Как профсъюзите съсипват “Луфтханза”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/4705388 www.24chasa.bg

СЪМНЕНИЯ

Как профсъюзите съсипват “Луфтханза” Проф. ИВАН Т. ТОДОРОВ

Кой ще плати обезщетение на близките на загиналите в полета на Germanwings?

Как ви звучи това:

Преди ден самолет на “Луфтханза” беше принуден извърши аварийно кацане във Франкфурт заради проблем с един от клапаните на крилете. Става въпрос за най-големия самолет в света - “Еърбъс 380” с 366 пътници. При това доста нов самолет. Самолетът е трябвало да стигне от Франкфурт до Маями.

На 4 април самолет

на Germanwings – нискотарифната дъщерна компания на “Луфтханза” за кратки полети - извърши принудително кацане в Щутгарт заради теч на машинно масло.

На 30 март самолет на “Луфтханза” бе принуден да прекрати полета си и да се приземи в Екатеринбург. Лайнерът е летял от Мюнхен за Пекин. Един пътник е пострадал при кацането и е бил откаран в болница.

На 24 март пилот на “Джърмънуингс” умишлено разби в Алпите “Еърбъс 320” и отне живота на 149 човека.

На 16 март самолет на “Луфтханза” се приземи аварийно в Белград, защото единият двигател се е бил запалил.

Дали зачестяването на

инцидентите е случайност?

Подборът на пилотите, обстойните прегледи и текущият контрол върху физическото и психическото здраве на пилотите струват много пари. Качествената поддръжка на самолетите струва още по-скъпо. А стачките и непремерените искания на пилотите ги изяждат. Затова смея да твърдя, че именно профсъюзите са една от основните причини за катастрофата на самолета на Germanwings и за зачестилите проблеми със самолетите на “Луфтханза”.

Как ви се струва, когато пилотите от “Луфтханза” получават със средно 42% повече от пилотите в конкурентните авиокомпании и въпреки това да организират непрекъснато стачки от 2010 г. насам? Нещо повече – пилотите от “Луфтханза” получават с 40% повече от пилотите в дъщерната авиокомпания на “Луфтханза” за дълги полети – EuroWings. Подобна е разликата с другата дъщерна компания на “Луфтханза” – Germanwings, като там не се получават и добавки за дълги полети. Капитан в EuroWings получава годишно 77 хил. евро, докато капитан в “Луфтханза” получава с 60 хил. евро повече! И всичко това е без многобройните допълнителни възнаграждения, които при някои пилоти водят до доход над 250 хил. евро. Но стачкуват само пилотите в “Луфтханза”.

 Защо стачкуват – защото им повишават с малко заплатите и защото искат да ги накарат да работят до 60 години – както е в другите авиокомпании. А не между 55 и 60 години да получават 60% от заплатата си, без да работят, което не им пречи да си изкарват пълна заплата на друго място. Пилотите на “Луфтханза” са 10% от персонала, но получават 40% от възнагражденията.

Само през 2014 г. загубите от стачките на пилотите са над 200 млн. евро. Тази година сумата ще е много по-голяма.

“Луфтханза” не получава дотации от държавата. Тя отдавна е и приватизирана с над 80% частни инвеститори. Ако се видят предварителните данни за миналата година, “Луфтханза” има така наречената оперативна печалба от 954 млн. евро, но това по немското счетоводство е 732 млн. евро чиста загуба. А немското счетоводство е доста прецизно. Съответно дивиденти няма да се изплащат и акциите на “Луфтханза” се сринаха с над 5% надолу.

И какво трябва да направи “Луфтханза” – да не съкращава разходите и да фалира ли? Дали пилотите ще са щастливи от такава развръзка? Явно на техните профсъюзи не им дреме. Още повече че представителите на профсъюзите в Надзорния съвет на “Луфтханза” си прибират за тази работа по над 100 хил. евро годишно.

Всички авиокомпании за дълги полети – и в страните от Персийския залив, а и в държави като Турция са щедри, подкрепяни от държавата. При силно конкурентния авиопазар в ЕС държавна помощ за авиокомпания е трудно постижима цел. Освен това авиокомпаниите от Персийския залив ползват по-евтини цени на горивото. Нещо повече – падането на цените на петрола не е в интерес на компании като “Луфтханза”, където разходите за заплати са относително доста по-голям процент, отколкото в другите авиокомпании. И съответно с падането на цената на горивото процентът на заплатите в разходите на “Луфтханза” нараства. А това означава, че разходите на “Луфтханза” намаляват много по-малко, отколкото при конкурентните авиокомпании.

В резултат на изнудването от страна на профсъюзите “Луфтханза” трябва да намалява жизненоважни разходи, за да оцелее. И виждаме как вместо както преди пилотите да се подлагат на обстойни медицински прегледи на всеки 6 месеца, сега това става веднъж годишно. Ако си мислите, че пилотите на “Луфтханза” и злополучната й дъщерна компания Germanwings се подготвят в различни летателни центрове или се преглеждат в различни медицински центрове – лъжете се. Това са скъпи дейности, които са централизирани. Е, видяхме как пилот може да бъде от сума ти време в депресии и с мисли за самоубийство и да не бъда засечен.

И не са само стачките на

пилотите Последната стачка на обработващите багажа на летището във Франкфурт доведе до отлагане на 600 от 1800 полета на “Луфтханза” само за един ден. Представете си до какви преки и косвени вреди води това. А индийските и пакистанските черноработници в страните от Персийския залив не стачкуват. Нищо, че получават много по-малко. Светът се глобализира, конкуренцията се глобализира и който не се съобразява с това просто фалира, а работниците му губят не по-малко.

“Луфтханза” все още е огромна. Нейни дъщерни компании са Swiss International Air Lines, Austrian Airlines, Germanwings, EuroWings, Lufthansa Technik. Всички заедно имат над 620 самолета. Тя си остава най-голямата компания за превоз на пътници с повече от 103 млн. превозени за една година. “Луфтханза” има над 118 хил. служители.

“Луфтханза” десетилетия наред беше символ на безопасност, точност и ред. През последните 20 години самата “Луфтханза” няма нито един загинал пътник. Инцидентите със загинали пътници за половин век са относително много по-малко съобразно огромния брой превозени от “Луфтханза” пътници. Десетилетия летя с “Луфтханза” и съм виждал как екипажите цепят минутата на две за да излетят навреме.

Средната възраст на самолетите на “Луфтханза” е малко над 11 г., докато средната възраст на самолетите в света е 15 години. Само една интересна подробност – преди 20 години средната възраст на самолетите в света е била 11 години. Самолетите остаряват, полетите се увеличават и съответно да си пилот е все по-масова професия. А при масова професия не може много да се подбира…

Да се върнем на умишлено разбития самолет

на Germanwings Животът е безценен и парите не могат да го върнат. Но досега не е измислено друго обезщетение освен паричното. Възниква въпросът кой ще покрие разходите за обезщетение. На първо място застрахователите, които са се презастраховали в още по-големи презастрахователни компании. Но близките на загиналите в полета на Germanwings могат да съдят авиокомпанията за по-големи вреди. Обикновено в повечето такива случаи се постига извънсъдебно споразумение между близките и авиокомпанията – в случая Germanwings. В по-редки случаи се стига до споразумение в съда, а в още по-редки – до съдебно решение за размера на обезщетението. Обезщетението зависи от причините за инцидента, от държавата, където ще се претендират вредите и от мощта на авиокомпанията. “Луфтханза” не носи отговорност за дъщерната си компания, освен ако не се докажат преки вреди, причинени от самата “Луфтханза”. Но това е доста трудна работа. Недобрият подбор и контрол на пилота води по принцип до косвени, а не до преки вреди. Друг е въпросът, че ако обезщетенията са твърде големи за възможностите на Germanwings, вероятно “Луфтханза” ще окаже помощ, за да предотврати фалит на дъщерната си компания.

Аз лично вярвам, че последните събития ще върнат в пилотите едно по-разумно мислене

Няма държава, която да е просперирала от силна профсъюзна дейност. В съвременния свят мобилността на хората е качествено по-голяма и главоломно се увеличава. Както работниците се конкурират, за да отидат при по-добър работодател, така и работодателите се конкурират за по-добри работници. А няма по-голяма сила, която да тласка прогреса, освен конкуренцията. Англия дръпна бързо напред след като Маргарет Тачър ограничи профсъюзната дейност и безконтролното изнудване със стачки. Дано германците по-бързо се замислят над тези неща. Най-малкото защото и нашите сънародници правят стотици хиляди пътувания с Луфтханза и дъщерните й компании.

  • Убиецът на Стоян Балтов да доведе и Братя Галеви

    Студентът Стоян Балтов беше убит на 5 декември 2008 г. в Студентския град - от трима негови връстници, които го ритали с кубинките си до смърт. И тримата бяха осъдени на по 18 г. затвор, единият излежава присъдата, другите двама изчезнаха. Сега, 10 г. по-късно, има надежда да върнат единия от бегълците, скрил се в Южна Африка.
  • Магистралите на Италия от Мусолини до Салвини

    Срутеният виадукт в Генуа днес се превръща в емблема на италианския застой МАГИСТРАЛИТЕ и виадуктите са емблема на италианската модернизация през 20-те години. По замисъл магистралите въплъщават гордостта на нацията и са изблик на волята й за модернизация. Свързват индустриалните и аграрните центрове в северната част на страната с пазарите отвъд