да е виновна. Като взе мерки- пак е виновна ПИСНА МИ да чета подигравки, свързани със зимната криза. В момента поредният лайномет се изказва по една телевизия

Тройно повече коли за 30 г. - вече се задръстват и магистрали

До 2020 г. сигурно ще станат 4 милиона ЗА три десетилетия броят на автомобилите в България се е увеличил тройно. Според статистическите годишници на Националния статистически институт през 1985 г.

Годината във фейсбук предварително по месеци

През март Зукърбърг ще ни продаде на лукавия, ако не копираме едно съобщение, и това ще засенчи изборите НОВАТА 2017 г. едва започна, но Бог, Мохамед, Тор,

84% от мъжете на средна възраст нямат пълноценен полов живот

Повече от 2/3 от мъжете на средна възраст нямат пълноценен полов живот поради физическа невъзможност да задържат достатъчно дълго време ерекцията, показват данни от световната здравна статистика.

Внимание: хипереластични деца

Храни боклуци пораждат синдрома на хипермобилност, който не е синоним на грация, а сигнал за риск. Сред днешните деца все по-често се среща хипереластичният синдром.

Домакинската работа гори повече калории от спорта?

Половин час метене се равнява на същия брой калории, които се съдържат в едно кенче кола, съобщава The Independent. За тези, които с нежелание почистват домовете си,

Въглищата са тайната на перфектната кожа

Вече можем да открием въглищата като съставка на маски за лице, почистващи продукти, дори паста за зъби, пише The Independent. Освен с асоциации за лятно барбекю или топлата камина на Коледа,

Консумацията на червени люти чушки допринася за намаляване на смъртността

Учени от университета на Върмонт установиха, че консумацията на червени люти чушки може да намали смъртността, съобщи ЮПИ, цитирана от БТА. Било констатирано 13-процентно намаляване на общата

Много хора са готови да се откажат дори от майките си в замяна на незабавно отслабване

През януари част от хората все още се опитват да спазват целта да се преборят с наднорменото тегло, която са си поставили преди настъпването на новата година.

Слънчев бряг е втората най-евтина дестинация за екскурзия за британците през 2017 г.

България се нареди до Португалия и Япония като най-предпочитаните дестинации за туризъм от британците през 2017 г. Това показва последното проучване Holiday Barometer,

Петър Кънев след визита в руския парламент: Питат за туризма и за санкциите

Поредица срещи на високо ниво, сред които и с първия заместник-председател на Руския парламент Иван Мельников, проведе народният представител от парламентарната група на коалиция „БСП лява България”

Едва 4,4 % от регистрираните леки коли в България през 2016 г. са нови

Към края на 2016 г. броят на регистрираните нови леки коли /до 5 години/ в България е едва 4,4 на сто. Общо две трети са над 15 години, само 14 на сто - на възраст под 10 години,

8 мъже в света са по-богати от 3.6 милиарда души, взети заедно

Осем мъже сега контролират толкова богатство, колкото най-бедните 3.6 милиарда души, според нов доклад на Oxfam International, предаде Си Ен Ен. Мъжете-Бил Гейтс, Уорън Бъфет, Майкъл Блумбърг,

Икономическите приоритети на Азербайджан през 2017 г.

Успехът на Азербайджан е резултат от комплексни, конкретни и целенасочени усилия за последните няколко години. Изпълнението на глобално значими проекти в различни сектори на икономиката,

Двама мошеници арестувани в Делхи, мамили в България чрез криптовалута (обновена)

Трима души са арестувани за отвличането на мъж, който ги измамил да инвестират в чуждестранна компания под претекст, че ще удвои парите им за три месеца, съобщава индийският вестник The Siasat Daily,

  • Ако има гръцка блокада, пак ли ще търпим

    Ако след 20 януари времето се позатопли и снегът се стопи, гръцките фермери със сигурност ще стоварят десетки трактори на граничния пункт Кулата - Промахон и ще блокират границата. Дотук новина няма, защото тези репортажи ги гледаме всяка зима по време на т.нар. голяма гръцка криза. Проблемът е как ще реагират българските превозвачи.