Чападжиев се приближи към екскурзия в Космоса

https://www.24chasa.bg/Article/307511 www.24chasa.bg
Ричард Брансън и Шефкет Чападжиев през лятото на 2009 г. СНИМКА: АРХИВ

Българинът Шефкет Чападжиев бе сред поканените от сър Ричард Брансън и компанията "Върджин галактик" в пустинята Мохаве в Ню Мексико на представянето на “Спейсшип 2” - първия в света комерсиален пилотиран космически кораб.

Емигрантът, който живее от 1963 г. в Чикаго, плати миналата година $ 200 000, за да бъде записан под № 182 за космически турист.

“Чакам с нетърпение началото на полетите. През лятото т. г. бях поканен и в Ошкош, Уисконсин, на представянето на "Уайтнайт 2", който ще издигне космическата ракета на 15 км височина и оттам тя ще продължи в Космоса. Беше уникално. След демонстрацията се озовах на масата на сър Брансън и без заобикалки го попитах: "Така, като ме гледаш, ще дочакам ли полета?" Брансън ми отговори, че може би ще летя с баща му, който бил още по-възрастен, и че гарантира и за двама ни", споделя за "24 часа" Чападжиев, който през април навърши 70 г.

Първият комерсиален пътнически космически кораб бе представен официално в пустинята Мохаве в Калифорния.
СНИМКА: РОЙТЕРС
Първият комерсиален пътнически космически кораб бе представен официално в пустинята Мохаве в Калифорния. СНИМКА: РОЙТЕРС

Когато преди година научил за организирането на туристически пътувания до Космоса, Чападжиев без колебание побързал да внесе парите. "Исках да съм сред първите 100, но местата бяха заети", сподели той. Затова се примирил с по-заден номер.

Чападжиев се приближи към екскурзия в Космоса

Дни по-късно отишъл на медицински преглед, който потвърдил, че може да предприеме 150-минутната космическа екскурзия.

Освен полета в общата цена от $ 200 000 е включена 3-дневна подготовка Сред акцентите в нея е т. нар. “G форс” аклиматизация - пригаждане на тялото към жестокото налягане на голяма височина, както и към условията на безтегловност. Подготовката цели да приучи астронавтите да изпитат удоволствие всяка секунда от своя полет. Приключението ще трае към 2,5 часа. Около 30 минути от тях ще бъдат в истинския Космос. В останалото време корабът ще лети към звездите и ще се приземява.

Отвътре ракетата прилича на самолет за 6-има пасажери и 2-ма пилоти. Те ще бъдат изведени извън атмосферата със специален летателен механизъм и ще се издигнат на около 110 км височина. Според фирмата организатор това е по-безопасно от космическите кораби, които излитат вертикално от Земята.

Във въздуха основното тяло ще се отдели от носача и ще започне да се движи вертикално, достигайки скоростта на звука в рамките на 10 секунди и 3 пъти по-голяма от тази скорост в следващите 30 секунди. Всичко това се осигурява от нов хибриден ракетен мотор.

Движейки се със скорост около 3000 мили в час, пътниците ще бъдат приковани за седалките. След като се издигнат на 110 км височина, астронавтите ще се отделят от седалките за 4 минути, за да бъдат в безтегловност и да се придвижат във всички посоки на кораба, да хвърлят поглед от 15 огромни прозореца на около 1000 мили във всяка посока. В тези 4-5 минути ще видят обвивката на Земята, тънкия син воал на атмосферата и бездънния мрак на Космоса. Прозорците са навсякъде из кораба, включително на пода

Космическият апарат ще се върне на Земята без прегряването, характерно за останалите кораби. Приземяването ще стане подобно на самолет. Чападжиев е роден в Мадан. През 1963 г. стига в САЩ със 75 цента в джоба. През 1966 г. започва работа в печатница. През 1976 г. тегли заем $ 10 000 и започва собствен печатарски бизнес. През 1979 г. купува първата си фабрика. В печатниците му се сглобяват по над 25 млн. списания на ден. През 1993 г. продава бизнеса си. От тогава управлява спечеленото през 45-годишния си емигрантски живот. Почетен гражданин на Илинойс, подпомага реставрирането и изграждането на църквата и джамията в Мадан и новата българска църква в Чикаго.

АЛЕКСЕНИЯ ДИМИТРОВА

300 вече имат билети, 80 000 чакат на опашка

На церемония в холивудски стил, озвучена с електронна музика, британският милиардер сър Ричард Брансън и компанията му "Върджин галактик" представиха космическия кораб, с който ще се извършват първите пътнически полети, предаде Ройтерс. "Спейсшип 2" бе разработван 2 г. в пълна секретност в пустинята Мохаве, Калифорния.

Корабът е с размери на бизнес джет, с големи прозорци и места за 6-има заможни пътници, решили да опитат тръпката на пътешествията в Космоса. В недалечно бъдеще е предвидено да има полети всеки ден.

След серия тестове се очаква в края на 2011 г. да е първото изстрелване. 300 души, които вече са платили капаро или целия билет, присъстваха на тържеството за представяне на машината. Сред поканените заедно с Шефкет Чападжиев бяха губернаторите на Калифорния и Ню Мексико Арнолд Шварценегер и Бил Ричардсън. Някои от щастливците, които ще летят, са купили дори двойни билети. Става въпрос за двойки, които ще празнуват сред звездите медения си месец.

Първи ще изпитат кораба самият Брансън, семейството му, както и дизайнерът на машината Бърт Рутън. 80 000 души са в списъка на чакащите. (24часа)

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Бразилската футболната легенда Ривалдо се радва на женски ласки в басейн. Той и половинката му Елиза се натискат във водата. Двамата в момента се намират в Уиндърмиър, Флорида. Под кадъра хубавицата е написала: "Любовен басейн", с което намеква какво е намислила за футболиста под жаркото слънце. "Златната топка" е женен за доста по-младата от него

Буят ще е дистанцията с давещия се КОЙ Е ТОЙ Стоян Андонов е роден на 19 ноември 1959 г. От 1994-а е председател на Националната комисия по водно спасяване към БЧК. Той е индивидуален световен шампион по водно спасяване и дългогодишен ръководен деятел на българското водно спасяване с неоспорим и забележителен принос за неговото административно

Топ моделът Ирина Шейк не страда особено след раздялата с актьора и продуцент Брадли Купър. Рускинята, която навремето топлеше леглото и на футболната суперзвезда Кристиано Роналдо, участва в нова рекламна кампания на бельо. Тя сложи прозрачен сутиен за кеф на милионите си фенове по света. Кадрите бяха част от фотосесията за италианската марка