Около 6 млн. евро струва километър път от общо 21 км край яз."Цанков камък", който Бойко Борисов даде като пример за корупция. Премиерът, който знае всичко, обяви, че отсечката от 22 км е фактурирана за 222 млн. лв.
Третокласното шосе с цена на магистрала се прави заради язовира, който залива сегашната отсечка Девин-Кричим, и включва нов път по билото над водното съоръжение и рехабилитация на сега съществуващ от с. Лясково.
В проекта влиза и тунел от 882 метра, който вече е направен. Той бе започнат през 2005 г. и получи името "Теодора" - на щерката енергийния министър Румен Овчаров.
"Името на тунела по документи винаги е било "Лясково", каза вчера асистент-ръководителят на фирмата изпълнител "Алпине Бау" Анни Христова. По проект новият път, рехабилитираният и тунелът трябваше да струват 47 млн.евро. Към днешна дата са платени към 60 млн. евро, до завършването му ще се дадат още около 60 млн., казват запознати.
"Цената почти се удвоила, но сме само изпълнители", признава Щефан Ципуш от "Алпине Бау", главен ръководител на строежа на пътя. Според него поскъпването се дължи на неподходящото трасе и лошата геоложка работа. Проектът е на "Илия Бурда" ЕООД.
"Три пъти сме правили трасето, защото се свличат непрестанно земни маси. В 10-те километра се наложи да издигаме над 30 подпорни стени с дължини от 40 до 70 метра. На места има врязвания в планината от 50 до 70 метра, които се подпират също със стени. Това е най-трудният участък, който съм правил през живота си", разказва Ципуш.
Според него трасето ще е още по-скъпо за поддръжка. "Лично съм предлагал вместо подпорни стени да има тунели и мостове, щеше да е по-здраво и по-евтино, но ни бе нареждано да се придържаме към проекта", обяснява Ципуш.
Голямото поскъпване на "Цанков камък" дошло и заради необходимостта от дълбоки фундаменти за укрепване на чашката и тампонирането им. Проектът за язовира е на "Енергопроект".
Около 500 000 евро бяха загубени през пролетта на 2008 г. и от некачествен бетон, излят в стената по преценка на отговорника на обекта от страна на "Алпине Бау" Петер Гферерер.
Язовир "Цанков камък", на който инвеститор е НЕК, е част от каскадата "Доспат-Въча" и е най-големият хидроенергиен проект, реализиран за последните 30 години.
Първо инвестицията, която се планираше за водоема, беше 220 млн. евро. В момента никой не може да каже каква е точната сметка на обекта.
Говори се, че ще надхвърли 400 млн. евро.
Стартътна строежа бе даден на 26 април 2004 г. от Симеон Сакскобургготски. Преди това проектът отлежавал 25 години. При посещенията си в Девин на управлението на тройната коалиция лидерът на ДПС Ахмед Доган припомняше, че той е осигурил инвестицията.
В началото главен подизпълнител на обекта бе “Алпине България", в която акционер е “Минстрой" на бизнесмена Николай Вълканов, но по-късно австрийците започнаха да строят сами и да наемат фирми.
"Цанков камък" се строи по споразумение по Киото и меморандум между България и Австрия на 2 септември 2002 г. в Йоханесбург. Според него Виена ще купува емисии от България, а срещу това осигурява изгодни кредити за строителството на хидровъзела. Заради това при избирането на изпълнители не се прилага законът за обществените поръчки, а в строителството влизат компании, посочени от Австрия.
Кредитирането на целия проект е от 230 млн. евро.
От тях обаче са усвоени 163 млн. евро, а НЕК е инвестирал в проекта собствени средства 151 млн. евро. Това е станало, тъй като е изтекъл срокът за усвояване на кредитите. Водят се преговори с двете банки, които организират кредитирането, за продължаване на срока.
Проектът закъснява с 18 месеца и закъснението е едно от най-важните пера при оскъпяването му, казват експерти в енергетиката. От една страна, заради това се налага НЕК да се ангажира с финансиране. Говори се, че и част от кредита за "Белене" от БНП "Париба" е отишъл в "Цанков камък", но и има ескалационна добавка при закъснения в строителството, която едва ли не прибавяла 50 на сто поскъпване на проекта.
Борисов показа пред ЕНП 30-годишен асфалт
Използвах цялото си време и авторитет, за да покажа на европейските партньори тежките проблеми, които изпитваме.
Така премиерът Бойко Борисов обобщи разговорите си с гостуващите у нас лидери на Европейската народна партия (ЕНП).
Той призна, че им е показал снимки на дупки и публикации, че пътищата у нас са с 30-годишен асфалт. Молбата му към европейските партньори била да предадат в Брюксел желанието ни за помощ от 1,5 млрд. евро за подмяна на пътната настилка. Не стана ясно обаче как това допълнително финансиране ще дойде в страната.
И в момента тя не усвоява по график предвидените за инфраструкутра средства. Борисов призна, че заради забавяне от предишния кабинет можем да изгубим 200 млн. за магистрала "Люлин" и още толкова за втория мост на Дунав.
"Да се срещна с вас, винаги е било ценно и огромна привилегия", отвърна му председателят на ЕНП Вилфред Мартенс. Той обеща още следващата седмица да влязат в контакт с шефа на ЕК Барозу, за да видят как може да се помогне на България.
"Ние сме с вас и ви подкрепяме безрезервно. Битката с организираната престъпност обаче още не е спечелена", каза гостът.
По време на форума Борисов изнесе данни и за задълженията на НЕК от 1 млрд. лв. По думите му чрез подписване на договори без необходимо финансиране от бюджета компанията е доведена до банкрут.
Вътрешният министър Цветан Цветанов съобщи, че ДАНС и МВР правят проверки на всички финансови течове.
ПАВЛИНА ТРИФОНОВА