Как да сваля 3 - 4 кг преди коледния купон?

https://www.24chasa.bg/Article/309583 www.24chasa.bg
Проф. д-р Донка Байкова

Проф. д-р Донка Байкова, дм, специалист по хранене и диететика. Тя отговаря на въпроса на Анелия Крумова от Своге.

Ако няма придружаващ здравословен проблем, изборът на диетичен режим за редукция на тегло би зависил от това, дали се спазва коледен пост, или се прилага комбинирано хранене (с животински и растителни храни). В настоящия студен зимен период, в който са разпространени различни вирусни инфекции, удачен вариант е нискокалориен балансиран хранителен режим.

В медицинската практика за редукция на свръхтегло и затлъстяване се прилага комплексният подход, при който диетотерапията се съчетава с дозирана двигателна активност, по преценка - с подходящ медикамент и/или съответен физикален метод (масажи, липосукция и др.). За да се изгорят до енергия мастни натрупвания, се понижава приемът и се увеличава разходът на енергия, т.е. повлияват се двете страни на т.нар.енергийно равновесие. Този подход се използва в повечето програми за лечение на затлъстяването. Ясно е, че един и същи резултат може да се постигне, като се предпочете само единият елемент на това енергийно равновесие, например - повишаване на енергоразхода чрез засилване на двигателната активност. Увеличава се разходът на енергия чрез мускулно натоварване, като се съобразява индивидуалният здравен статус и най-вече физиологичните параметри на сърдечно-съдовата система (пулс, кръвно налягане и др.).

Как да сваля 3 - 4 кг преди коледния купон?

При лица с наднормено тегло често е налице повишен сърдечносъдов риск. Затова се препоръчва индивидуално дозирана от специалист двигателна активност и диетичен режим с намалена енергийна стойност. Двигателната активност е особено важна за задържане на постигнатото ниско тегло.

Важно е да се постигне и трайна промяна в хранителните навици, а именно:

Правилен режим на хранене. Рационален е 5-кратният хранителен режим , а именно: 8 ч.- сутрешна закуска; 10 ч. - предиобедна подкрепителна закуска; 12 ч. - обяд; 16 ч. - следобедна подкрепителна закуска и 19 ч. - вечеря.

Ограничаване приема на готварска сол (натриев хлорид) и използване на диетична такава (съдържаща калиев хлорид);

Редуциране консумацията на захар, сладкарски изделия и захарни газирани напитки;

Избягване на пикантни овкусители;

Намаляване на мазнините;

Ограничаване на алкохолните напитки;

Консумация на достатъчно питейна вода и течности (чай, кафе, прясно изцедени сокове);

Маломерни порции.

Примерен нискокалориен 2-седмичен диетичен режим за редукция на 3-4 килограма І

I ден: 8 ч. - Чай (билков, черен, зелен) с лимон и мед + 3-4 с.л. овесени ядки + плод + 3-4 с.л. мляко (кисело или прясно) + вода (т.нар. разредено мляко); (Може 2 филийки пълнозърнест хляб + лютеница, зеленчуци,3-4 бр. маслини);

12ч. - Чай (кафе) + плод;

12 ч. - Зеленчукова салата (предястие), постно блюдо от ориз (картофи или бобова храна) със зеленчуци (основно ястие);

16 ч. -Чай + плод;

19 ч.- Постно зеленчуково ястие (салата, манджа, супа) с или без млечен продукт (кисело мляко, сирене или извара) за овкусяване.

II ден: 8ч. = 12 ч = 19 ч: Чай + плод или зеленчук (предястие); Основно ястие - кисело мляко (може друг млечен продукт по избор) + плод или зеленчук (същите каквито са в предястието); 10 ч = 16 ч. Чай (кафе) + плод.

III ден: = І II ден;

IV ден:= ІІ II ден;

V ден: 8 ч. - Чай с лимон и мед + плод (или зеленчук)- предястие,; Основно ястие - млечен продукт със същия плод (или зеленчук);

10 ч. - Чай (кафе) + плод;

12 ч. - Зеленчуково предястие, а по-късно - белтъчна порция (месо, риба, яйца, мляко/млечен продукт) + гарнитура - зеленчуците от предястието.

16 ч. = 10 ч.

19 ч. = 12 ч.

VI ден = V ден

VІІII ден: 8 ч. = 10 ч. = 16 ч. - чай + плодове

12 = 19 ч. - Зеленчуково ястие (салата, манджа, супа), може да са гарнирани с млечен продукт, а при глад - филийка пълнозърнест хляб с лютеница.

Големината на порциите не е от значение. Допълнително се приемат 1,5 л течности (чай, вода, кафе).

  • Ужасните дежавюта продължават със заплахата от ядрено унищожение

    Ужасните дежавюта продължават със заплахата от ядрено унищожение

    След като три години живяхме в дежавю на Черната чума, сега ни се връщат още два мрачни периода от най-новата история на човечеството. Карибската криза и аварията в Чернобил. Украйна праща войски в заразените райони около Припят, за да защитава саркофага на атомната електроцентрала от евентуален саботаж и нахлуване от страна на Русия
  • Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Публикуваме отново най-четените през седмицата анализи, коментари и мнения. Това лично мнение на проф. Огнян Герджиков е № 3 и е четено от 54 148 души. Колкото хората са по-невежи в дадена област, толкова са по-категорични СВЕТЪТ вече не е същият. Той е завладян от пандемия, която тотално наруши неговия ритъм

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо