Това е 13-ата част от българските истории в #Panama Papers. Мегаразследването на Международния консорциум на разследващите журналисти (ICIJ), в което “24 часа” е медиен партньор, е базирано на данни, до които са се добрали журналисти от “Зюддойче цайтунг” преди повече от година.
Спазвайки правилата на журналистическото разследване и принципите на журналистическата етика, ще дадем правото на всеки от българските собственици и акционери, които се появяват в данните, да изрази своята гледна точка. С инициали ще публикуваме имената на пълномощниците и директорите, с които не сме се свързали.
Топюристът става
почетен консул на
Антигуа и Барбуда в
България с решение
на МС през юни 2015 г.
И експертът по административно право Иван Тодоров е бил преди 14 г. акционер в офшорно дружество, регистрирано на Сейшелите, макар и само за 1 ден. Това показа продължаващото проучване на “24 часа” в Panama Papers.
“Да, така е. Нямам какво да крия, плащам редовно данъци, а и регистрацията на офшорно дружество въобще не е нито престъпление, нито даже нарушение”, каза Тодоров пред “24 часа”.
Тодоров се е водил акционер в Medical Investment Group на 27 ноември 2002 г. След това прехвърля акциите си на американска компания със същото име, регистрирана в американския щат Делауеър.
Medical Investment Group е регистрирана на Сейшелите през ноември 2002 г. Акциите наполовина делят Тодоров и бизнесмен от Тел Авив. “Съдружникът ми има лични причини да не оповестява името си и аз се съобразявам с това”, каза Тодоров. В деня, в който получава акциите, той ги прехвърля на съдружника си.
От 14 години Medical Investment Group притежава българска фирма заедно с израелския гражданин, който продължава да е акционер в сейшелската Medical Investment Group.
Тодоров, който е професор д-р по административно право и развива активна преподавателска, научна, адвокатска и консултантска дейност, никога не е крил контактите си с офшорни зони. С правителствено решение от юни м. г. той стана почетен консул на Антигуа и Барбуда.
Самият той е управляващ съдружник в една от големите адвокатски кантори “Георгиев, Тодоров и ко” и автор на много научни публикации.
Не смята, че Panama Papers може да сложи край на регистрирането на фирми в офшорни зони, а и не вижда причини за това, ако се спазват законите на България и собствениците на офшорни фирми ги декларират в данъчните си декларации.
Иван Тодоров: И държавата може да се използва неправомерно, но от това не следва, че държавата е лошо нещо
Със своите 10% данък печалба и 10% данък върху доходите и
България изглежда като офшорна, погледната от много страни по света
- Преди 14 г. сте влезли и веднага сте излезли като акционер в офшорна фирма. Защо бяхте акционер само 1 ден, г-н Тодоров?
- Такава ни бе уговорката с другия акционер. Човекът си е имал лични причини и аз съм се съобразявал с тях.
- Каква е причината човек като вас да има акции в офшорна фирма?
- Има множество причини. Нещо повече – аз самият по принцип не виждам нищо лошо в това, стига
човек да декларира
този факт
в данъчната си декларация и да си плаща данъците. А ако е политик или лице, което трябва да декларира тези обстоятелства пред Сметната палата – това следва да е направено. И ако е направено – проблеми също няма. Няма забрана за притежание на офшорни фирми в България. Има задължения за деклариране.
Още от времето на правителството на царя данъчното облагане в България стана такова, че не си заслужава да имаш офшорна фирма по причина да си спестиш данъци. Разходите по регистрация, поддържане, деклариране и всякакви други усилия не си заслужават. България със своите 10% данък печалба и 10% данък върху доходите на гражданите също изглежда като офшорна за много други, които имат значително по-тежки финансови режими. По нашия Закон за корпоративно подоходно облагане офшорни са всички държави, където корпоративният или подоходният данък е с повече от 60% по-нисък от съответните данъци в България. Спрямо доста държави ние имаме с 60% по-ниски данъци. И когато те имат подобни разпоредби, България се оказва сред офшорните държави. Изрично са изключени от списъка с офшорните държави тези от тях, с които имаме договори за избягване на двойното данъчно облагане или с които обменяме данъчна информация. Така регистрираните например в САЩ фирми не се считат за офшорни.
- Значи не намаляването на данъци е причина много българи да регистрират офшорни дружества?
- Очевидно.
Причините за
регистрация на
офшорни фирми
могат да бъдат много. Например един човек не желае да се знае, че притежава по-известни фирми с оглед на сигурността на него и на семейството му. Втора причина може да е, че той има обществено положение, заради което не иска да бъде свързван с определен тип бизнес – напр. ходи по приеми, а се занимава примерно с развъждане на червеи, със свиневъдство или има кланици. Не че има нещо срамно. Трета причина може да е, че някой има семейни проблеми и не желае жена му или друг човек от обкръжението му да знае това. Четвърта причина може да е, че човек се страхува да не осъществи собствената му държава репресия срещу него, като вземе имуществото му. Пета причина - до неотдавна в България не бе трудно да се открадне фирма, а и сега не е невъзможно. Списъкът може да бъде продължен.
- Каква бе вашата причина?
- Вече я споменах – желанието на другия акционер във фирмата, който си има лични причини името му да не се споменава.
- Когато започна Panama Papers, мнозина се усъмниха, че българите там са ползвали офшорките за укриване на данъци. Дава ли българското законодателство достатъчни гаранции срещу ползването на офшорните фирми за укриване на данъци?
- България има едно от най-добрите данъчни законодателства. Представете си, че една офшорна фирма има акции в българска фирма. Представете си, че офшорната фирма има български акционер. Българската фирма си плаща данък печалба 10% както всяка друга. Когато се разпределя дивидент към офшорната фирма, дивидентът се удържа при източника и е същият по размер, както ако акционерът или съдружникът бе български гражданин – 5%. Парите стигат при офшорната фирма, след като бъде платен общо данък 15% - точно толкова, колкото трябва се платят като данъци, за да стигнат парите до български гражданин, който е акционер в българска фирма. Т.е. няма разлика в данъчното облагане. Освен това според т. нар. закон за офшорките офшорните фирми в държави, с които нямаме спогодби за избягване на двойното данъчно облагане или не обменяме данъчна информация, имат ред ограничения като напр. обществени поръчки, медии и др. Но много по-лесно е
да се ползват
подставени лица
или фирми за получаване на неправомерни доходи, отколкото да се ползват офшорни фирми.
- Много офшорки по света се използват от политици или хора, които се занимават с трафик на оръжие, наркотици...
- Ако парите са придобити неправомерно, това е пране на пари. Но и използването на подставени лица в тези случаи има същата функция. Всяко нещо може да се използва правомерно или неправомерно. Само по себе си регистрирането на фирма в офшорна зона не е неправомерно. Не бива от неправомерното използване на дадена организационна структура да се прави извод, че цялата структура е неправомерна. И държавата може да се ползва неправомерно, но от това не следва изводът, че държавата е лошо нещо.
- Очаквате ли Panama Papers да преобърне световния офшорен ред?
- Това разследване има огромно значение, когато лицата са политици или примерно наркодилъри. Участието в разследването на журналисти от “24 часа” е едно голямо журналистическо постижение. Това разследване е голяма стъпка да има прозрачност и яснота по отношение на политиците. То ще ги накара да не ползват офшорни фирми. Но от гледна точка на бизнеса, който спазва законите, имането на каквито и да е фирми по света не е нито нарушение, нито е неморален факт.