По “Струма” през Кресненското дефиле с 80 км в час

https://www.24chasa.bg/novini/article/5285050 www.24chasa.bg


Новото трасе на магистралата ще има 7 тунела, 11 мостове и виадукти и отбивка към места за рафтинг по реката

7 тунела, 11 моста и виадукта, и 4 км естакади. Това ще се строи по новото трасе на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, показва идейният проект. Ще има и 8 км подпорни укрепителни стени.

Общата дължина на седемте тунела е 3 километра. Най-дългият е 450 м. За два от тях ще се използват съществуващите тръби. Мостовете и виадуктите са общо 3,7 км. Най-дългият мост е 550 м.

Има няколко участъка, в които

второто платно

ще минава

над първото

Те са наречени естакади. Общата им дължина е 4 километра, като най-дългата е 2,2 км.

Скоростта в тази отсечка от 20,4 км през дефилето ще бъде 80 км в час, което я прави скоростен път, а не магистрала, не се предвиждат ленти за аварийно спиране. В някои участъци скоростта ще бъде 100 км в час, заяви за “24 часа” Асен Антов, изпълнителен директор на Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти”.

По средата на дефилето ще има пътна връзка към зона за отдих, където колите могат са спират, за да се насладят хората на гледката. Има и друга площадка при Кресна, която е за пазар. Както и връзка към площадки за рафтинг. Правихме срещи с каякарите, които настояваха от пътя да могат да стигат до река Струма, казва Антов.

Идеята е с новото трасе въздействието на строителството и на пътя върху околната среда да е минимално. В сравнение с предишния проект с дългия тунел площите на засегнатите местообитания се намаляват с 30-40%. Следва се трасето на сегашния път, като се изправят завои.

В момента по него се образуват задръствания, а освен това било опасно, От 2010 г. насам в дефилето има по 4 смъртни случая на година, което е в пъти над смъртността по републиканската пътна мрежа. 26 е броят на ранените на година. В дефилето има малка възможност за изпреварвания и повечето удари са челни. Всеки месец забавяне се изразява в човешки живот, казва Антов.

Строителството през дефилето е най-тежкият участък от магистрала “Струма” и затова бе оставено за финансиране по програма “Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.”

Прогнозната

стойност по новия

вариант е между

600-700 млн. лв.,

казва Антов. Това не е най-евтиният сред 16-те варианта за преход през дефилето, които са разглеждани, но другите са отпаднали заради оценката за въздействие върху околната среда.

Избраният проект заменя 15-километровия тунел, какъвто бе първоначалният проект.

Той би струвал над 800 млн. евро без ДДС, казва шефът на инфраструктурната компания. Това е над цялата сума за пътища по новата оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”, която е 673 млн. евро.

Освен това докладът за разходите и ползите от това съоръжение, който е приет от “Джаспърс”, казва, че ако бъде поскорен дългият тунел, целият проект на магистрала “Струма” ще бъде икономически неефективен. А това означава, че няма да бъдат отпуснати европейски пари. Теоретичният минимум на строежа му е 7 г., казва Антов. Няма да можем да го построим до 2020 г.

При геоложките проучвания ядките от сондажите от Северната част на Кресненското дефиле се оказали с повишена радиоактивност. Поради това при новия проект тунели там не се предвиждат. Радиоактивност е открита в зоните на активни разломи, особено в Крупнишкия. Това ще създаде проблеми при строителството, част от тунела ще бъде радиоактивна и

ще трябва да е

облицована със

защитна

изолация,

за да бъдат предпазени преминаващите.

Земните и скални маси, които бъдат извлечени от тези райони при строителството, са трудни за депониране. Те трябва да се складират при специални условия и на специални места.

 

Има становище от БАН, което дава предпочитание на новия вариант заради риска от земетресения, които могат да разрушат един дълъг тунел.

Новото трасе е в процедура по ОВОС. Формуляр за финансиране България ще подаде пред Европейската комисия през тази година. ЕК и инициативата “Джаспърс” са наясно какво правим, така че новият вариант на “Струма” няма да ги изненада, казва Антов.

Реалистичният срок за започване на строителството е 2017 г., а работата ще приключи за 4 г. Надеждата е търг за изпълнител да се обяви през тази година, а изпълнител да се избере най-късно до началото на следващата. След като новото шосе бъде завършено, ще започне ремонт на стария път.

Няма да има пари от Брюксел

за “Хемус” и тунела под Шипка

Няма да останат европейски пари за довършването на магистрала “Хемус” и за тунела под Шипка, както се предполагаше по-рано. Предвидените 673 млн. евро по оперативна програма “Транспорт” за пътища ще стигнат за доизграждането на “Струма” и на тунела под Железница.

Поради това финансиране за “Хемус” ще се търси от бюджета или чрез заем. Дори пари да бъдат осигурени в скоро време, строителството може да се забави заради съдебни спорове. Оказва се, че италианската “Серенисима Конструциони” обжалва решението за избор на изпълнител за първия участък от Ябланица до Угърчин. Комисията по търга на Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” класира на първо място обединение “АМ Хемус лот 1”. В него са българската “Джи Пи груп” и испанските “Констуксионес Табоада и Рамос” и “МР сивил уъркс”. Договорната цена, предложена от този участник, е 277 406 873 лв. без ДДС, а максималната - 297 973 373 лв. без ДДС.

Има жалба и срещу търга за втория по-тежък участък - от Угърчин до разклона за Ловеч и Плевен, който е 36 км. Тя е от турската компания “Ташяпъ иншаат тааххют санайи ве тиджарет”. Тя е била отстранена, тъй като обосновката, която е дала за ниската цена, не е приета, каза шефът на националната компания Асен Антов. Втората причина е, че в ценовата оферта турците не са събразили изискванията за плащане. На първо място бе класирана “ПСТ Хемус 2”. В сдружението влизат “ПСТ груп”, “Хидрострой”, “Пътстрой Бургас” и “Евро алианс тунели”. Договорната сума е 479 398 889,05 лв. без ДДС, а максималната е 499 965 389,05 лв. без ДДС.

Виж графиката голяма тук