Индустрията подкрепя квалификацията им със стипендии.
Зоя Паунова е изпълнителен директор на шведско-британската фармацевтична компания “АстраЗенека” за България от 2000 година. Завършила е фармация в Медицинската академия в София със специализация “Организация и оптимизация на фармацевтичното дело”. Има и диплома от INSEAD, Франция. Специализирала е във Великобритания, Швеция и САЩ. Магическата формула за успеха на “AстраЗенека” са хората, убедена е Зоя Паунова. Компанията е удостоявана неколкократно с отличието “Най-добър работодател в България”.
Зоя Паунова е зам.-председател на Българския форум на бизнес лидерите и председател на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България. През годините е носител на много професионални призове, сред които и “Мениджър на годината – Устойчиво развитие”.
- Г-жо Паунова, призовахте по време на нашата кампания “Лекарите, на които вярваме” за обединяване за политика, която да кара младите лекари да се чувстват оценени в страната си.
- Всяка година страната напускат около 600 лекари, което е сериозен сигнал за предизвикателствата, пред които здравната система в България е изправена. От Българския лекарски съюз съобщават, че голям процент от новозавършилите медици заминават да търсят реализация в чужбина. В същото време у нас има специалности, в които работят изключително малко лекари, предимно в предпенсионна и пенсионна възраст. Ако не се реши проблемът с изтичането на кадри, скоро страната ни ще бъде изправена пред невъзможността да се посрещат здравните нужди на населението.
Ето защо един от ключовите акценти, около които можем да се обединим и да работим за решаването им, е задържането на младите лекари у нас. Важно е те да се чувстват оценени в родината си. Необходима е държавна политика, която да стимулира младите специалисти да се развиват, да се обогатяват с познания и клиничен опит, да виждат своето бъдеще в нашата страна.
- Как по-конкретно може да се реализира успешна политика, насочена към младите лекари?
- Призивът, който отправих, кореспондира изцяло с идеята на кампанията “Лекарите, на които вярваме”, инициирана преди четири години от вашата медия. Уважение на медиците за техния професионализъм, доверие в професията на лекарите. Заедно с това инвестициите в българското здравеопазване трябва да следват и отразяват пулса на промените, да адресират по възможно най-бърз начин тревожните тенденции. Създаването на национална здравна карта e стъпка в тази посока, чрез която се очаква системата на здравеопазване да преразпредели ресурса по най-ефективния начин.
Необходимо е младите лекари да чувстват уважението на обществото, да получават достатъчно добри възможности за развитие, усъвършенстване и реализация, както и съответстващо на квалификацията и опита финансово възнаграждение.
- Каква е ролята на индустрията в такъв процес?
- Индустрията би могла да предостави ноу-хау в развитието на човешките ресурси. Като международна компания “АстраЗенека” инвестира изключително много средства и усилия в разработване на стратегии, провеждането на обучения за развитие и усъвършенстване на своите кадри. Ръководени от желанието да партнираме и да търсим решение на проблема, от Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители подкрепяме финансово инициатива на Българския лекарски съюз и Министерството на здравеопазването за осигуряване на специализации на изявени млади лекари през последните пет години.
- Как оценявате заявките за реформи и започналите промени в здравеопазването?
- По отношение на лекарствената политика са постигнати вече позитивни за пациентите договорености. Въведеният в средата на миналата година механизъм за споделяне на финансовия риск между индустрията и здравните институции при заплащане с публични средства на лекарствени терапии ще доведе до консолидирано възстановяване на близо 110 милиона лева от страна на фармацевтичните компании за периода 2015 и 2016 година под формата на отстъпки. Очаква се въвеждането и оценка на здравните технологии. Това ще освободи средства и ще позволи достъпът на българските пациенти до иновативни лекарствени продукти да продължи да се подобрява, при контролиран ръст на публичните разходи.
- В този контекст - кои са предизвикателствата пред фармацевтичната индустрия в момента у нас?
- България е част от Европейския съюз и медикаментите, представители на най-модерните терапевтични класове за лечение на социалнозначими заболявания, получават едновременно одобрение във всички страни членки. Достъпът на пациентите до иновативна терапия обаче на практика става реалност минимум година по-късно. В случаите, когато става дума за наистина животоспасяващи медикаменти, които са без алтернатива, е необходимо да бъдат създадени истински
работещи механизми, които да осигуряват по-бърз достъп на българския пациент до ефективно и своевременно лечение. Добър пример от световните и европейските практики е одобрението на Американската агенция за храни и лекарства на медикамент от ново поколение за лечение на недребноклетъчен рак на белия дроб, постигнато за рекордно кратък срок от 2 години и 8 месеца и от Европейската агенция по лекарствата за 2 години и 10 месеца от създаването в научната лаборатория до одобрение от регулаторните органи. По този начин достъпът на пациентите до нови медикаменти значително се подобрява.
- Компанията ви традиционно подкрепя социални каузи и дава стипендии на млади лекари, в какви проекти с подобна насоченост планирате да се включите тази година?
- И през 2016 г. “АстраЗенека”ще инвестира основно в развитието на младите хора в България. Ще продължим дългогодишното партньорство с посолството на Швеция по инициативата “Мини Нобел”, прераснала впоследствие в Young People Encouragement Program. В годините сме участвали в редица партньорски инициативи за осигуряване на стипендиантска и стажантска подкрепа в партньорство с българските медицински университети. Изключително ценно за нас е партньорството и с фондацията “Заедно в час” в подкрепа на каузата за осигуряване на качествено образование за всяко дете в България.
“АстраЗенека” категорично ще продължи да създава и подкрепя инициативи, които насърчават образованието и личностното израстване на младите хора, които са ключови фактори за развитието на нашето общество.
И през тази година ще продължим да реализираме и подкрепяме кампании, насочени към повишаване на обществената информираност относно важността на превенцията и навременната профилактика на социалнозначимите заболявания като рак на гърдата, астма, ХОББ, диабет и заболявания на сърдечносъдовата система.