12 млн. лв. на година се въртят в черен бизнес със скрап в България. Това бе съобщено на дискусия, организирана от вестник "24 часа".
Само 11 дни след като товарен влак дерайлира край гара Яна, защото незнайни българи бяха отмъкнали сглобките на релсите под него, в редакцията дойдоха представители на всички институции у нас, от които зависи терорът на релсите да бъде спрян.
Експертите пристигнаха, въоръжени с предложенията си за промени в Наказателния кодекс. Част от тях отлежават по институциите от няколко правителства насам. Други дойдоха с по-тежък товар - от НК "Железопътна инфраструктура" донесоха огромна релса, болтове и скрепителни елементи към тях, които най-често се крадат.
Притеснен в началото на дискусията бе и машинистът на дерайлиралия влак, който разказа за страшните секунди, през които не е знаел дали ще остане жив. И поиска промени, за да не се случва този ужас на друг.
900 са законните
площадки за
изкупуване
на скрап в България, обяви Борислав Малинов, председател на Българската асоциация по рециклиране. През 2012 г. са били 2300, но след като влезли строгите правила за работата им, в сивия и черния сектор се прелели около 500 пункта. Те се прикрили като автоморги, пунктове за изкупуване на пластмаси и хартия или просто работят само нощем и открито нелегално. Така избягвали изискването да депозират 30 000 лв. банкова гаранция и да бъдат глобявани от 30 хил. до 100 хил. лв. при нарушение. По този начин нелегалните пунктове у нас правят по 1 млн. лв. на месец, или 12 млн. лв. на година.
Затова в България се крадат не само релси и части от влакове, а и шахти, кабели, пътни знаци и части от паметници.
Цели семейства
се изхранват от металите
Оказа се, че обирджиите вече са се снабдили с професионални инструменти, с които за минути режат болтове от релсите, обяви шефът на НКЖИ Милчо Ламбрев.
Зам.-генералният директор на БДЖ Чавдар Трендафилов пък разказа, че от самите влакове масово се свалят елементи или товарните композиции се спират, за да бъде ограбен на място скрапът, возен за металургичните ни заводи.
Как ще реагирате, ако видите пред вас
на релсите жена,
стиснала в
ръцете си дете?
Пращат ги там, за да спре влакът. Машинистът заковава композицията с метали, а през това време бандата започва да разтоварва каквото може, каза Юри Георгиев от БДЖ "Товарни превози". 631 421 тона скрап превозва БДЖ, това е около 30% от общия товар. Заради кражбите загубите за компанията били огромни.
Законодателството ни предвижда от 2 до 8 г. затвор за кражби от инфраструктура. В същото време преди 2 месеца един наш ром, който откраднал 30 метра кабел от жп инфраструктурата в Солун, е бил осъден на 12 г. затвор. Този пример даде Любомир Тодоров, шеф на сигурността в НКЖИ.
Преди 7-8 месеца пък ром предал в Испания скрап от релси. Полицията издирила пункта и
зад решетките
отиват
и приемчикът,
и ромът
Действително трябват крути мерки, поне както в Европа, казва Тодоров. Ние сме единствената страна в Европа, в която няма строги мерки към крадците от инфраструктурата, допълни той.
Зам.-министърът на транспорта Антон Гинев пък заяви, че досега текстовете в Наказателния кодекс не са работели точно защото стойността на откраднатото имущество е нищожна. "Щетата като стойност не е голяма, но рискът от посегателството дори на един болт е огромен".
Зам.-министърът благодари на "24 часа" за дискусията. Министерството на транспорта е внесло в МС промени в Наказателния кодекс не само за посегателство върху жп инфраструктурата и влаковете, а изобщо върху транспорта. "Много силно се надяваме, че Народното събрание ще приеме поправките, за да се направи решителна крачка за прекратяване на този феномен, заяви Гинев.
Александър Стефанов от дирекция "Нормотворчество" в Министерството на правосъдието увери, че предложените промени в НК ще бъдат обсъдени от МС. В тях има и текстове за крадците на инфраструктура, но и при обсъждане в парламента може да се включат предложения.
Физическите лица могат да предават само отпадъци от битов характер, напомни Стефан Стефанов от МОСВ. Той призова да се следи дали гражданин през ден не предава решетки от огради и др.
"24 часа" озаглави дебат си "Терор на релси". Всички участници в дискусията бяха единодушни, че кражбите наистина са терор, който трябва да бъде спрян веднага.
Оцелелият машинист: Трябва ли да има гробище от хора, за да спрем обирджиите
"В първите 4-5 минути, след като локомотивът спря и се наклони към ската, казвахме само две думи - добре сме, добре сме. А можеше релса да влезе в локомотива, той можеше след 400-500 м да попадне в дере и да се преобърне. Някой ни е пазел горе."
Това е част от разказа на Симеон Стоев, машинист на товарния влак, който дерайлира край гара Яна.
Обръщането на цистерните е било неизбежно, след като крадци "отвързали" по думите на машиниста релсите от траверсите, и то на 170 м железен път. Гледаш - релсите си стоят и не очакваш нищо да се случи. Изведнъж започва да се тресе, да хвърчат релси, камъни, траверси, казва Стоев.
Можеше да е пътнически влак, можеше да ги няма подложките на магистрален път, където се движат експреси със 130 км в час, това означава много човешки животи, въпреки че и един е достатъчен, не е задължително да имаме гробище от хора, за да се реагира и някой да реши да се предприемат някакви мерки, каза още той. Стоев е сигурен, че тази кражба не е извършена от един човек. "Според мен това е организирано. Не може един човек да го направи. Хората два часа не могат да стигнат до машината, след като стана белята, а крадците знаят откъде да минат, за да пренесат материала, който са откраднали."
На въпрос какво той смята, че може да се направи, Стоев отговори: Според мен трябва да се променят законите.
Трябва текст, че това е посегателство върху националната сигурност
В Наказателния кодекс трябва да има текст, че посегателството върху жп инфраструктурата и още няколко важни отрасъла е посегателство върху националната сигурност. Тази позиция застъпи на дебата главният секретар на МВР Светослав Лазаров. Инфраструктурата е включена като обект от националната сигурност в постановление на МС, но в НК няма наказания в тази насока, обясни той.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева - вече и с SMS
Лазаров подкрепи идеята да има и текст в НК за незаконните площадки за скрап.
890 са кражбите от железопътната инфраструктура през 2013 г., съобщи още главният секретар на МВР. През 2012 г. пък посегателствата срещу железния път били 943 броя.
Нужни са анализ и постигане на по-добра координация между институциите за опазване на железопътната инфраструктура, каза още Светослав Лазаров. Едва след това трябвало да се мисли и за изменения в НК.
И заложни къщи изкупували релси, легализират ги през незаконни леярни
И заложни къщи търгуват с крадени релси и изкупуват незаконно скрап, съобщи Борислав Малинов, председател на Българската асоциация по рециклиране (БАР).
"Появява се в заложната къща крадецът и уж залага метала за 10 лв. До две седмици не се появява да си го изкупи и той отива нататък по веригата вече легализиран", обясни той новата схема на крадците на релси.
Нелегалните леярни също били в схемата за "избелване" на крадените метали. Причината е, че на разрешителен режим подлежи търговията с метални отпадъци, но не и с претопен метал. Така прекараният през леярните скрап, макар и краден, вече напълно законно отивал към заводите като материал.
80% от крадения скрап минава през незаконните изкупвачи, но останалите 20% през редовните площадки, каза Малинов.
В НК трябва да се предвиди затвор от 1 до 5 години за купувачите на метали без разрешителни, поиска Малинов. В същото време в закона за отпадъците трябва да се облекчат условията за легалните площадки. Така повечето скрападжии в сивия сектор щели да се легализират и съответно ще подлежат на контрол. Въпреки че предложенията на БАР били разработвани с експерти от различни министерства, те не намирали място в проектите на правителството, оплака се той.
Шефът на НКЖИ към пунктове: Не купувайте жп части
В Наказателния кодекс трябва да има детайлна разбивка на наказанията за онова, което се отнема от железния път. Ако и санкциите бъдат по-големи, може би ще пресечем тези лоши действия на нашите съграждани. И ако е възможно за пореден път да кажа на пунктовете за изкупуване на черни и цветни материали: Не изкупувайте метал от релсите. Наистина положението става трагично.
Главният ревизор по безопасността на релсите Бисер Минчев настоя за по-сериозни наказания дори за посегателство. Може кабелът да не е откраднат, но е достатъчно да е срязан и да не подава сигнал към светофорите, за да стане катастрофа.
Той също поиска по-засилен контрол върху пунктовете за изкупуване на черни и цветни метали и настоя собствениците на нелегални пунктове или пък на легални, които изкупуват за скрап части от жп инфраструктурата, да бъдат наказателно преследвани.
"Много често, когато подаваме сигнал в полицията и когато се даде стойността на тези откраднати няколко килограма, дознателите и прокуратурата слагат стойността на скрап с цена от 40-50 ст. и се получава никаква сума. Тези, които са осъдени, са осъдени на килограм метал. Това пък заяви Любомир Тодоров, шеф на сигурността в НКЖИ. Така не се образували никакви преписки. Осъдените лежали 5-6 месеца, а много често ги осъждали и условно. После продължавали да си работят абсолютно необезпокоявани.
БДЖ с около 500 000 лв. щети за година
Около 500 000 лв. е годишната загуба на БДЖ от безогледните обири, каза Чавдар Трендафилов, зам. генерален директор на холдинг БДЖ. Толкова горе-долу били щетите и на другата жп компания. Някои хора гледат на железницата като на място за доход, добави той. През миналата година са откраднати 267 тона товари от влаковете на БДЖ. 241 т метал са задигнати при превозите на скрап. Те са оценени на 96 000. Имало е 7 случая на нападения на товарен влак. Принудително са спрени две композиции, като се срязват въздухопроводите.