Всяка втора цигара вкарана тайно у нас

https://www.24chasa.bg/Article/385017 www.24chasa.bg
Заловените на пристанище Варна 498 500 кутии цигари "Виктори". СНИМКА: ОРЛИН ЦАНЕВ

Всяка втора цигара у нас в момента е контрабанда, сочат данните на хора от цигарения бранш. През миналата година сме изпушили над 8,5 млрд. къса цигари, за които не е платен и лев акциз.

При реален внос на 22,5 млрд. къса папироси през 2009 г., са обмитени официално 17,2 млрд. къса. Загубите за бюджета са над 600 млн. лв., а контрабандата вече е 50%.

Губим 600 млн. лв. от контрабандни цигари

Ако се установят нарушения от производители, някои марки може да се изтеглят за известно време от пазара. 
СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА
Ако се установят нарушения от производители, някои марки може да се изтеглят за известно време от пазара. СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Само през миналата година сме изпушили над 8 млрд. цигари, за които не е платен нито лев акциз, научи "24 часа" от експерти в бранша. При реален внос годишно на 25,5 млрд. къса папироси през 2009 г. са обмитени официално 17,2 млрд. къса. За сравнение през 2008 г. са декларирани 21,9 млн. къса цигари.

Родно
Родно "Виктори", което се пласира на черно по 2,90 лв. при официална цена 3,60 лв. СНИМКИ: "24 ЧАСА"

Неофициалните данни, които се доближават до тези на митниците са, че само през последните шест месеца на 2009 г. спадът на количеството обмитени цигари надхвърля 10%.

Вкарваните нелегално у нас цигари
Вкарваните нелегално у нас цигари "Марлборо" , произведени в Молдова.

Във вторник финансовият министър Симеон Дянков пристигна със самолет във Варна, за да инспектира на място заловения контейнер с 498 500 кутии "Виктори лайт", които по документи пристигали от Китай с кораб.

"Решени сме да прекратим контрабандата на цигари. Около 30-40% от цигарите в България миналата година са внесени контрабандно. Като сложим нелегалния внос на горива със загуби около 1,5 млрд. лв. за година, както контрабандата на алкохол и други стоки, става дума за 3 млрд. лева, които не влизат в бюджета", заяви Дянков.

По негово нареждане от сряда данъчни и митничари проверяват цигарените фабрики на "Булгартабак" в София и Благоевград, и двете приватизирани през 2008 г. (Какво предупреди Дянков вчера.)

Инспекцията ще засече наличните количества. Според запознати сред причините за проверката са поръчаните количества бандероли със стари цени. Облепените с тях кутии могат да се продават до края на март. Една от фабриките обаче се запасила с бандероли, които можели да й стигнат за доста по-дълъг период.

Според неофициални данни на дистрибутори загубите само от нелегалния внос на цигари през м. г. варират между 600-700 млн. лв. от неплатен акциз.

Контрабандата вече минава 50%, което прави всяка втора изпушена цигара у нас нелегална. Ситуацията е трагична, казват от бранша. Преди вдигането от Нова година на акциза от 53 на 76 евро за 1000 къса производителите прогнозираха, че нелегалният пазар ще скочи до 40 на сто. Опасенията им бяха заради по-ниските цени при съседите. Папиросите са по-евтини в Украйна, Сърбия, Македония, дори и в Румъния. В Румъния кутия "Кент" и "Боро" е около 2,30 евро. У нас първите бяха регистрирани на цена от 4,80, а вторите за 5 лв.

Поскъпването на всички марки, което ще е между 1,10 и 1,40 лв., тепърва се задава. "Виктори" ще стане 4,60 лв., а "Ева" - 4,50 лв. Количествата със стари бандероли ще се изчерпят в средата на март и тогава се очаква нов ръст на черния пазар.

Последното оповестено изследване за нивото му бе на "Булгартабак". Възложеното на БАН проучване показа, че към средата на 2009 г. той е около 30%. Преди това - през 2007 и 2008 г., данните бяха за 15-20%.

Само за декември 2009 - януари 2010 г. спадът на обмитените цигари е 12% и има вероятност до края на годината да стигне най-ниското ниво - от 2003 г. Тогава са декларирани едва 14,4 млрд. къса цигари. Данните сочат подобна тенденция и при вноса на алкохол, където през 2009 г. Спадът на обмитеното количество е 22%. На книга българинът е спрял да пуши и пие. Дали обаче е така наистина?

Както "24 часа" единствен писа през миналата година, схемите за контрабанда на цигари не само не намаляват, както предвижда финансовият министър, а дори се разразстват. Заловените 10 млн. къса цигари в "китайския" контейнер на пристанище Варна са първият сериозен удар на Агенция "Митници" срещу контрабандата на папироси от август 2009 г. досега. Преди това сериозни количества контрабанда, в порядъка на по няколко тира бяха заловени при операции на антимафиоти и полицаи в Благоевградско и Софийско. Реално обаче полицията лови дребните дистрибутори, а не едрите риби в контрабандата.

Схемите са изпипани и разработени от години. Българските цигари, произведени от "Булгартабатак", се вземат от големите дистрибутори и се товарят на камиони.

До границата те задължително се конвоират от полиция. Родните цигари по документи се изнасят за доста екзотични дестинации като Бенин, Того, Макао, Чили и Коста Рика. След преминаване на турската граница обаче цигарите се доставят в турската безмитна зона Мерсим. Там се подбира контейнер с номер от удобна дестинация, например Китай както в случая със заловената на Варна пратка на кораба "Волос".

Плаща се по веригата от капитан на кораба, който ще транспортира контейнера, през митничари и полицаи на пристанищата у нас, та дори и на работниците, които разтоварват контейнерите. Така родните цигари влизат обратно в България. Такъв е случаят с папиросите "Виктори лайт" хванати но 16 феврураи.

Първоначалните информации бяха, че цигарите са фалшиви. Проверката показала обаче, че са легални и произведени у нас. По същата схема с фиктивен износ за далечни точки успешно се пласирала и дамската марка "Ева". В София в момента масово под масата се предлага "Виктори" за 2,90 при официална цена 3,60 лв. На кутиите им пише, че са за продажба в безмитна зона. Някои от цигарите се въртели с години. Преди време са засечени кутии, изнесени през 2006 г.

Освен родните цигари, които се връщат нелегално, страната е зарината със сръбски, македонски, турски, молдовски, украински и др. цигари. Докато преди отварянето на пазара през 2007 г. заради ЕС основно влизаха популярни чужди марки, то сега разнообразието е голямо. Срещат се кутии и от непознати производители, регистрирани в САЩ или офшорни зони. Ментетата пък идвали основно от Китай.

"24 часа" многократно е описвал схемите, по които влизат у нас. През последните месеци обаче има малка промяна. На Калотина почти е прекратен вносът на големи количества сръбски цигари, които влизаха в "тапи" като строителни материали. Това станало заради многото проверки на мобилните групи на митниците.

Затова нелегалният внос е пренасочен към Златарево и Гюешево. Другият "вход" за сръбски цигари е откъм Видин. Вносът зарежда големите депа за контрабандни цигари във Враца и Бяла Слатина. Големият контрабанден внос е през Капитан Андреево и Лесово от Турция. Оттам цигарите влизат и с "тапа", или с камиони на вдигната бариера. Превозват се още от "куфарни търговци" с микробуси или автобуси от Турция.

Най-големите депа за контрабандни цигари в България са София, Пловдив, Стара Загора и Хасково. Според неофициална информация цената на кутия контрабандни цигари е 1 долар. От Молдова и Украйна у нас се вкарват нелегално с кораби цигари "Марлборо", произведени в лицензирани фабрики в двете държави.

СТЕФАН ТАШЕВ, ВЯРА ИВАНОВА

Изтеглят наши марки, ако хванат нарушение

Оказва се, че български производители на цигари не само не се вълнуват от сивия сектор, а някои са част от него и дори му помагат. Това заяви финансовият министър Симеон Дянков.

Точно по тази причина той разпоредил на шефа на агенция "Митници" Ваньо Танов проверките в данъчните складове с цигари. "Влизаме навсякъде, за да се устани къде има нередности.

Ако бъдат заловени нарушители, глобите ще са големи, а някои марки могат да излязат за известно време от пазара", закани се министърът. Той обаче не уточни размера на санкциите.

Дянков обясни, че проверките ще траят до три седмици. Нито веднъж за 20 г. не било влизано в данъчните складове на всички производители за цигари.

Проверките били провокирани от жалби на самите производители. Те се оплаквали, че били натиснати от сивия сектор. "Имаме скенери, които вече работят, но няма да спомена къде. В близко време ще обхванем и морските ни граници", зарече се министърът.

РАДКО ПАУНОВ