Заради българин Ванеса Мей руши традицията

https://www.24chasa.bg/Article/398609 www.24chasa.bg
Музикантът с впечатляващи успехи навън сега ще гради кариера и в родината си.

Музиката спира, гръмват аплаузи и Ванеса Мей хваща ръката на Константин Евтимов.

Двамата - цигуларката и виолончелистът, са по на 14 години, а солистката Мей судоволствие нарушава традицията - вместо да поздрави цигуларя, тя се ръкува с Константин. Случката става на сцената на младежкия фестивал “Мартенски музикални дни” в Русе. “Приятелите ми ме майтапеха, че дълго време след това не трябва да си мия ръката”, казва Евтимов. Тогава се запознава и с виртуоза Васко Василев, който бил учител на малката Ванеса.

От една година музикантът е концерт майстор на Симфоничния оркестър на БНР. Цели 14 години преди това обаче той живее и работи в чужбина с едни от най-големите музиканти на ХХ век - Мстислав Ростропович, Шломо Минц, Пиер Амоял, Йорг Демус. Свирил е на най-големите сцени в Монпелие, Лондон, Дъблин, Токио, Хирошима, Пекин, Шанхай, Женева, Цюрих, Грац, Хамбург, Нови Сад, Солун. Но само преди година и малко се завърна окончателно в България заради едно момиче - любимата му Владислава.

Константин с най-близкия си човек Владислава, която му помага да вземе тежкото решение за окончателното връщена в България.
СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
Константин с най-близкия си човек Владислава, която му помага да вземе тежкото решение за окончателното връщена в България. СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

За 12-те години в Швейцария може да говори дълго - за перфектната организация във всяка сфера от живота. "Всяка стъпка на едно дете там е предопределена до пенсионната му възраст и няма как да кривне", описва той страната. Хората не са богати, с изключение на много малка част, вежливи са, но трудно допускат до емоциите си друг човек.

"Липсваше ми естествеността в България - както да виждам неподредените дървета в планините, така и в непринудените отношения между хората", казва музикантът.

Константин се занимава с музика от невръстна детска възраст. Интересът не е случаен - майка му свирила на цигулка, а баща му - на контрабас в Русенскатафилхармония. Виолончелото било любимият им инструмент - нещо като баланс между най-големия (контрабаса) и най-малкия (цигулката), най-топлият от всички и близък до човешкия глас.

След като завършва музикалната академия в София, през 1996 г. Евтимов участва като солочелист в световното турне "Филхармония на нациите" под диригентството на Юстус Франс. Изкарва 6-месечна специализация при Мария Клигел в Есен, Германия, и е приет в Бернската консерватория да прави дипломната си работа. Още на втората година от следването си е поканен за концертмайстор на симфоничния оркестър в Лозана.

Срещал е всякакви публики - от такива, които идват на концерт само за да покажат новите си дрехи и прически и вдигат чашите с шампанско по време на концерта, до най-критично настроените и забелязващи всяка грешка. В Япония силно впечатление му прави уважението към българите. "Там на всяка кофичка пише българско кисело мляко", разказва Константин. И си признава, че най-любими са му българските слушатели заради тяхната позитивност и желанието им да се насладят истински на изпълнението.

Никога няма да забрави обаче общото си изпълнение с легендарния Ростропович. Хиляди души идват на концерта в Берн за новото хилядолетие - “Милениум”. "Когато Ростропович изсвири "Дон Кихот" и в прегръдката усетих изпотената му буза до лицето ми, нямаше нужда някой да ми казва след това да не се измия", спомня си Евтимов.

Дългите странствания си казват думата: "Имаше един момент, при който, докато пътувах между България и Швейцария, се чудех къде се прибирам всъщност - къде е моят дом. Но това бързо отмина", споделя той.

Катализаторът на тежкото решение да се завърне, както в хубавите приказки с щастлив край, се оказва правилното момиче. "Започнах да мисля не толкова за кариера и професионални успехи, но и за ценните неща като свиването на гнездо", обяснява Евтимов. Въпреки дългия престой навън той постоянно се интересува какво се случвав българския културен живот. Претегля плюсовете и минусите и не след дълго се връща в Русе, откъдето е родом, а по-късно започва работа в София.

"Когато разбрах, че в оркестъра на БНР се е завърнал маестро Емил Табаков, веднага започнах да следя дали няма да се отвори свободно място. За мой късмет така и стана. Чувствам се на мястото си", категоричен е виолончелистът. Българската поговорка "Музикант къща не храни" не го обезсърчава - щом човек иска, той може да постигне много.

ВДЪХНОВЕНИЕ

Най-голямото влияние за оформянето на таланта на Константин идва от неговите родители. След тях достойно се нареждат преподавателите Венцислав Николов и Богомил Карагонов.

От чуждестранните музиканти най-силното вдъхновение идва по времето на майсторския клас при Мария Клигел и концертната диплома в класа на проф. Конрадин Бротбек.

“Срещал съм се с едни от най-големите имена на скандинавската виолончелистка школа - Марти Роузи и Арто Норас, но човекът, който ми е дал най-много пряко и задочно, е Ростропович", разказва Евтимов.

Според него най-добрата рецепта за творческото развитие е в живия контакт с музикантите, било и като техен зрител. “Защото ние творим със сърцето си, а не произвеждаме материална продукция.” (24часа)

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Чалгата вече няма да бъде същата! Една от емблемите на родния попфолк в последните години - Фики Стораро, обяви, че рязко сменя стила на музиката, в която ще се изявява. 25-годишният изпълнител е популярен сред феновете си с по-ориенталските ритми, но сега е взел решението тотално да промени имиджа си на чалгаджия

На съд заради схема с еврофондове отива съпругата на скандалния общински съветник от Стамболийски Атанас Мавродиев, обявиха от прокуратурата. Любопитно е, че престъплението, извършено от Стоянка Мавродиева, е буквално същото като това на мъжа й, стартирал кариерата си в политиката от името на патриотите

Под домашен арест е освободен банковият обирджия Константин Чапкънов, най-малкият от тримата синове на големия скулптор Георги Чапкънов-Чапа. Мярката на обвинения в престъплението е променена в по-лека от "задържане под стража", което му бе наложено, след като през февруари Константин бе заключен заради обир на банка в София