Закрийте Великденското министерство на агнешкото месо

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/4050713 www.24chasa.bg

Ежегодно се коментира как преди Великден агнешкото поскъпва и това се превръща във важна тема по новините. Много хора и институции критикуват “лошите” търговци, че реализират несправедливи печалби на гърба на потребителя. Какво да се направи по този въпрос? В икономиката има поне 2 противиположни подхода. Според едната школа, която може да се нарече популистка, левичарска, етатистка, тук е ролята на държавата да се намеси, като:

- анатемоса търговците и ги нарече

“мръсни спекуланти”;

- се опита да ги смачка с данъчни проверки (по принцип няма нищо лошо в проверките дали се плащат данъци, освен ако не са тенденциозни с цел рекет), с натиск за непазарно поведение и с изобличителни репортажи във вечерните новини;

- започне да изчислява какъв е маржът на производителя (обикновено се твърди, че той е нисък) и на търговеца (обикновено се твърди, че той е несправедливо висок);

- въвежда пределни цени на продукта и наказва търговците за тяхното неспазване и т.н.

Според другата школа, към която принадлежа и която може да се определи като пазарно-ориентирана или либерална, ситуацията е следната:

- Няма нищо лошо да се правят репортажи и да се анализира темата, щом цената на агнешкото преди Великден е обществено значим въпрос. Също така няма лошо да се предостави информацията, че в Ямбол агнешкото е два пъти по-евтино от София или Истанбул. Достъпът до адекватна информация е основна характеристика и на демократичното общество, и на пазарната икономика.

 

- Пазарната цена обаче не трябва да е централно определена от политици и чиновници, а следва да е резултат на търсенето и предлагането. Ако цената е висока, хората няма да искат да купуват и тя ще падне. Или ще се появят нови производители и продавачи и цената пак ще падне. И обратно. Ако търсенето е високо, а няма предлагане, цената ще се покачи.

- Вредно и манипулативно е обаче да се изчислява ангро маржът на производителите и търговците и да се определят те като “мръсни спекуланти”. Да, в пазарната икономика фирмите не работят за “черните очи” на потребителите, а за да реализират печалба. Ако няма възможност за печалба, няма да има производство, търговия, предлагане на стоки и услуги. Няма да има развитие и иновации.

- От време на време някои компании реализират по-високи печалби от “нормалните”. Словосъчетанието

“нормална печалба” всъщност е термин, използван в микроикономиката. Тя може да е резултат на пазарна конюнктура. Ще плачем ли, ако догодина френската реколта на грозде е слаба и българските винопроизводители реализират рекорден износ? Не, разбира се. Може да е резултат и на уникален продукт – акционерите на Apple спечелиха след пускането на пазара на революционните таблети и телефони. Или понякога на чист късмет.

- Бакалското твърдение “купуват боб от нещастните стопани в Петрич за 1 лв. и го продават в супермаркета за 5 лв.” може да е вярно, но не е изчерпателно. Да не забравяме, че транспортните и складовите услуги не са безплатни, че може част от боба да се развали и бракува, че супермаркетите изискват многомилионни инвестиции, че в тях също работят стотици хора, които очакват европейски заплати и т.н. Търговията с боб съвсем не е “фасулска работа” с нулеви разходи и 400%-ен гарантиран марж на печалба.

- Във всеки бранш има известна сезонност и периоди на “жътва”. 60% от детските играчки се продават преди Коледа. Милиони телевизори от нови модели – преди следващата олимпиада или световно по футбол. Медиите имат рекордни приходи около избори, а цената на зърното обикновено е най-висока преди жътвата, защото е складирано цяла година, а има и риск градушка да похаби новата реколта. Никой популист обаче не се сеща, че медиите в много периоди са губещи, че през януари не се продава почти нито една играчка, че много т.нар. спекуланти са фалирали заради лош късмет или погрешни решения.

- Според либералната школа всеки може да произвежда, купува и продава стоки, където и когато желае. Като е толкова изгодно да се произвежда агнешко, постройте нова овцеферма и залейте пазара на следващия Великден. Ако сте потребител и цената преди Великден ви изглежда скъпа, купете евтино агнешко през февруари и го сложете във фризера за няколко седмици.

- Според либералната школа на държавата категорично

не ѝ е работа

да се меси в

ценообразуването,

защото ще причини повече поразии, отколкото ползи (тук нямам предвид регулираните сектори и обществените услуги). Ако държавата приеме закон, че на Великден агнешкото трябва да се продава под 2 лв./кг, ще се случи следното:

1. Никой няма да продава агнешко на Великден. 2 лева няма да покрият дори транспортните разходи.

2. Ако все пак има предлагане, производителите и търговците ще реализират големи загуби и догодина никой няма да иска да гледа животни.

3. Ще се появят нискокачествени продукти, развалено и остаряло месо, месо с инжектирана вода, или други вредни ментета.

4. Ще се разрази черен пазар, като агнешко ще се предлага под щанда, в съседната барака, на Женския пазар без хладилници. Полицаите на съседния ъгъл пък ще развият страхотен “бизнес”, задето ще си затварят очите.

5. Благодарност от потребителите, в чието име бяха намалени цените, няма да има. Миналата година се оплакваха от високи цени, а догодина ще се оплакват от дефицит на месо и от спекула като по време на война. Очакванията пак ще са за държавна намеса, този път за осигуряване на предлагането на месо. Може би от внос.

Почти сигурно на по-висока цена. А “най-добре” с държавна субсидия, за да е по-ниска цената. Риториката ще е: “Кога държавните органи най-после ще си свършат работата?”

6. Съвсем отделна тема е каква армия от чиновници ще е нужна, за да се обслужва целият процес – нещо като Великденско министерство на агнешкото месо с 200 ценовици и 2000 инспектори. Помислете

критично за техните

заплати и креативно

за техните рушвети

Например: “В Сливенско тази година трябва да има изключение от регулираната цена, за да бъдат подкрепени местните производители – фирмата на Киро Бидона обеща да ни подкрепи на изборите.

А на битака във Враца днес няма да правим проверки срещу контрабандата, защото Гошо Виното си е уредил работата в министерството...”

Ако все още не сте убедени в предимствата на пазарната икономика, спомнете си празните рафтове от зимата на 1990 г. Моята рецепта? Закрийте Великденското министерство на агнешкото месо и оставете участниците на пазара да си живеят спокойно и работят свободно.

Откъс със съкращения от новата книга на Николай Василев “Меню за реформатори”, която ще излезе на българския книжен пазар през следващите седмици. Заглавията са на редакцията.

Закрийте Великденското...

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • 2 по 3 е по-малко от 6, или за лошото образование по математика

    2 по 3 е по-малко от 6, това е главният извод от представянето на т.нар. десни, които направиха всичко неправилно преди изборите. Разцепиха се на три, смениха и името и почнаха да се обиждат един друг. Никой не им е виновен и че не са слушали уроците по математика в началното училище. Заслепени от собствената си интелектуална претенция,
  • Могат ли патриотите да погълнат десницата през участие в управлението

    Прибързана и открита коалиция с БСП би ги капсулирала в носталгичен вот НЕ СИ ТЪП, когато си гладен. Българските патриоти са странно животно - хем патриоти, хем социалисти, хем русофили, хем десни. Накратко казано - голям миш-маш. Или поне така беше доскоро.... Колкото и странно да звучи, Патриотичният фронт е най-умно работещата политическа