Съдии ще дежурят, за да няма пак криза с боклука

https://www.24chasa.bg/Article/543346 www.24chasa.bg
Константин Пенчев председател на Върховния административен съд

С Константин Пенчев, председател на Върховния административен съд, разговаря Ани ПАРМАКСИЗЯН

- Г-н Пенчев, в петък бяха публикувани поправките в Закона за обществените поръчки, които задължават съда да решава споровете за тях за един месец. Как ще го спазвате, след като сте във ваканция?

- С промените в Закона за обществените поръчки, приети по настояване на Еврокомисията, се премахва възможността договорите да се сключват и изпълняват, преди да е приключило обжалването.

Затова сега всички очакват Върховният административен съд (ВАС) бързо да казва дали решението на Комисията за защита на конкуренцията е законно, или не, за да се пристъпи към осъществяването на проектите.

Дори е определен срок, в който съдът окончателно да приключи спора - месец. А това са трудни и сложни казуси - документите по тях са с томове. Да не говорим, че и финансовият интерес е голям - става въпрос за изграждане на пътища, отсечки от магистрали, завод за боклук в София, за почистването на столицата, за асфалтиране на улици и други.

Разбира се, че ще направим всичко възможно и ще спазим срока, въпреки че е неразумно кратък и че имаме висящи дела за обществени поръчки, насрочени за след 4-5 месеца.

Съдии ще дежурят през лятото, за да се произнесат в срок за почистването на София - сегашните договори изтичат на 1 септември и евентуално забавяне на новите заради обжалване на обществените поръчки може да предизвика нова криза с боклука.

- Какво трябва да се промени?

- Очевидно са нужни промени в закони, за да е ВАС нормално натоварен и да гледа делата в нормално бързи срокове.

А не да действаме като отряд за бързо реагиране. Един Върховен съд не е бойна единица и не може да работи в условията на мобилизация и свръхнапрежение.

Винаги сме проявявали и ще проявяваме държавническо разбиране - произнасяли сме се възможно най-бързо по спорове за обществени поръчки, инфраструктурни проекти, финансирани от европейски фондове, за приемането ни в шенгенското пространство.

Знаем, че за усвояването на евросредства има срок и ако не се спази, ги губим. В тези случаи става въпрос за интересите на държавата и ние, както и останалите власти, мислим за тях. Но не е нормално да сме бърза писта и непрекъснато да полагаме нечовешки усилия, да пренареждаме и пренасрочваме други дела, за да приключим навреме обществено значимите.

Правосъдие по стахановски не се раздава.

- Само делата за обществените поръчки ли трябва да решавате в кратки срокове?

- Не, решаваме за 24 часа дали ЦИК правилно, или не е отказала на партия да участва в избори, споровете за избор на кмет и общински съветници приключваме за 14 дни. За дни сме длъжни да приключим дело за отчуждаване на имот по Закона за държавната собственост - с каква сума държавата да компенсира собственика на парцел, който е взела за магистрала.

Независимо дали парцелът е отчужден за държавни, или общински нужди - построяване на нова улица например, спорът е само за размера на обезщетението и винаги се решава с експерт, който определя цената на имота.

Защо ВАС да решава дело за отчуждаване на нива до Хасково за магистрала "Тракия", а не местният административен съд, който решава споровете за имоти, отчуждени за общински нужди. Дори ще е по-евтино, защото експерт от града ще огледа имота и ще го оцени, а не от София, на когото ще се платят и пътните разноски.

Наистина инфраструктурните проекти, осъществявани с европейски пари, са много важни, но не виждам защо признание за тази важност трябва да е компетентността на ВАС! Няма логика.

- Предложихте промени в близо 60 закона, с които да се разтовари ВАС - споровете на граждани с властта да се гледат от 28-те административни съдилища, а ВАС да се произнася по тях окончателно, а не да ги решава и като първа, и като втора инстанция. Времето не стигна на предишния парламент да ги гласува, сегашният ще ги приеме ли?

- Подобни промени написа и правосъдното министерство. Бях неприятно изненадан, когато наскоро разбрах, че правителството е отложило обсъждането им. Нормално е само ВАС да казва дали наредбите, заповедите и решенията на правителството и на министрите са законни, както пише в конституцията.

Логично е актовете на най-висшия ешелон на изпълнителната власт да се атакуват пред най-висшия ешелон на съдебната.

Друг е въпросът, че заради този текст съдът се превърна от върховен в обикновен районен съд - само ние отсъждаме дали да оставим в сила, или не заповедите на министрите за уволнение на всички полицаи, военни и държавни служители в страната. Едва ли при изготвянето на конституцията законодателят е имал предвид ВАС да решава и трудови спорове, които по принцип се гледат от районните съдилища.

Веднага след като станах председател, предложих разпоредбата да се прецизира, но и при трите поправки на конституцията нямаше воля за това.

Никой открито не се противопоставя на една такава промяна в основния закон, както и на измененията в близо 60-те закона, за да се разтовари ВАС. Напротив, срещам подкрепа. Но стигне ли се до гласуване, има мълчалива съпротива.

- Защо институции като СЕМ, Комисията за регулиране на съобщенията, Висшия съдебен съвет, Комисията за защита на личните данни, БНБ са против жалбите срещу тях да се решават първо от административните съдилища, а след това от ВАС?

- Не знам защо всяко ведомство е съгласно, че ВАС трябва да се облекчи, но не и от техните казуси, защото те са "важни". Очевидно интересите са много сериозни, за някои ръководители е въпрос на авторитет и доверие решенията им да се атакуват само пред висши съдии. Но парламентът трябва да ни разбере - искаме да бъдем натоварени с казуси, за които има смисъл да се решават от Върховен съд, а не с всичко.

- Да, но ако част от споровете, които сега решавате, се прехвърлят на 28-те административни съдилища, вече няма да се повдига въпросът за закриване на някои от тях, които уж нямали работа.

- Реформата в административното правораздаване, която е доста напреднала, е имала и има много врагове. Зли езици продължават да твърдят, че 28-те специализирани съдилища за дела срещу властта във всеки областен град са излишно разхищение. На което аз веднага мога да възразя с два аргумента.

Статистиката сочи, че през последните години делата срещу централната и местната власт се увеличават, и то сериозно

Административните съдии са впъти по-натоварени от колегите си от съответните окръжни съдилища, които гледат граждански и наказателни дела.

Споровете, които колегите решават, съвсем не са по-лесни - знаете ли колко тома е едно данъчно дело, колко сложни и обемни са делата за приватизация, концесии, обществени поръчки, колко европейски директиви трябва да знаеш и да прилагаш!

Вторият ми аргумент е: Софийският градски съд и някои окръжни съдилища все още не са приключили административни дела, започнати преди 2007 г., тоест преди създаването на специализираните съдилища, които отсъждат в рамките на 2-3 месеца. Обособяването им направи административното правосъдие по-бързо и по-качествено.

 

ВИЗИТКА

- Роден на 21 март 1952 г. в София, женен, с две деца

- Завършил е право в Софийския университет, специализирал защита на конкуренцията във Франция

- Съдия откариерата, бил е адвокат десет години

-Депутат в 39-ото народно събрание, член на икономическата и правната комисия

- Шеф на Върховния административен съд от март 2004 г. и член на Висшия съдебен съвет по право

- Владее френски, английски и руски

  • Ценното в трите урока на папата

    Ценното в трите урока на папата

    Духовните водачи имат и привилегията, и призванието да познават отблизо какво вълнува хората днес и сега и какъв е техният дневен ред. Затова нека се опитаме да намерим ценното в трите урока, които папа Франциск е споделил с премиера Кирил Петков по време на аудиенцията във Ватикана. Има няколко ключови думи от този разговор: корупция, инфлация
  • Слави Василев, политолог

    Слави Василев: Украйна ще стане западна държава, когато и Русия стане

    Защо политическият ни елит си съдира ризата Искам да напиша няколко думи за Украйна. Чувам през последните седмици какви ли не мнения по темата. Политическият ни елит подкрепя гледната точка на украинските властимащи и оттам в обществото се заражда една лавина от еднопосочни мнения, които анатемосват всичко

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо