Полицаят Тео Бонс: В Холандия, ако не се плати глоба, може да ти вземат колата

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/3285196 www.24chasa.bg

Тео Бонс от 42 години работи по проблемите на пътната безопасност в Кралство Нидерландия.

От 3 до 7 февруари т.г. той бе на посещение в България. Бонс е сред основните консултанти от холандска страна, които от 2009 г. помагат на българската “Пътна полиция” да модернизира дейността си. Благодарение на това сътрудничество у нас вече успешно се прилага методът за широкообхватен контрол на пътното движение, както и електронният фиш за шофиране със скорост над допустимата.

- Г-н Бонс, в Холандия е разрешено притежанието и употребата на марихуана. Наказват ли се шофьорите, ако ги хванат с дрога?

- Когато става въпрос за движение по пътищата, наркотиците не се толерират. Нещата обаче трябва добре да се прецизират. Ние сме задължени по закон да докажем, че шофьорът не е в състояние да управлява автомобил заради употреба на наркотици.

 Най-голямата разлика между нас и съседните ни страни е, че правим разлика между притежанието и шофирането под въздействието на наркотици. В държави като България, Франция и Белгия, където притежанието на наркотици е наказуемо, нещата са по-лесни. Ние в Холандия сме длъжни да докажем, че употребата на наркотици е довела до намаляване на способността за шофиране на водача.
- Това с полеви тестове ли става?

- Нямаме такива тестове, правим го чрез медицинско лице, защото полевите тестове не дават ясни резултати за това дали можеш да караш, или не. Различните наркотици въздействат различно за разлика от алкохола, където по закон е забранено да се кара с над 0,5 промила.

- Имат ли право полицаите в Холандия да пушат марихуана, докато са на работа?

- Не, професионалната етика ни забранява да правим това.

- Шофьорите във вашата страна могат ли да се измъкнат и да не платят глобата?

- При нас системата за налагане и събиране на глоби е изцяло в електронен вид и е автоматизирана. Цифрите показват, че повече от 98% от глобите се събират.

- Как е уредено това при вас?

- Когато се извърши нарушение, в единия вариант полицай налага глобата на пътя, а може и камера да ви засече. В двата случая обаче това се вкарва в системата в електронен вид.
 
Данните се изпращат на Централно правосъдно инкасо бюро. То изпраща на съответния нарушител фиш с размера на глобата. На документа са написани нарушението и размерът на глобата. Стараем се за 10 дни той да бъде получен.

- Може ли да не го получи?

- Не, защото, ако се е регистрирал както трябва в общинската базова администрация, ние разполагаме с адреса му и
глобата пристига
по пощата
Ако това не е така, отново подлежи на наказание, защото по закон хората са задължени да подадат коректно адреса. Несъмнено понякога може и да се измъкне, но това е пренебрежимо на фона на събираемостта.

- Колко камери имате в Холандия?

- Около 750 камери, но ние не може да сравняваме така, защото в Холандия има 17 млн. жители и 9 млн. регистрирани автомобила, а в същото време сме една пета от територията на България, така че съотношенията са съвсем различни в сравнение с вашата страна. Затова не искам да правя сравнение относно техническите средства. Мисля, че е по-важно пътният контрол да е съобразен с нуждите на съответната страна, защото всяка от тях има своя култура и начин за справяне с проблемите.

- Използвате ли мобилни камери?

- Да, имаме около 100-ина мобилни камери. Ползваме ги там, където са най-необходими. Ако знаем, че някъде се кара с опасна скорост, ги поставяме. Всичко се
заснема в
системата
автоматично,
 без да се намесва човешкият фактор.

- С еднакъв статут пред закона ли са двата вида камери в Холандия?

- Да, и за двата типа камери процедурата е една и съща. Заснема се регистрационният номер, снимката се изпраща, както и глобата в електронен вид.
По магистралите освен това прилагаме и секционния контрол. Апаратурата е калибрована, тествана и одобрена. Когато се използва мобилна камера, тя е свързана с джипиес връзка и се знае къде се намира, има електронен часовник и се засича времето.

Полицаят, който я обслужва, трябва да пише ежедневен отчет кога я е сложил, на какъв ъгъл я е поставил, както и други технически детайли.
Ако човек бъде глобен с такава камера, получава номер и може после да провери всичко в интернет. Той не може да се оплаква, защото всичко може да се проследи в системата.

- Колко процента от наложените наказания падат в съда?

- Не смея да се ангажирам, но е много малък процент. При нас, ако не се плати глобата в рамките на 6 седмици, автоматично сумата се увеличава с 50%. Ако пак не плати, се увеличава с още 50%. След това такива нарушители попадат в определен списък и когато ги спре полицай, той има право да им вземе директно колата.

- Това означава ли, че сваляте шофьора от колата и го оставяте пеша?

- Независимо с какво се движи - кола, мотор, велосипед, взема се, защото искаме да сме сигурни, че парите ще постъпят там, където трябва. В най-крайните случаи може също със съдебно постановление да влезе съдия-изпълнител в дома на човека и да конфискува мебели.

- А каква е най-високата глоба, която се налага, има ли предел?
- Не смея да кажа. За скорост например между 26 и 30 км глобата може да стигне 270 евро. Започва се с 26 евро, която е най-ниската, но това е само за скорост. За сериозните нарушения и за скорост над 30 км/ч размерът на глобата се определя от прокурора и се произнася съдът.
- Каква сума се генерира годишно от глоби в Холандия?

- Много е трудно да се даде отговор, защото размерът на глобите варира. На година се налагат между 10 и 12 млн. глоби за различни нарушения.

- Колко човека загиват при катастрофи годишно в Холандия?

- Около 640 убити на пътя и около 12 500 ранени. Целта е тези цифри да се намалят още, ние говорим за население от 17 млн. и 9 млн. регистрирани автомобила. Най-важното е пътната безопасност да почива на три опорни точки - образование, инфраструктура, като последно е контролът на полицията.
- Има ли някъде в Холандия малки населени места, където пътищата да не са осветени и да няма маркировка?
- Категорично не. Дори в най-малките селца се отчита необходимостта от маркировка и осветление, защото самата община е отговорна за пътната ситуация. В законодателството ни е залегнало как точно трябва да се изгражда безопасна инфраструктура, когато се строят нови квартали, в противен случай стопанинът на пътя ще бъде отговорен.

- За какви нарушения имат право да спират пътните полицаи?

- За всяко нарушение полицаите имат право да спрат шофьорите, те имат всички полицейски правомощия.

- Има ли корупция в Холандия?

- Няма, а в случай на съмнение, което се докаже, полицаите се уволняват. Със сигурност и в Холандия ще се намерят полицаи, които са направили нещо, което не би трябвало, но в момента, в който се открие и най-дребното нещо, винаги започва вътрешно разследване, евентуално наказателно преследване и уволнение.

- Каква е заплатата на обикновен пътен полицай в Холандия?

- Между 1500 и 1600 евро.

- Работите от години с българската полиция, какви са пропуските, които забелязвате?

- Не мисля, че може да говорим за пропуски, а по-скоро за осигуряване на условия за работа. Би било добре, ако законодателството ви дава на полицията възможност да работи по-лесно и ефективно, както и да се осигурят нужните технически средства.

  • Пандемията ни нареди на 45-о място по щедрост - ето защо

    Пандемията ни нареди на 45-о място по щедрост - ето защо

    Една приятна изненада - пандемията от коронавируса нареди българите на 45-о място по щедрост от 114 изследвани страни в света. За първи път България е сред водещите в международната класация, а само допреди 2-3 години е била на 126-о - 127-о място. В която - пак изненадващо, изпадат от челото страни като САЩ, Канада и Великобритания
  • Коментар на седмицата №1: Херо Мустафа: Българите могат да спрат корупцията

    Коментар на седмицата №1: Херо Мустафа: Българите могат да спрат корупцията

    Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал над 188 000 прочитания: Изявление на Нейно превъзходителство посланика на САЩ за “24 часа” Бъдещето на България зависи от собствените ѝ усилия за провеждане на необходимите реформи за гарантиране на прозрачност, отчетност и добро управление