Всеки 4-и антифриз дава отклонения

https://www.24chasa.bg/Article/41611 www.24chasa.bg
12-те антифриза са сред най-често срещаните на пазара. Пробите бяха прехвърлени в специални бутилки от представител на “Булгарконтрола”.

Всеки четвърти антифриз на пазара дава някакви отклонения от заложените стандарти. Това установи изследване на единствената на балканите лицензирана лаборатория за нефтопродукти към “Приста Ойл”.

В началото на зимата в. “24 часа” тества със специален уред доколко съвпадат показателита на замръзване при някои от най-продаваните у нас антифризи. Тогава рефрактометърът показа разминавания до 10 градуса при отделни продуктите.

Заради последвалия интерес в. “24 часа” назначи ново анонимно изследване в лабораторията към завода за смазочни продукти на “Приста Ойл”. Този път бяха селектирани предимно български антифризи, които, общо взето, са най-масови.

Основната идея бе да се установи дали продуктите отговарят на държавните стандарти за защита на двигателя и охладителната система. Това е изключително важно за автомобила не само през зимата, а и в останалото време от годината.

Дванайсетте проби бяха взети в редакцията на вестника от представител на “Булгарконтрола” в присъствието на нотариус.

Изследването продължи повече от месец в лабораторията в Русе.

Оказа се, че някои от антифризите дори могат да навредят на двигателя, вместо да го предпазят. Затова специалистите от лабораторията съветват да не пестите средства и да следвате определени правила за поддръжка на охладителната система и през лятото.

8 НЕЩА, КОИТО ТРЯБВА ДА ЗНАЕТЕ

1. Смяна на антифриза

Срокът за смяна зависи от препоръката на производителя на охладителната система (респективно производителя на двигателя). Сигурен показател за изчерпването на антикорозионните добавки е смяната на цвета на антифриза. Това е сигнал за начало на корозия в охладителната система, налагаща смяната. За модерните двигатели се използват антифризи на основата на добавки на соли на органични киселини т.нар. LongLife антифризи. При тях се препоръчва смяна на 650 000 км пробег (или 8000 часа), когато се използва в камиони и автобуси; и на 250 000 км пробег (или 2000 часа) за леки автомобили.

Смяната на охлаждащата течност се препоръчва на всеки 5 години или след изминаването на гореспоменатия пробег (което от двете се случи първо).

2. Доливане на течност

Недопустимо е доливане само на антифризен концентрат. Неподходящото съотношение на вода и етилен гликол може да доведе до влошаване на топлоотвеждането и прегряване на системата. Ето защо количеството на етилен гликол и вода трябва да е добре балансирано. По-високото количество на антифризен концентрат понижава течливостта на охлаждащата течност и намалява нейната способност да отвежда топлина.

Високото количество вода не осигурява достатъчна защита на течността от замръзване, а ако процентът вода е над 70, тогава и защитата от корозия е недостатъчна. Когато съдържанието на вода е над допустимото, при ниски температури течността замръзва и може да доведе до спукване на радиатора и дори на блока на двигателя.

За нашия географски район е подходящо съотношение 1:1. При него се постига температура на начало на кристализация минус 37 градуса.

3. Цветове

Всички производители на автомобили имат изисквания към типа на охлаждащата течност. Това е свързано с металите, които те използват за конструкцията на двигателите и охлаждащата система, а това от своя страна е обвързано и с типа на добавките за антифриза. В много от тези спецификации се определя и цветът на охлаждащата течност. Така например VW регламентира в спецификациите G12 и G12 + цвета на антифриза, които са съответно червен и виолетов.

Почти всички големи фирми за антифризи, произвеждащи обикновени и LongLife антифризи, ги маркират с различни цветове - най-често син или зелен за обикновения и от оранжев до червен за LongLife.

4. Смесване на обикновен антифриз с LongLife антифриз

Не е желателно смесването на антифризи, съдържащи фосфати, нитрити и силикати (обикновени) с такива, произведени с органични инхибитори на корозия (LongLife). В краен случай това може да се направи, но трябва да се знае, че качествата и предимствата на LongLife антифриза се губят и на практика се обезсмисля неговото използване.

5. Може ли през лятото да се кара с вода, а само през зимата да се използва антифриз?

Недопустимо е използването само на вода, като охлаждаща течност, тъй като водата предизвиква силна корозия. Антифризът представлява добре балансирана смес от добавки, които осигуряват и защита от корозия на металните части на двигателя и охладителната система.

Освен това той е с по-висока температура на кипене в сравнение с водата. Това намалява загубите от изпарение и кавитациите по водната помпа, причинявани от мигновеното изпаряване. Не е за пренебрегване и по-доброто смазване на водната помпа, което осигурява антифризът. С две думи, трябва да се търси баланс между съотношението вода и антифриз. Балансът 1:1 гарантира максимална защита от корозия и прегряване целогодишно.

6. Има ли антифризи с концентрация минус 76 - 80 градуса?

Няма такива понятия за концентрация. Най-често използваните антифризи са на основа етилен гликол. Температурата на топене на чистия етилен гликол е минус 12,9 градуса. Само след смесване с вода неговите свойства се подобряват, т.е. температурата на начало на кристализация се понижава. Антифризният концентрат съдържа до 5 % вода.Температурата на начало на кристализация на такъв концентрат е около минус 72 градуса.

7. LongLife антифриз за стари автомобили?

Без проблем може да се използва, но е добре да се направи промивка на системата преди това.

8. Чешмяна или дестилирана за разреждане?

Има голямо значение каква вода ще използвате. Твърдата формира метални (калциеви, магнезиеви) соли, които се отлагат по стените на охладителната система под формата на котлен камък и влошават охлаждането. В модерните антифризи се добавят стабилизатори, които предотвратяват въздействието на твърдата вода, но е по-добре и се препоръчва дестилираната. (24часа)

СТЕФАН ЧОЛАКОВ