Заглавието "Последният самурай" не е просто клише. Тестваният от мен Nissan 370Z Nismo е от този род автомобили, който за съжаление ще срещаме все по-малко по пътищата. Това е една сурова спортна машина за ползване по нормални шосета, която е почти невъзможно да се кара от жена.
Още при сядането зад волана и пъхането в тясната кола се пренасяте в един друг свят - на автомобилните романтици, които са готови да им излезнат мазоли по дясната ръка от местене на скоростите на ръчната трансмисия и да се кефят от това, въпреки че имат възможност да си вземат колата и с не по-бавната автоматична скоростна кутия. Точно такава с ръчна скоростна кутия имах възможност и да тествам.
При стартирането на неповторимия атмосферен двигател се чува веднага характерното буботене, а с натискането на съединителя веднага се сещам за Porsche Cayman - същата тежест. Може да ви се стори смешно, но се изкефих и на това, че при първия опит да потегля, претърпях неуспех. Колата изгасна. Това е истинският спортен автомобил - с минимални електроники и трудност при натискането на най-левия педал и местенето на лоста на скоростите, придружен със стържещия звук на метал. За това и смятам, че този автомобил трудно ще се управлява от "нормална" жена, освен че е труден за удържане.
370Z Nismo се задвижва от 3,7-литров, 6-цилиндров двигател, генериращ 344 к.с. С изключителен въртящ момент при ниските обороти и широк оборотен диапазон, колата отлепя от място до 100 км/ч за само 5,2 секунди.
Може да вземете спортното купе и със 7-степенна автоматична трансмисия. 370Z остава единственият автомобил в сегмента, предлагащ Syncro Rev Control – първата в света изцяло синхронизирана система за контрол на оборотите при местене на предавките от горе надолу.
Има и режим, който автоматично вдига оборотите на двигателя с подаване на междинна газ, когато шофьорът мести на по-ниска предавка.
Возията на този нисан е една от най-твърдите и определено няма да се хареса на "навигатора-непрофесионалист", но кандидатът за пилот при всички положения ще изпита еуфория. Ще му трябва време, разбира се, да свикне с изключително късия ход на педала на газта и необходимостта от якото натискане на съединителя. Също така не трябва да се смущавате от факта, че при местенето на предавките ще чувате нехарактерни стържещи и пукащи звуци. Свикнете ли с колата обаче, тя става истински шосеен болид, който макар и трудничко подлежи на дресиране. Кормилото е толкова твърдо и информативно, че ще ви "заведе", където поискате с точност до милиметри.
Концентрирани ли сте зад волана, може да постигнете чудеса с този Nissan 370Z Nismo. Силата на японското возило не е на магистралата (там и всяка средно стастическа кола може да се движи бързо, особено ако я засилите по нанадолнището), а движението по пътища с повечко завои. Тогава ще усетите стабилността на автомобила и ще ви се иска серпентините да не свършват, а всеки следващ вираж ще го "превземате" все по-уверено, благодарение и на перфектното разпределение и на центъра на тежестта.
За любителите на лекичкото пилене на гуми също е помислено. Електрониката позволява контролирано поднасяне на задницата, колокото да се изкефите. Ако изключите обаче ESP-то, трябва да сте готови за неприятни изненади - задните гуми започват да буксуват дори и при ниски обороти. Просто не ви го препоръчвам да го правите, ако не сте на писта.
С ръчната скоростна кутия няма да се чувствате комфортно, ако ползвате Nissan 370Z Nismo всеки ден в задръстванията. Този тип машини са за разпускане и удоволствие от шофирането, защото както споменах вози повече от твърдо, а има и малък багажник (235 л). От друга страна пък предизвиква навсякъде възхищение с бруталния си, но открояващ се е и красив дизайн.
В тествания модернизиран вариант японската кола е с напълно променена броня, като е с по-големи въздухоотвори, както и допълнителни пред калниците и нови LED дневни светлини. Имаме включват черни декоративни рамки на фаровете, специална червена Nismo лайсна в основата на бронята, променени странични огледала, както и специални фирмени лога. 370Z NISMO вече е "обут"с 19-инчови Rays лети джанти, боядисани в черен и сив цвят.
Новата версия разчита на по-малък заден спойлер, работещ в тандем с новата предна броня, за да създаде значително по-голяма притискаща сила при шофиране с висока скорост. Тя е по-равномерно разпределена върху предната и задната оси, осигурявайки по този начин по-добро усещане на пътя. Изчисленията на Nissan потвърждават, че новият аеродинамичен пакет на 370Z му осигурява по-голяма притискаща сила спрямо всеки от конкурентите му в сегмента.
Като рали кола, но луксозна
Страстта към спортното шофиране, не значи, че вътре обстановката трябва да е спартанска. Рали усещането е запазено, но колата има всички необходими мултимедийни джаджи, както и камера за заден ход. Материалите са скъпи и меки на допир. Лъха си на лукс отвсякъде. В жегите може да разчитат също така на двузонов автоматичен климатик. Имаме безключов достъп до автомобила с интелигентен ключ за стартиране и гасене на двигателя. Любителите на социалните мрежи може да ползват Bluetooth интеграция с мобилен телефон, USB Ipod свързване и "музикална библиотека" с 9,3 GB твърд диск с капацитет на запис до 2000 песни. Както се полага на една спортна кола, саунда от 6-те колони и двата суббуфера също е перфектен, благодарение на системата BOSE. Този нисан разполага с круиз контрол с ограничител на скоростта. Електрическото управление на предните седалки е в 4 посоки, а ефектните педали са алуминиеви.
Новият модел разчита на нови Recaro седалки, предлагащи значително по-добра опора и комфорт. Базирани на всепризнатите Recaro Sportster, те са проектирани специално за 370Z Nismo и предлагат множество детайлни промени, които да осигурят максимална опора за водачите. Всеки аспект от седалката и позицията й в автомобила е бил анализиран от Nissan, за да бъде създадена перфектната позиция зад волана.
Чрез възприемането на нова черупкообразна основа на конструкцията, предпочетена пред традиционната тръбна рамка на седалката, от Nissan са подобрили здравината, като едновременно с това са намали теглото. За да се завърши промяната в интериора, седалките са тапицирани в червена и черна кожа и скъпа алкантара, за да пасват на облицовката на волана.
---
Размери
Дължина 4410 мм
Широчина 1870 мм
Височина 1315 мм
Колесна база 2550 мм
Тегло 1537 кг
Обем на багажника 235 л
Обем на резервоара 72 л
Двигател 3,7 V6, бензинов,
Работен обем куб см 3696
Максимална мощност, к.с. при об./мин 344/7400
Макс. въртящ момент, Nm при об./мин 371/5200
Макс. скорост 250 км/ч
Ускорение 0-100км/ч 5,2 сек
Скоростна кутия 6 степенна механична
Задвижване задно предаване
Среден разход От 9,3 до 13,3 л
Цена на тествания модел 101 600 лв. с ДДС и всички митнически такси.