Службите проспаха завръщането на мутрите

https://www.24chasa.bg/Article/315022 www.24chasa.bg
В интервю от 10 март т.г. Росен Димов прогнозира ескалация на престъпността и позна. Днес той обяснява как да се справим с нея.

С Апелативният прокурор Росен Димов, разговаря ВАСИЛИЙ ДРУЖИНИН

- Г-н Димов, през март прогнозирахте, че заради кризата хората с бухалките ще се върнат. Бандите вече си дадоха щедри коледни премии с грабежи, обири, отвличания. Как може да се предотврати това?

- При такава сериозна криза е очевадно, че престъпността ще нараства. Това трябва да се очаква. И аз не мисля, че съм открил топлата вода.

Службите проспаха завръщането на мутрите

Службите, които закъсняха да го обявят, и да се вземат мерки, допуснаха пропуск и късогледство.

- Какви трябва да са приоритетите?

- Страдаме от уличната престъпност. Увеличава се и организираната. Нейно дело са отвличанията, обирите, престъпленията, свързани с финансовата система, от които страдат лизинговите къщи. Те не могат да съберат активите си и стават жертви на измами. Всичко това иска адекватен отговор.

Нивото на престъпността се вдига и ние не трябва да позволим това да прерасне във вълна, която да ни залее.

Две неща могат да спрат тази вълна - законодателни изменения и твърдо приложение на закона от МВР.

Важното е да изградим такъв бент, че да не позволим на тази тормозеща ни престъпност да въздейства върху обществото. Ако това стане, изводът, че няма държава, е много лесен и бърз за обикновения човек.

- Каква съдебна реформа трябва да има?

- През последните 20 г. в съдебната система се извършиха минимален брой основополагащи реформи. Всичко останало са различни промени на парче, обслужващи един или друг моментен интерес. През последните 20 г. нямаме системна визия за реформа за борбата с корупцията и мафията. Това че някой текст в Наказателния кодекс се променя и се вдига някое наказание, не означава, че имаме визия какво да правим.

Трябва да изградим структури, които да се борят с организираната престъпност. Да въведем по-специфични правила при разследването. Прокуратурата обмисля адекватни мерки. Реформа обаче не се прави само от магистратите, а и от политиците. Ако изтървем момента, не виждам кога ще го направим.

Защото вече изпуснахме много време. Идеята за спецекипи витае още от 1996 г. Ту набира сила, ту отслабва. Истината е, че нито една политическа сила до момента не е имала воля да направи това, за което говорим.

- Прокуратурата има ясен сигнал от управляващите, че застават зад тези промени?

- Управляващите имат ясна визия, че борбата с престъпността е основен приоритет на държавата. Европейската комисия по всички възможни начини в своите препоръки ни задължава да предприемем такава реформа. Това е наше задължение и по две конвенции - на ООН и на ЕС.

Да не говорим, че такива структури се създават в световен мащаб. Затова сега е най-удобният и уникален политически момент за промени.

- Ще зарадваме ли Брюксел, ако създадем специализирана прокуратура и спецзакон за борба с мафията?

- В ред страни в ЕС съществуват спецпрокуратури. На места има и специализирани съдилища и норми. Такъв е опитът на Испания, Холандия, Франция и Румъния. ЕС в своите доклади дава Румъния за пример само защото има специализирана прокуратура.

Имаме опит с изграждането на звена и спецгрупи. Това, което сме създали, трябва да получи своята институционализация.

Всичко, което съществува, е благодарение на добрата воля на прокуратурата и МВР. Ако няма обаче закон за това, следващият главен прокурор или министър могат да имат друга визия и тези спецзвена да спрат да съществуват. Една организация не трябва да умира с личността, която е на власт.

- Кое налага създаване на спецпрокуратура?

- В световен мащаб борбата с престъпността се решава по 2 начина. При проблем се създават временни екипи. Очевидно у нас обаче въпросът с организираната престъпност и корупцията не е въпрос за една или 2 банди То е въпрос на цялото общество. В този случай се създава специализирана структура, която да работи.

- Да разбираме ли, че у нас мафията до такава степен се е сраснала с държавата, че е нужен специален инструмент за нейното изкореняване?

- Да, това не може да се скрие. То се признава както и от ЕС, който казва, че това явление у нас застрашава целия съюз.

Работещите в тази структура ще се занимават само със знакови престъпници и дела. Законът ще даде параметрите, в които служители от различните ведомства ще действат работят съвместно.

- Какво друго ще спечелим?

- Висока степен на секретност. Когато затвориш един тесен и точно определен кръг хора, ограничаваш теча на информация, който е голям бич за службите. Винаги може да се разбере от кого е изтекла информация. Законът прави такава структура независима от политически влияния.

Представете си как в по малките населени места всички се познават. Как там един прокурор ще тръгне да разследва местния доктор, който лекува него и семейството му.

Ако съсредоточим тази борба в големите градове, ще пресечем дребния корупционен натиск по места. Както казват испанските ни колеги, колкото повече един магистрат е отдалечен от проблема, толкова по-малък е натискът и влиянието върху него.

Ще се знае точно и ясно кой е отговорен за борбата с този вид престъпност.

- Реформата ще засегне ли и съда?

- Да, по конституция прокуратурите са адекватни на съдилищата. Затова трябва да се създаде специализиран съд. Другият вариант е с промени в НПК да се въведат специализирани състави по апелативни райони. Както казват експертите по-лесно да охраняваме няколко съдии, отколкото всички.

В обществото има силен дефицит на доверие към структурните промени при борбата с мафията. Мисля, че трябва да допуснем обществото да участва пряко в съдебния процес.

- По какъв начин?

- Съд с жури по американски модел. Когато в един процес за корупция или забанда, има съд с жури, то това допуска обществото в него. Дава му възможност да се произнесе кой е крив и кой е прав. Това действа дисциплиниращо и на защитата и на обвинението, които трябва да убедят 12 души дали някой е виновен. Германският модел предвижда, ако някой стане причина за отлагане на дело, да поеме разноските по него.

Във Франция сроковете за задържане по тежки дела са двойно по-големи.

- Какви хора ще са на мушката на спецобвинителите?

- Не всеки държавен служител ще е обект на разследване на спецпрокуратурата, а висшите - примерно от кмет нагоре. Ще се преследва трафикът на наркотици и хора, отвличания, обири на банки и др.

- Как възприемате структурата на Военната прокуратура? Може ли тя да послужи за база на реформата?

- Като структура сегашното военно правораздаване отговаря на това, което искаме. Има дислоцирани 5 военни прокуратури в 5 възлови града, както и централизирана Военноапелативна прокуратура. Те са адекватни на съществуващите военни съдилища. В момента военното правораздаване в никакъв случай не е натоварено. В същото време редовите прокурори изнемогват с по 300 - 400 преписки. Така чрез една не особено сложна конституционна промяна тези съдилища могат да станат цивилни и да им се дадат делата срещу мафиоти и корумпирани.

- Как стои въпросът с финансирането?

- Пари има. Ако въпросът с военната магистратура бъде уреден, ние ще стъпим на тяхната материална база. Могат да се използват и част от кадрите им. Що се отнася до другите специалисти, теидват с бюджета си.

- Кога ще имате готовност да представите идеите си за борбата с мафията на управляващите?

- През януари. От това, което виждаме, и законодателната и изпълнителната власт мислят по подобен начин. Ако има политическа воля, спецпрокуратурата може да стартира и след 8 месеца.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • И българите на Острова печелят от Брекзит със сделка

    И българите на Острова печелят от Брекзит със сделка

    Най-после! Брюксел и Лондон постигнаха сделка за Брекзит, което дава надежда, че задаващият се хаос с излизането на Великобритания от ЕС може да бъде овладян и поставен в разумни граници и за двете преговарящи страни. И шефът на Европейската комисия Юнкер се зарадва от новината, възторжен е и премиерът Борис Джонсън
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,