Българка разби ред табута във Виенската филхармония

https://www.24chasa.bg/Article/454581 www.24chasa.bg
Албена по време на концерт на знаментития оркестър.

"По-скоро ще разпуснем оркестъра, отколкото да допуснем жена в него!" С тези думи шефът на Виенската филхармония Вернер Резел отговаря на настояванията на политици и правозащитници най-сетне да сложи край на дискриминацията в поверения му оркестър.

Годината е 1997 и на Виенската филхармония й предстои турне в САЩ. Най-добрите музиканти в света, които самият Стравински сравни с ангели, са поканени в Карнеги хол. Американците обаче се вдигат на бунт срещу виенчаните. Те са възмутени от негласната забрана жени и чужденци да свирят в оркестъра. Според Резел и съмишлениците му типичното виенско оркестрово звучене е резултат на определена културна среда, към която не принадлежат нито жените, нито не-австрийците.

Единственият не-европеец, свирил някога с оркестъра, е японец, който бива обаче уволнен поради една-единствена причина: разваля гледката, а тя се определя от мъже, европейци, бели!

Българка разби ред табута във Виенската филхармония

Седмица преди заминаването за Ню Йорк обаче оркестърът е принуден да отмени това правило и да приеме първата си жена - Ана Лелкеш. Арфистката е унгарка, която не се явява на конкурс за престижното място, а директно го заема. Причината е, че тя всъщност свири с оркестъра вече 26 години! Но в пълна тайна и напълно безплатно! До този момент не я допускали на сцената и не произнасяли името й.

Когато най-сетне я назначават, тя е пред пенсия - на 58 г. Веднага след това Вернер Резел подава оставка. Потресен от това развитие на нещата е и съмишленикът му, австрийският композитор Ханс Сваровски, който пред всички заявява на Лелкеш, че мястото й е в кухнята.

След официалното назначение на Лелкеш тя се превръща в лице на оркестъра, но за кратко. Слагат снимката й на корицата на "Ню Йорк таймс".

През 1997 г. една виолистка се осмелява да стане първата жена, явила се на конкурс в мъжкия оркестър, в чиито редици мечтае да се нареди всеки музикант в света. Виенчанката Гертруде Росбахер подава документи, но те са й върнати безапелационно.

Трябва да изминат още 10 г., за да успее друга жена да се пребори за място сред боговете на филхармонията.Това е българката Албена Данаилова. Тя е първата жена концертмайстор в 148-годишната история на оркестъра. Назначаването й се превърна в световна сензация и името й обиколи за часове медиите от Ню Йорк до Токио.

33-годишната талантлива софиянка спечели конкурс за едно от четирите места за концертмайстор във филхармонията през септември 2008 г. След двегодишен изпитателен срок тя получи безсрочно мястото на първа цигулка. В малкото и доста кратки интервюта, които дава, българката не обича да коментира успеха си от тази гледна точка. Това, че е единствената жена, достигнала до тази позиция, Албена Данаилова нарича просто "исторически факт".

"Преди всичко аз се чувствам поставена на едно прекрасно място, в един от най-добрите световни оркестри въобще. И то поставена като професионалист. За мен ролята на жена или мъж не е особено важна и ми се струва,че колегите ми никога нямаше да ме изберат на това място, ако ставаше дума само за това", допълва още тя. На въпрос как е успяла да се пребори с 13-те конкуренти за мястото, сред които бяха и музиканти от самия оркестър, тя със самочувствие казва: "Конкуренцията беше силна. Всички свириха много добре. Дали аз съм свирила най-добре, показва резултатът."

Данаилова е родена в семейство на музиканти в София. Майка й Виолета Попова е пианистка, а баща й Боян Данаилов е цигулар. Тя самата е ученичка на Нели Желева и проф. Дора Иванова. Завършва музикалното училище в София и консерваторията, а по-късно академията за музика и театър в Рощок.

Преди да се включи във Виенската филхармония, тя свири като концертмайстор в Лондонския филхармоничен оркестър и после в Баварската опера в Мюнхен. Не успява да прескочи традиционния двегодишен пробен срок обаче.

"Разбира се, че това много ме засегна. Но и ме научи да се справям в тежки ситуации", казва българката пред в. "Винер цайтунг". Позицията си във Виена тя също не успява да спечели от раз. При първото й кандидатстване просто не назначават никого.

В момента освен Данаилова в оркестъра има само още 3 жени - цигуларката Изабел Байо, арфистката Шарлот Балзерей и виолистката Урсула Плайхингер. Албена Данаилова беше концертмайстор по време на традиционния новогодишен концерт на Виенската филхармония този януари. Концертът беше излъчен на живо в 60 страни, а Албена стана първият български музикант, който някога е свирил на него.

Тъй като фирмата за луксозни часовници "Ролекс" беше спонсор на тазгодишния концерт, Албена Данаилова бе избрана да е негово рекламно лице. С това отпадна още едно табу - публичността на жените в оркестъра.

Оркестърът на бунт заради друга наша цигуларка

През 2006 г. името на друга българка нашумя в музикалните среди заради работата й с Виенската филхармония. Цигуларката Ива Николова бе отстранена напълно безпричинно от филхармонията след връщането на работа на Вернер Резел.

Той е назначен отново като директор на 71 години. Вземането му на работа е критикувано от политика Волфганг Цингел, който директно заявява: "По-лесно е камила да мине през иглено ухо, отколкото жена да започне работа в държавната опера под ръководството на Резел."

Думите му се оказват пророчески за Ива Николова. След края на пробната година при филхармониците договорът й не е подновен без обяснения. Отстраняването й се вижда странно дори на голяма част от мъжете колеги и те пишат петиции и протестни писма. Резел обаче просто забранява темата да се коментира и променя правилата на филхармонията, така че Николова да няма право отново да кандидатства.

Днес тя е на 37 г. и не желае да коментира случая, тъй като се опасява добрите й контакти с филхармониците да не спънат кариерата й в други оркестри.

КАПКА ТОДОРОВА