Бившият директор на областното пътно управление в Разград Пламен Симеонов спретнал схемата "Батко и братко", но чрез съпругата си. Тя има дялове във фирми, които изпълняват всички пътни поръчки.
Симеонов става директор през 1987 г. и е на поста до ноември 2008 г. Тогава напуска доброволно и веднага поема ръководството на частната фирма "Пътконсулт". Тя е дъщерна на "Пътконсулт холдинг", където 50% има съпругата му Миглена. От проверката на Сметната палата стана ясно, че още като шеф на пътното управление Симеонов сключил договор за близо 130 000 лв. до края на 2010 г. за доставка на горива с "Пътконсулт".
Практиката почти всички поръчки на пътната агенция в Разград да минават през фирми с участието на съпругата му Миглена датира още от 1998 г. Тогава тя е главен счетоводител в "Строймонтаж", после става съдружник, а фирмата почти без изключение печели поръчките на пътната агенция.
Бившият зам.-директор на "Строймонтаж" Любомир Цонев пък става зам.-кмет на Разград и след това фирмата започва да печели почти всички поръчки на общината за строителство.
През 2003 г. Миглена Симеонова придобива 50% и от "Пътконсулт холдинг" заедно с Красимир Узунов. Той дотогава оглавява "Пътно строителство" и изпълнява обществените поръчки за полагане на асфалт в цяла Североизточна България.
Съпругата на Узунов - Зорка, е управител на "Пътконсулт" от 1999 г. Дружеството става дъщерно на "Пътконсулт холдинг". След създаването на "Пътконсулт" целият поток от поръчки за пътно строителство и доставка на горива е пренасочен от "Строймонтаж" в новите фирми. "Пътконсулт" бързо се снабдява с модерна техника. Купува единствената в района машина за широколентово полагане на асфалт "Вьогел", която сама бърка смесите. С нея печели поръчки в целия Североизток. Купува и 10 нови камиона.
През 2005 г. като кандидат за депутат от Разградски район тогавашният строителен министър Валентин Церовски осигурява за асфалтиране на пътища в областта 6 млн. лева. Парите са усвоени от "Пътконсулт".
"Нямам спомен материали срещу Пламен Симеонов да са постъпвали в прокуратурата. Трябва да проверя", каза окръжният прокурор на Разград Огнян Дамянов.
Дълги години Симеонов "се пази" от показно влагане на средства в имоти в Разград. Единствената демонстрация на положение е асфалтирането на пътя до вилата му в разградското село Балкански. Близки обаче разказват, че семейството редовно пътува на почивки до екзотични острови като Хаваите и Сейшелите. Семейство Симеонови притежава и луксозен минихотел в Черноморец в затворен комплекс с подземен паркинг.
Но “Пътконсулт” вдигна плувен комплекс за 1 млн. лева. Има голям овален басейн, друг басейн с открити лежанки за воден масаж, гейзер и водопад. По-малкият басейн е с топлоизолации и PVC покритие, гарантиращо нормална за къпане температура на водата до 20 дни преди и след сезона. Детски басейн, джакузи и ресторант допълват комплекса. Той е върху 10 дка в местността Курнаците под хижата на областното "Пътно управление". В началото на 2008 г. земеделската земя там е купена от "Пътконсулт", като е сменено нейното предназначение.
Фирмата притежава и комплекс от бензиностанция, бистро и единствения паркинг за тирове в областта. Те се намират на изхода на Разград по пътя за Русе. "Пътконсулт" има и малък хотел по пътя за гарата в Разград.
1 млрд. харчени на поразия
Близо 1 млрд. лв. за пътища са били изхарчени на поразия и с куп нарушения, става ясно от заключенията в одита на Сметната палата на пътната агенция за периода от 2007 до средата на 2009 г.
Проверката на финансовото й управление и обществените поръчки бе поръчана от парламента. През 2007 г. агенцията е имала бюджет от близо 430 млн. лв., а през 2008 г. той е бил 392 млн. За миналата годиназа поддръжка на пътищата е имало 135 млн.
Преди дни докладът с резултатите и многобройните нарушения бе обсъден от три комисии в Народното събрание. Той е предаден на прокуратурата.
Имаш собствен офис - печелиш договор за над половин милион в пътищата. Нямаш офис, губиш. Такъв пример как се е действало даде внимателно прочел документа депутат.
Става дума за процедура по програмата "Регионално развитие", проведена през 2007 г., когато начело на пътния фонд бе Веселин Георгиев. Тя е за избор на надзорник за строителство на отсечки в района на Крумовград.
Победителят е избран заради предимството, че има собствен офис. Одиторите откриват, че първо са отворени ценовите оферти. Така няма гаранция, че след това не е натежало изискването за помещение, каквото другият кандидат нямал.
Докладът на Сметната палата, с който "24 часа" разполага, е изпъстрен с подобни констатации. Одиторите се натъкват на безконтролно харчене, формално проведени конкурси, несъбрани аванси по неизпълнени договори.
Сред изводите е, че е липсвал контрол, който да предотврати незаконосъобразно провеждане на процедури по директен избор на фирми, неточности и противоречия в документите за търговете, нередности по оценяването и класирането на офертите, нарушения в определяне стойността на поръчките.
От януари 2006 г. във фонда е действала заповед на Веселин Георгиев, според която областните пътни управления трябва да съгласуват документацията за процедурите с централното.
По два от конкурсите, спечелени от управляваната от Емил Георгиев, брат на пътния шеф, фирма "Биндер" дори формално този ред не е спазен. Документацията за ремонта на пътя Велико Търново - Сливен (за 5,8 млн. лв.) е одобрена от фонда по телефона, а за пътя Нова Загора - Елена (за 1,5 млн.) липсва документ, че е одобрена.
През март 2006 г. Веселин Георгиев издава заповед и за одобряване на договорите - да се изпращат от областните управления в централата с подписите на изпълнителите. На съгласуваните от Батко договори одиторите открили гриф “Одобрявам”, но без дата. След това върнатите в местните поделения контракти не са завеждани в деловодството.
Договорите често са сключвани въпреки липсата на финансиране по тях. В някои от случаите финансовите контрольори са отказвали да одобрят провеждането, но въпреки това конкурси е имало (какви задължения са натрупани - виж по-долу). На 9 май 2007 г. например Георгиев прекратява процедура за консултант за магистрала "Марица" от 17-и до 36-и км точно преди подписване на договора. Това било нарушение на закона, тъй като преди стартирането на конкурса е било ясно, че средства няма.
В доклада има и няколко странни случая от 2007 г. Например, че на фирмата, която чисти сняг по пътищата в Плевенско, е възложено строителство по летището Долна Митрополия. Това става по споразумение между Веселин Георгиев и Българската федерация по мотоциклетизъм. То е за учебен полигон, зала, ремонт на площадка за хеликоптери и складове на мотополигон Горна Росица в Севлиево.
Подписването на споразумението не кореспондира със законовите правомощия на директора на фонда, подчертават одиторите. Фирмата изпълнител - "Холдинг Пътища", пращала фактурите на фонда. Те са били за 3,4 млн. Той ги е давал на федерацията, която плащала.
Друг нетипичен случай е с цесия. През септември 2003 г. на фирма "Пътстрой" са преведени в аванс 947 834 лв. Четири години по-късно е сключен договор за цесия между пътния фонд и "Пътно поддържане", които вземат 500 000 от аванса на "Пътстрой". През 2004 г. фондът превел на "Пътстрой" и 191 000 лв., като липсват документи, че има свършена работа.
Същата година в районната прокуратура в Пловдив по случая е заведена преписка. Към средата на 2009 г. пътната агенция още не си е върнала от изпълнителя 226 547 лв.
Договор с фирма за ремонта на обходния път на Силистра е сключен, след като тя го е извършила. Подписан е на 5 декември 2007 г., а на следващия ден вече имало фактура за 50% от стойността.
Най-често законът е заобикалян с директно договаряне. Пример е договор от 2008 г. на пътното в Търговище за възстановяване на мост при с. Давидово. Аргументът за директен избор на фирма са дъждове и порои от 2005 г. Работата по свлачище на път в Шуменско от 2006 г. пък е започнала 104 дни след него. (24часа)
Ремонт на мост убиец възложен незаконно
Пътната агенция е нарушила закона при избора на фирмата, ремонтирала моста над р. Янтра при Бяла, сочи одитът на Сметната палата. В края на 2006 г. там загинаха 18 човека, след като засечен от камион автобус падна от него. След трагедията правителството реши съоръжението да бъде разширено.
Според одита агенцията е имала достатъчно време, за да направи конкурс за изпълнител и консултант. Въпреки това е провела процедура по договаряне. За ремонта на моста е поканено чуждестранно лице - SOCOGEN. За преговорите са съставени три протокола, единият е с подправена дата, пише в доклада. До Агенцията по обществени поръчки е изпратена информация за договор с гражданско дружество със същото име. В досието обаче не било посочено кой участва в него. Договорът е сключен на 31 май 2007 г. и е за над 1,26 млн. евро без ДДС. Разширяването е възложено за 6 месеца.
Според договора срокът за изготвяне на технически проект е 31 май - т.е. датата на сключването му. "Възникват съмнения, че изпълнителят е бил избран преди провеждането на процедурата и предметът на договора е бил предварително изпълнен", гласи докладът. В него е посочено, че на 19 април 2007 г. е имало обществено обсъждане, на което е представен проект за разширяване на моста. Там е присъствал представител на избраната фирма за проектиране и ремонт.
При проверката за изпълнение на договора било установено, че асфалтът е напукан по дължината на фугите, тъй като не били довършени. Изпитание на моста не е било направено и реално разширението не се използвало. (24часа)
172 млн. лв. дългове още през 2007 г.
Към края на 2007 г. пътната агенция има 172 млн. задължения, сочи одитът на Сметната палата. В края на 2008 г. ведомството не е разплатило 101 млн., а към 30 юни миналата година - 22,8 млн.
Договори често са сключвани, без да са осигурени пари за плащането им, установяват контрольорите. Това е създало риск към агенцията да завалят искове за неустойки. Отделно са превеждани аванси по неизпълнени контракти, които агенцията още не си е върнала.
Заради липсата на пари през 2007 и 2008 г. са прекратявани процедури. От началото на 2008 г. до средата на 2009 г. 40 договора за общо 218 млн. лв. са били замразени. До началото на тази година все още не е възстановена работата по 10 от спрените обекти, сочи докладът. По тях вече са платени 39,3 млн. от общо договорени 52,2 млн.
Рекордьор по забавяне на строителството е пътят Севлиево-Габрово, който чака довършване от 2000 г. Към септември 2006 г. са свършени 43% от работите, а от 2007 г. не се прави нищо. До края на 2006 г. за трасето са платени 2,2 млн. лв. Неусвоеният аванс е 228 000 лв.
Областното пътно в Разград сключило с фирма три договора за ремонт на един и същи участък. Всеки нов договор се сключвал, защото предишният не е бил изпълнен. Първият е от 2000 г., следват от 2006 и 2008 г. Обектът още не е довършен, а пътната агенция не си е върнала 46 492 лв., дадени като аванс. (24часа)
Плащали за несвършена работа
Превеждане на суми, без да е свършена реално работата, са засекли одиторите от ведомството на Валери Димитров. По договор за строителен надзор на пътя Елхово-Бургас на 17 декември 2008 г. например е изплатен първи транш, без да е отчетена свършена работа, а отделно имало и преведен аванс.
Проверките по изпълнението на договорите на място показали, че в някои случаи не са приключени навреме или са изпълнени неточно или некачествено. Въпреки това са подписвани протоколи за приемането на пътя и на фирмите е плащано.
На някои от завършените обекти проверяващите открили, че не е положен износващ пласт асфалт или че липсва част от настилката. В отсечка по третокласен път между хижа Каваклийка и Братя Даскалови се оказало, че са сложени с 33 пътни знака по-малко от посочените в протокола 168. Отделно нямало отводнителни съоръжения на част от трасето.
Мост, отчетен като ремонтиран в края на 2008 г., се оказал с ръждясал парапет, без хоризонтална маркировка, а около него били струпани неизвозена пръст и бетонни блокове. Протоколът за приключената работа бил издаден, преди реално да е свършено всичко, предвидено в договора.
Изпълнителите са били щадени не само откъм изисквания за качество, но и откъм санкции. През 2008 г. например, въпреки че не е свършена работа по зимното почистване в района на Плевен и че договорът предвиждал сериозни глоби, такива не са били наложени.
С 10% през 2007 г. е била глобена фирмата, отговорна за проходимостта на "Хемус", заради образувалите се тогава задръствания от непочистения сняг. По договор компанията е трябвало да вземе с до 50% по-малко за всички извършени работи, през месеца, в който не се е справила.
По препоръките от одита на Сметната палата в пътната агенция е изготвен план за действие, отчете пред депутатите шефът й Божидар Йотов. Ограничена е възможността на областните управления да провеждат поръчки, сменени са 16 от шефовете им.