Петя Евтимова: Обучението чрез работа ще намали младежката безработица

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5316445 www.24chasa.bg

Догодина тръгват 3 нови специалности - електротехник, газов техник и готвач

Един работодател може да види истинския резултат и полза от дуалното

обучение около 4 години след започване на образованието на ученици

- Г-жо Евтимова, кои са плюсовете на обучение чрез работа?

- Краткият отговор на този въпрос е създаването на умения, с които ученикът още при завършването на професионалното си образование е готов веднага да се реализира успешно на пазара на труда. Обучението в реална работна среда, на реално работно място и изпълнявайки конкретни работни задачи му дава нужните знания и професионална подготовка за успешна кариера. Обучението чрез работа съчетава усилията както на училището, така и на бизнеса, на фирмите към по-доброто професионално образование на младежите.

Свидетели сме на честите оплаквания на бизнеса, че завършващите нямат необходимите умения и че се изпитва постоянна нужда от квалифицирани работници, а в същото време образователната система трудно откликва на тези нужди. Много често училищата не разполагат със съвременни машини и оборудване, за които трябва да подготвят учениците. Затова считам, че дуалното образование съчетава усилията на тези две страни - училището и бизнеса - така, че те да намерят подходящата пресечна точка и да си сътрудничат в обучението на учениците. И не на последно място трябва да кажа, че очакваният ефект от въвеждането на обучението чрез работа в България е намаляване на младежката безработица. Въпреки че в момента

младежката

безработица у нас

е около 14%, но

дългосрочната

прогноза не е

положителна

и трябва сериозно да се предприемат действия за справянето с това предизвикателство. А държавите, в които професионалното образование е в дуална форма - Швейцария, Германия и Австрия - са и трите държави в Европа с най-ниска младежка безработица.

- Къде вече обучават така?

- По швейцарския проект за дуално образование, известен с името ДОМИНО (Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото), на 15 септември 2015 г. започна обучение в две училища - Професионалната гимназия “Иван Хаджиенов” в Казанлък по специалността “Машини и системи с цифрово-програмно управление” и в Професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии “Проф. д-р Георги Павлов” в София по специалността “Техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти”. Училището в Казанлък има три големи партньорски фирми, а училището в София - две. За новата учебна година 2016/2017 г. вече работим по изготвяне на учебни програми за дуално обучение и за професиите електротехник, газов техник и готвач.

- Кои браншове проявяват интерес към дуалното обучение?

- Съвсем естествено интерес към тази форма на обучение проявяват онези браншове, които най-често чуваме, че страдат от липса на квалифицирани кадри - машиностроенето, електротехниката, туризмът, компютърните технологии, енергетиката, хранително-вкусовата промишленост. Това се вижда и от професиите, с които започнахме.

- Оценяват ли ползите за бизнеса си?

- Ползите за бизнеса не могат да се видят веднага. Те са известни само на онези фирми, които са свързани с чужестранни инвеститори от държави, в които се прилага дуалната система. За наша радост обаче и

много български

фирми проявяват

интерес

и се включват

По данни от Швецария един работодател може да види истинския резултат и полза от дуалното обучение около 4 години след започване на обучението на ученици, т.е. след завършване на един пълен цикъл - едва тогава се вижда какъв продукт дава това обучение - от усвоените умения и от факта, че в края на този цикъл има напълно подготвен в професионално отношение работещ. Не на последно място е и обстоятелството, че в последните две години от обучението тези ученици работят по 2-3 дни в седмицата на истински работни места и произвеждат реална продукция за работодателя при възнаграждение по-ниско от дипломиран работник, тъй като все още се обучават.

- Как оценяват формата на обучение работодателските организации?

- Мисля, че работодателските организации ще се превърнат в истинския двигател на по-мащабното въвеждане на дуалното обучение в страната. Доколкото имам информация, техни членове имат засилен интерес и това е нормално, тъй като и в Швейцария, и в Австрия, и в Германия дуалното образование

изцяло се

съобразява с

нуждите на

работодателите

и браншовите

камари и асоциации. Към швейцарския проект е създаден Форум за дуално образование, в който членуват представители на държавни институции, местни власти, училища, организации на работодатели и работещи, неправителствени организации. В рамките на този форум се дискутират въпроси и се търси съгласие по теми, свързани с въвеждането на дуалното образование. Национално представените работодателски организации присъстват на този форум и на последното заседание през ноември 2015 се постигна консенсус да бъде направено предложение именно те да водят регистри на фирмите, които да предлагат дуално обучение.

- Какви заплати вземат учениците?

- Заплатите на учениците в дуална форма са фиксирани като минимум в Кодекса на труда, където е записано, че те трябва да получават

не по-малко от

90% от

минималната

работна заплата

съобразно изработеното работно време. В Швейцария например подходът с определянето на заплатата е друг - там учениците получават 10-15% от заплатата на квалифициран работник, който е завършил и притежава диплома. Там се прави и разграничение в размера на заплатата - първо се започва със съвсем малка, а всяка следваща година се увеличава, тъй като и уменията се увеличават.

У нас имаме фиксиран минимум, това означава, че при желание фирмата може да дава и повече, както и че може също да разграничи първата от втората година на работа. Някои работодатели споделят, че са готови да плащат и по-големи заплати, за да могат да задържат тези младежи и след завършване.

- Само по проекта “Швейцарска подкрепа за въвеждане на принципите на дуалното образование в системата на българското професионално обучение” ли се осъществява формата у нас?

- През 2015 година едновременно започнаха различни проекти, свързани с дуалното обучение, но само швейцарският проект има амбицията да реформира системата на професионалното образование. Работим много тясно с Министерството на образованието и науката и това, с което е ценен този проект, е фактът, че всичко което правим, намира веднага отражение в българските нормативни документи и по този начин става приложимо за всички училища и фирми, които искат да прилагат дуално обучение във или извън проекта. Например рамковите учебни планове, с които започна дуалното обучение по първите две професии, бяха утвърдени от министъра на образованието и вече са приложими за всички училища и фирми, които искат да си партнират и да обучават ученици. Това ще се случи и за новите три професии.

Независимо дали са част от швейцарския проект, или не, училищата и фирмите ще могат да извършват дуално обучение, тъй като необходимата учебна документация се разработва съвместно с Министерството на образованието и науката.

По този начин се гарантира устойчивостта и увереността, че тази форма няма да прекъсне след приключването на проекта. Напротив, създават се всички условия - и нормативни, и административни - това да стане една от предпочитаните форми на професионално обучение в училищата.

- Докъде стигна проектът със Стопанската камара на Австрия в София, Габрово и Ямбол?

- И австрийската, и германската камара имат такива проекти, точно тях имах предвид, като казах, че през миналата година започнаха различни проекти за дуалното образование.

Ние си сътрудничим с екипите по тези проекти и планираме съвместни събития, с които да привлечем вниманието и на компаниите, и на училищата, а и на местните власти към тази форма на обучение и към възможностите, които тя дава.

- Как приемат родителите и учениците тази форма?

- Срещнахме много интересни реакции по време на родителските срещи, които направихме в присъствието на учениците. Съвсем естествено

родителите се

интересуваха от

това къде ще

работят техните

деца

по време на практическото обучение, ще бъде ли безопасно за тях, кой ще носи отговорност за тях по време на работата в предприятието, дипломата при завършване ще им дава ли достъп до висше образование и т.н. Учениците, разбира се, приемаха много добре факта, че вече ще получават заплата за практиката, но имаше и въпроси “Ще мога ли да си взема медицинска бележка, ако не ми се ходи на работа или “мога ли да закъснявам за работа”.

Но освен шегата, с която ви разказвам за тези въпроси, мога да кажа, че всъщност освен чисто професионалните умения, които дава дуалното обучение, то създава и чувството за трудова дисциплина, за работа в колектив и за отговорност пред колегите и обществото.

ВИЗИТКА

Петя Евтимова е юрист с дългогодишен опит в сферата на образованието и науката. Заместник-министър на образованието, младежта и науката в правителството на Бойко Борисов и в служебното правителство на Марин Райков с отговорности в областта на структурните фондове на ЕС, международното сътрудничество и младежката политика (2010- 2013). Заместник-министър на труда и социалната политика в служебното правителство на Георги Близнашки (2014).

От март 2015 г. е ръководител на екипа за управление на проект “Швейцарска подкрепа за въвеждане принципите на дуалното обучение в българската образователна система” към Швейцарския офис за сътрудничество в София.

Омъжена, с една дъщеря.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Договорката за хляба е съвсем на място

    Договорката между земеделското министерство и големите вериги за цената на хляба е навременна и на място. Защото тук не става въпрос за намеса на държавата в дейността на частни дружества, а за джентълменско споразумение. И неговата цел е да не се позволи рязко поскъпване на хляба. Ясно е, че за увеличение на цената има основателна причина -
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,