Нивата на замърсяване на въздуха в големите градове в Китай са отдавна известни. Втората по население страна в света в Индия също е изправена пред подобни проблеми. Смесицата от висока концентрация на хора в населените райони и бедността е сигурна рецепта за зараждане на дебела "мъгла" над големите градове. От началото на годината в столицата на Индия Ню Делхи в действие добре познатата схема за четните и нечетните номера на колите в опит да се намали замърсяването на града. Нарушителите са глобявани с 2000 рупии (около 40 долара). Рестриктивните мерки не се отнасят за линейките, пожарната, полицията и такситата. В опит да облекчат придвижването на столичани, индийските власти пуснаха над 3000 нови автобуса и 70 мотриси за градската железница.
След две седмици действие на забраната еколозите са изчислили, че праховите частици във въздуха е намаляло с 18%. Но това едва ли е от изключително значение, особено като се има предвид, че всеки ден в Дехли се регистрират по 1400 нови автомобили. Делхи е мегаполисът с една от най-лошите системи за обществен транспорт и това принуждава хората да се придвижват със собствени коли. Изобилието от евтини автомобили в страната и ниските цени на горивата карат все повече индийци да използват личните си автомобили за пътуване. Лошата еко картина в 24-милионния град се допълва от други големи източници на замърсяване като въглищни електроцентрали, лошо управлявани строителни обекти и изгарянето на дървесина за отопление.
Близо пет и половина милиона души в целия свят ежегодно умират заради замърсяването на въздуха. Основната причина за смъртността са токсични микрочастици, изхвърляни от електростанции, заводи, транспортни средства, и замърсяването на въздуха от изгарянето на каменни въглища и дървен материал. Вдишваните от човека токсични микрочастици сериозно повишават риска от сърдечни болести, дихателни усложнения и дори онкологични заболявания.
Повече от половината от смъртните случаи заради лошото качество на въздуха се падат на Китай и Индия.