До 8 г. затвор за кражби от релсите иска Папазов (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/3003827 www.24chasa.bg
Машинисти и журналисти пътуват по рехабилитирания участък Пловдив - Бургас в района на гара Стара Загора. СНИМКИ: АВТОРЪТ

Около 740 са кражбите по железните пътища и контактната мрежа на БДЖ в страната през миналата година, загубите от тях са за 1,8 милиона лева. Тенденцията е тези кражби да се увеличават. Това обобщи вчера на гара Стара Загора министърът на транспорта Данаил Папазов.

Отделно били разходите за възстановяване на щетите. Само след инцидента край гара Яна тези разходи вече станали 400 хиляди лева, посочи Папазов.

Той инспектира вчера хода на рехабилитацията на железния път Пловдив - Бургас в района на Стара Загора. Министърът пропътува с влак разстоянието между гарите Михайлово и Стара Загора, което е около 22 километра, точно за 12 минути със скорост около 140 километра в час.

Милчо Ламбрев
Милчо Ламбрев

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева

Той съобщи още, че експерти на министерството работят по текстовете за новия Наказателен кодекс, които и сега предвиждат между 2 и 8 години затвор за кражба от релсите, но те трябвало да бъдат прецизирани, за да не допускат двояко тълкуване.

“Крадците се изхитриха и сега първо претопяват откраднатите от линиите болтове, преди да ги предадат за вторични суровини. Сега в пунктовете няма болтове, но пък има много отливки, които трябва да се разбере от какво са”, каза още министър Папазов.

Очаква се предложенията с редактираните текстове да бъдат внесени в сряда.

Болтовете по железния път по рехабилитираните участъци на линията Пловдив - Бургас са по-леки от предишните, така нямало да привличат толкова много крадците, посочиха от БДЖ.

Предстои следващите 3 години БДЖ да купят 15 нови мотриси за 100 милиона лева, като търгът за доставчик ще се проведе тази година, съобщи още министърът на транспорта. Той очаквал на него да се явят производители от Полша, Германия, Чехия, Китай, Турция и Франция. “Половината от подвижния състав на БДЖ вече е с изчерпан ресурс, подобно е положението във всички балкански страни без Румъния. През тази година сме заделили 30 милиона лева за нови влакове”, припомни министър Папазов.

За рехабилитацията на построената през 1982 г. гара Стара Загора от тазгодишния бюджет са предвидени 4,5 милиона лева, министерството било готово да обяви търг за избор на изпълнител на проекта.

“Всичко, което поискаха от нас автомобилните превозвачи, сме започнали да го изпълняваме”, обяви още министър Папазов. Проверени били всички автомобили, за които имало твърдения, че извършват “черни курсове” за сметка на законните превозвачи. “Специалисти от транспортното министерство, от ДАИ, Пътна полиция и НАП са извършили в последните дни над 1400 проверки. Съставени са 45 акта на нарушители, свалени са регистрационните табели на 17 леки коли и 2 микробуса заради нерегламентирани превози. Тези проверки ще продължат и нашето желание е да се преборим със сивата икономика в сектора”, каза още министър Папазов.

Той смята, че поисканите от превозвачите 500 млн. лева подформата на компенсации са твърде много, но с уговорката, че това е работа на финансовото министерство. “Не зная дали заделените в бюджета 37,5 млн. лева наистина са достатъчни, но и 500 милиона са твърде много. Може би истината е някъде по средата, има си методика, която ще покаже сумата за компенсации на базата на реалните ползватели на услугите”, смята министърът.

Папазов припомни, че автомобилните превозвачи могат да ползват пари отевропейските програми - например за развитие на селските райони или за иновации и конкурентоспособност, но те трябвало да предоставят проекти, за да кандидатстват. “До момента не съм видял нито един проект от тях, за да му търсим място в подходящата програма”, обобщи транспортният министър.

ВАНЬО СТОИЛОВ

Шефът на НК “Железопътна инфраструктура” Милчо Ламбрев: Кантонерът е проверил релсите в петък, тогава всичко е било наред

- Г-н Ламбрев, излиза, че докато си охранявате дерайлиралите вагони край гара Яна, зад вас крадците са продължили да задигат елементи от релсите. Така ли е?

- Да, откраднаха подложки от задния участък, където нямаше дерайлиране. Не ги притесни това, че имаше охрана от Транспорта полиция. Не ги е уплашило това.

- Кога естанала кражбата? Знаем, че товарният влак е минал по тези релси към “Кремиковци” на 15 януари сутринта, а дерайлира на връщане - на 17-и.

-Най-вероятно кражбата е станала на етапи, за две нощи.

- Вече се появиха въпроси: вашите служители изпълнявали ли са си задълженията? Кога за последно е минал кантонерът по тази линия?

- Той минава по график, ще проверя кога и ще ви се обадя. (Малко по-късно Ламбрев казва: Последно кантонерът е минал и е проверил линията в петък.

Той вече е дал обяснения пред транспортна полиция. По това време всичко е било нормално).

- Установихте ли някакви пропуски от ваши служители?

- Пропуски няма. Крадците са виновни. Затова сега ще подменим по тази линия дървените траверси с бетонови. Там, където има бетонови траверси, не се краде, тъй като при тях е много трудно да се извадят скрепващите метални елементи. Трябва да повдигнат релсата на 10-15 см, което е сериозно усилие, трябват много време и техника. Но вие виждате колко пъти сме спирали влакове заради кражби от железния път и сме предотвратявали дерайлиране. Само между Казичене и Мусачево колко пъти сме го правили. Та служителите съм ги проверил, вършили са си работата. Ето, кантонерът - ако обикаля в поделник Яна-Мусачево, във вторник е на жп линията Мусачево-Столник, която ни е и по-важна, тъй катое главна линия и по нея пътуват бързи и пътнически влакове.

- Коментира се, че семафорът не е светел в червено, за да предупреди влака да спре.

- Семафорът е вързан с две въжета за релсите. Релсите са си били налице, въжетата са си били налице, липсвали са планките и няма как тяхната липса да бъде сигнализирана.

- Докъде стигнахте с вдигането на дерайлиралите вагони и цистерни?

- Вдигнахме локомотива с наш кран. Направихме площадка и път за двата големи крана. Вдигнахме и 4 цистерни и един вагон.

- Остават ли валидни вашите думи от първия ден за над 500 000 лв. щета?

- Да, и то само за възстановителните работи и за вдигането на дерайлиралите локомотив и цистерни.

МАРИЯНА БОЙКОВА

Хванаха крадец на жп железа в Айтос

Полицията в Айтос задържа 54-годишен мъж от града, откраднал близо 250 кг. стари и употребявани жп крепителни елементи от района на гарата.

Железата били открити в мерцедеса на Лазар Н., спрян за проверка на ул.“Булаир”.

Айтозлията признал, че събирал железариите покрай новото ж.п. трасе, разположено в района на гарата, по което от около година текат рехабилитационни дейности. Служителите от фирмата изпълнител подменяли съществущите крепежни елементи с нови, а употребяваните връщали на БДЖ. 54-годишният Лазар обаче задигнал част от елементите, като смятал да ги предаде в пункт за метали.

Повдигнато му е обвинение за кражба, работата по случая продължава в Транспортна полиция Бургас.

ТОНИ ЩИЛИЯНОВА

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Шпионска афера, свързана със съветника на Румен Радев Илия Милушев, е причина за безпрецедентните обиски в сградата на президентството, научи "България Днес". Точно в 9 часа сутринта десетки маскирани спецченгета и прокурори нахлуха в сградата. Пред смаяните служители са представени две заповеди за обиск

Колоритният риалити участник в "Къртицата" и "ВИП брадър" Емил Каменов не изневерява на любимата си работа. Той бе изловен отново да се труди като охрана от топпапараците на "България Днес". Звездата от "Къртицата" явно работи за широко скроен бизнесмен, тъй като работодателят му не изисква гардовете му да са в костюми, а с тениски и дънки

Легендата на родното кино Цветана Манева плаши дъждовете с огромен чадър. Топпапараците на "България Днес" изловиха актрисата на улицата с дъждобран, висок почти колкото звездата, въпреки че дъжд не валеше. Явно великата актриса носи чадъра, за да плаши времето, както гласи поговорката, коментираха столичани