Бразилец ще носи българско кисело мляко в родината си

https://www.24chasa.bg/Article/2417451 www.24chasa.bg

"Няма да се успокоя, докато не вкарам българското кисело мляко на бразилския пазар. Имам и други идеи, но киселото мляко е лична амбиция.” Това казва 48-годишният Жоао Жилберто Ваз. Заявява го сериозно, емоционално и категорично.

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1 до 4 лева

Българските му приятели казват, че е вулкан от идеи, емоции, въпроси и истории - с две думи - типичен бразилец. Същият този “вулкан”, който от 2002 г. е почетен консул на България в Рио де Жанейро, от няколко месеца има стратегия как да “избухне” догодина по време на световното по футбол с щанд за... България. Вече е измислил и име -
“Арена България”, по името на АБРАРЕНАС - бразилската Асоциация на операторите и доставчици за стадиони, чийто президент е. Вече е написал стратегията с българския си сътрудник и приятел Георги Налбантов и я е представил в няколко български институции. Написал не е точната дума. Защото в малката папка, която показа за първи път на “24 часа”, има малко думи и много илюстрации. Снимките са от България - туризъм и природни забележителности, история и култура, и ... храна, разбира се.

Учудващо е, а и много мило, че човек, който идва от петата по големина икономика в света топпроизводител на селскостопански продукти, може благосклонно да мисли, че малката балканска страна, на която е почетен консул от 11 г., може да стъпи на този гигантски пазар с кисело мляко. А защо не, казва категорично Жоао и показва на екрана на телефона си японски йероглифи върху българско кисело мляко,произведено в Япония.

И добавя към емоционалните аргументи статистика - консумацията на кисело мляко в Бразилия се повишава с 5% годишно. Причините са поне две - подобряване покупателната способност и разширяването на средната класа.

Сеньор Ваз цитира проучване на “Минтел”, че този продукт е навлязъл вече в 74% от домакинствата. Въпреки това смята, че все още има пазарен дял, който може да бъде зает. С две думи - може да се купува още кисело мляко. Защото 68% от потребителите го купували веднъж месечно, но само 25% от тях - от един до пет пъти седмично. Най-пазарувана била течната версия на млечния продукт. Тя е начело и в предпочитанията на онези, които сега започват да изграждат навика да купуват продукта. Сеньор Ваз се е въоръжил и с друга статистика. Според него само за 1 г. в Япония са продадени 4 млн. кисели млека.

“Защо Япония да може, а Бразилия - не”, в типичния си експресивен стил, заявява Жоао. И без да чака отговор, продължава риторично:
“Защо сега по бразилските магазини да се намира само гръцки йогурт?”

Едва ли тъкмо той не знае отговора. “Никога досега не съм бил в контакт с български производители на кисело мляко, които искат да правят износ в Бразилия”, казва дипломатично той. Но всъщност май не са го търсили.

Жоао изглежда изненадан. “Отношенията между България и Бразилия се намират в уникална ситуация. Нашата президентка е наследница на баща българин, почетният консул на България, освен много енергичен и агресивен, би се радвал да внесе българско мляко в Бразилия”, казва Жоао, но уточнява, че за да се случи това, трябва сериозен интерес от страна на българските производители. “Бразилия е огромен, сложен пазар, който трудно може да бъде завладяван."

Когато говори за енергичен и агресивен консул, Жоао има предвид себе си. После допълва: “Две футболни икони - Ромарио и Стоичков, са приятели, България и Бразилия играят волейбол заедно. Изграждането на павилион “Арена България” на Копакабана е фантастична възможност да покажем България на света преди и по време на световното първенство по футбол през 2014 в Бразилия. Ако не го направим сега, ще имам същата възможност след 8936 г. Защо да чакаме токлова време?", пита приторично Жоао.
Това за 8936-те години, естествено, е шега. Но за да покаже, че говори сериозно и за българския щанд, и за киселото мляко, се съгласява да го снимаме как хапва от бялото българско чудо в прочута млекарска верига в центъра на София. Личи, че е доволен.
“Когато съм в България, винаги ям кисело мляко, и то по много", казва бразилецът. Не иска да го пропуска обаче и когато е у дома. При едно от последните си пътувания зад граница поръчал на жена си Клаудия да има кисело мляко в хладилника, като се върне. И за негов ужас, като се прибрал, на масата го чакал най-обикновен гръцки йогурт. “Щях да умра - та това е нещо съвсем различно”, казва Жоао. Тогава се ядосал, както може да се ядоса един бразилец, и решил, че трябва да измисли нещо, за да осигури българското кисело мляко на сънародниците си отвъд океана - същите тези, които са започнали да търсят повече кисело мляко в последните 5 г.

“Ако един човек като мен не може да го направи, значи има нещо сбъркано”, казва Ваз с присъщия си хъс на бизнесмен, чиято компания Бразсат, е работила по космически проекти.
Затова той вярва, че български производители на кисело мляко ще се свържат с него, за да им помогне да почнат производство на кисело мляко в родината му. “Бразилия не е страна подходяща за авантюристи. Очаквам с мен да се свържат сериозни производители, а аз, като почетен консул, ще направя всичко възможно, за да им помогна да се развият и оцелеят на гигантския бразилски пазар”, обещава почетният консул. Ако това стане, българското кисело мляко ще е един от продуктите, който ще изложи на павилиона “Арена България”. Не се притеснява, че България няма да се класира. “Това е уникален шанс за промотиране на страната", смята Жоао. Според него по време на световното в Бразилия ще дойдат около 800 000 туристи, които се очаква да похарчат около $ 10 млрд. “Бразилците харчат $ 5 млрд. годишно, за да идат в “Уолт Дисни”. Защо да не дойдат в България да видят уникалната ви култура и природа?”, казва уверено мъжът.

Има и идея къде да събира сънародниците си, които идват в България, както и българите, които обичат футбола: “В Brasilian football cafe в София! Вече търся съмишленици за идеята!”, казва сеньор Ваз.

Президент е на Асоциацията на оператори и доставчици за стадиони

Почетният ни консул е предприемач със сериозен успех. Компанията му “Арена ду Бразил” е сред най-големите оператори на стадиони на бразилския пазар.

Освен предприемач той е и президент на АБРАРЕНАС - Бразилската асоциация на операторите и доставчици за стадиони, в която членуват едни от най-големите компании, изграждащи или опериращи стадиони.

“Занимаваме се на оперативно и търговско ниво със стадионите за Световното първенство през 2014 г. в Бразилия”, казва г-н Ваз.

Преди да се захване със стадиони, той е работил в няколко големи космически, сателитни и отбранителни проекта за компании от САЩ, Канада, Япония, Германия и Холандия.

НАСА събрала Жоао и България

Пътищата на Жоао и България се пресекли съвсем случайно преди около 15 г. Бившият пилот на боинг в гражданската авиация бил от десетина години в космическия бизнес със своята компания “Бразсат”, когато се озовал във Вашингтон. Там с НАСА работел по проект за космическо сътрудничество между Бразилия и САЩ. В края на срещата вторият човек в НАСА Арналд Никогосян му предложил да го запознае с българката Таня Иванова, която работи по космически програми в БАН.

Така станала връзката с България. После тогавашният български посланик в Бразилия Чавдар Николов го предложил за почетен консул на България в латиноамериканската страна.

“Когато казах на майка ми за това предложение, тя изпадна в паника. Като дълбоко религиозна католичка, недоумяващо ми каза: “Как ще ставаш консул на страна, която е искала да убие папата?” След време й занесох материали, които опровергаваха това, и тя малко се поуспокои", спомня си сега Жоао.

Откакто е почетен консул, е работил с няколко посланици и продължава да е приятел с тях, както и с други български дипломати. Сред добрите му приятели е и видният преводач от испански и португалски Румен Стоянов. Те са свидетели на едни от най-успешните му постижения като почетен консул. Въпреки това той не спира да мисли за още. Според него 9-те бразилски самолета “Ембрайер”, които България е купила в последните години, не са достатъчни за взаимоотношенията между двете страни.

 Освен киселото мляко г-н Ваз смята, че и българското вино има пазар в Бразилия. “Сега внасяме вина от Аржентина, Чили и Испания. Защо да не внасяме и от България”, казва дипломатът и, докато яде кисело мляко, си купува каталог на български вина, който да отнесе в родината си.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Аверът на сина на Йоско Костинбродския - Иван Йосифов, влиза в пандиза, научи "България Днес"! Петко Стоянов-Пендака е спряган като един от тарторите на банда за наркоразпространение и опити за покушения над магистрати заедно с Малък Йоско. Преди броени дни Пендака призна вината си и сключи сделка със спецпрокуратурата да лежи 4 години в панделата.

Световният и олимпийски шампион по вдигане на тежести Гълъбин Боевски изплува от нелегалност, за да даде показания по делото за бардака в столичния хотел "Шератон", научи "България Днес"! Процесът се точи на втора инстанция, след като на първа аверите на Боевски бяха оправдани. Неясно защо спецпрокуратурата нито обвини Боевски за вертепа,

Зрелищна възстановка на въоръжени комити, които слизат от планината, за да обявят свободата на Банско, а банскалии ги посрещат с народно веселие и цветя, беше акцентът на третия фестивален ден на Национален фестивал за народно творчество „Фолкорна магия“. Впечатляващата демонстрация беше дело на самодейците към НЧ „Никола Вапцаров 1894“ и